Na sítích se o vánočních nákupech mluví třikrát víc než loni
Za poslední tři měsíce se vánočního nakupování týkalo skoro 120 tisíc zmínek na českých sítích, vyplývá z analýzy Newton Media.
Téma nakupování vánočních dárků letos významným způsobem rezonuje na sociálních médiích. Za poslední tři měsíce se vánočního nakupování týkalo skoro 120 tisíc zmínek na sociálních sítích v Česku. To je třikrát více příspěvků oproti předchozímu roku. Z obsahové analýzy od společnosti Newton Media dále vyplývá, že se Češi často chystají nakupovat pouze on-line a raději s předstihem. Řeší se i to, co letos nakoupit.
Analýza vychází z obsahového rozboru 10% vzorku 117 029 zmínek mezi českými uživateli Facebooku, Twitteru, Instagramu a v diskusích pod články v médiích a na on-line fórech v časovém období 5.10. až 5.12.2020. Rozsah diskusí na toto téma koreluje s aktuálními vládními nařízeními. Prvotní nárůst debat vyvolal zákaz maloobchodního prodeje od 22. října, značně větší odezvu mělo mezi uživateli opětovné otevření prodejen 3. prosince.
Reakce na uzavření prodejen nebyly podle analýzy Newton Media tak negativního charakteru, jak by se mohlo předpokládat. Řada uživatelů sděluje, že bude letos nakupovat dárky výhradně online. Téma e-commerce nebo-li online nakupování letos v diskusích narostlo oproti loňskému roku o 28 %. „Zde je zřetelný vliv pandemie covidu, protože 27 % všech zmínek týkajících se e-commerce a publikovaných v období od poloviny srpna do půlky listopadu obsahovalo výslovnou či kontextovou souvislost s epidemickou situací,“ upřesňuje Kristyna Jiroutová, analytička sociálních médií z Newton Media, podle které se pouhých 9 % zmínek týkalo přímo Vánoc nebo nakupování vánočních dárků.
Slova Jiroutové potvrzuje také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK): „E-commerce v ČR zaznamenala oproti roku 2019 meziroční nárůst prodejů zboží o více než 25 %, zatímco původní odhady byly cca 15 %. Většinu dárků letos objedná na síti více než polovina uživatelů internetu, úplně všechny pak 11,3 %.“
Nakupování přes eshopy má podle diskutujících řadu benefitů – např. je bez front, bez rizika nákazy covidem a je pohodlné. Obavy vyjadřují uživatelé sítí z náporu na přepravní společnosti, proto často uvádí, že letos nakupují dárky s předstihem. I odpůrci nákupů online přiznávají, že si na tuto formu prodeje zboží musí zvyknout a přizpůsobit se situaci. Uživatelé si žádali především otevření prodejen se zbožím, které vyžaduje zkoušení. Týkalo se to především diskusí o oblečení a obuvi pro děti. Kritika mířila na zahraniční řetězce, které na rozdíl od českých maloobchodů mohou být otevřené.
Opětovné otevření obchodů na začátku prosince pak vyvolalo vlnu negativních reakcí. V diskusích nejčastěji zaznívá, že se jedná o krátkodobé a neopodstatněné řešení. Uživatelé se obávají, že počet nakažených rapidně vzroste a v lednu nastane třetí vlna s dalšími omezeními. Uživatelé sociálních sítí také sdílejí postřehy o počtu nakupujících v obchodních centrech. Většina z nich informuje, že významné fronty v obchodech nezaznamenala. Uvádí však několik výjimek, jedná se často o obchody s vánočními dekoracemi jako Pepco nebo Nanu Nana.
Podle Vetyšky nejvíce nakupujících letos na Vánoce objedná v e-shopech tradičně hračky. Velmi populární jsou ale také knihy, produkty pro zdraví a krásu či oblečení a obuv. Z dražších kategorií jsou oblíbené mobilní telefony, šperky a hodinky nebo bílé zboží. Řada diskutujících řeší dárky formou voucherů nebo poukázek do oblíbených obchodů a podniků a také se raději vyhnou nákupům dovolených kvůli nejasné situaci. Často skloňovanými dárky jsou také pomůcky na cvičení jako reakce na nedostatečný pohyb během lockdownu.
-mav-