Módní e-shop ZOOT se rozhodl upustit od svého zavedeného konceptu Výdejen radosti. Poslední vlastní pobočky zrušil, nahradit je má síť více než 120 módních obchodů se zkušební kabinkou. Během tohoto roku jich přibudou ještě další desítky.
„Chceme dosáhnout větší udržitelnosti a chovat se k planetě odpovědně, což obnáší i trošku větší zodpovědnost při nakupování. K tomu nám paradoxně pomohla pandemie, která radikálně změnila spotřebitelské chování. Během loňského roku se poměr objednávek doručených domů zvýšil z 20 % na 60 %. Díky tomu nám klesla průměrná vratka ze 70 % na 50 % a letos máme cíl dostat se postupně na průměrných 35 %,” vysvětluje změny ve firmě i u zákazníků CEO společnosti Milan Polák.
Výdejny radosti, kterých provozoval ZOOT dříve přes dvě desítky, se potýkaly s vysokými náklady a zejména náročným systémem vratek, protože mnozí zákazníci si pod vidinou doručení zdarma bez placení předem objednávali mnohem více věcí, než bylo reálně potřeba.
„Máme zákazníky, kteří si objednali ročně věci dohromady za 600 tisíc korun, ale koupili zboží za 20 tisíc korun. Díky tomu jsme si spočítali, že 20 % celých zásob máme neustále na cestě mezi naším skladem a Výdejnami radosti, což chceme změnit, protože jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. Budeme tak odpovědné zákazníky motivovat různými odměnami a VIP službami a věříme, že tak vratku dokážeme dostat na úroveň, která je rozumná pro zákazníka, pro nás i pro naši planetu,” přibližuje Polák.
ZOOT do budoucna sází na síť partnerských prodejen, kterých je teď 120. Do konce roku by jich mělo být kolem 150, jejich počet chce ale ZOOT dále rozšiřovat. Tímto způsobem firma snižuje své náklady, ale zároveň podporuje lokální byznys, protože těmto obchodům platí za každou vydanou objednávku.
„My mnoha českým módním butikům pomůžeme v nesnadné době, přivedeme jim do obchodů spoustu potenciálních zákazníků a ony zas pomůžou nám – vydávat naše objednávky a dál rozšiřovat naši službu vyzkoušení rovnou při vyzvednutí. Zároveň chceme, aby se z Výdejen radosti stala místa, kde si zákazník užije každou minutu své návštěvy – a máme k tomu velkou spoustu nápadů. Třeba prodej našich privátních značek přímo v těchto obchodech. Tento koncept již teď testujeme na 13 pobočkách. Pro zákazníky se toho příliš nemění. Mají i dál možnost vyzkoušet si zboží rovnou při vyzvednutí a co jim nesedí na výdejně rovnou nechat. Nemusí tak zboží nosit domů a následně zpět na poštu,” dodává Polák.
-stk-