Alibaba: Expandovat chceme i se službami a zábavou

úterý, 2. března 2021, 14:00 Retail, Marketing MediaGuru

Čínská Alibaba se chystá rozšířit svou nabídku služeb i zábavy na další trhy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Čínská e-commerce skupina Alibaba je na českém trhu již známá. Mnozí spotřebitelé na evropské odnoži Aliexpress nakupuje, některé značky využívají tohoto gigantického odbytiště pro prodej. Podle zástupkyně společnosti Sharon Gai, jež vystoupila na online konferenci International E-Commerce Summit, skupina nyní hodlá do zahraničí rozšiřovat i další ze svých pilířů. 

Livestream shopping na vzestupu

Alibaba staví nejen na internetovém prodeji zboží, ale také na široké nabídce služeb a zábavě. Právě tyto dva pilíře chce skupina postupně dostat i za hranice Číny. V domovské zemi je například velmi populárním trendem, zejména mezi ženami, tzv. livestream shopping neboli nakupování z živě přenášeného videa. 

Jen v roce 2019 vygeneroval tento způsob prodeje 420 miliard čínských jüanů (1389 mld. korun) a za pandemii jeho obliba ještě vzrostla. K nejpopulárnějším platformám, na kterých vyrostly i speciální livestream celebrity, se řadí Taobao (Alibaba), Kuashiou (mobilní aplikace) a Douyin (čínská obdoba TikToku). 

Podle Sharon Gai začalo s livestreamem 90 % největších značek na Alibabě, přičemž ke stěžejním kategoriím patří šperky, dekorativní kosmetika a móda. Mezi značky, které otevřely vlastní livestream obchod, patří například Estée Lauder, Huawei, Lancôme, Xiaomi nebo L'Oréal. Nicméně největší potenciál má s livestreamem sport, automotive, nábytek, hudební nástroje, víno a také gaming. 

Livestream se však neomezuje jen na nakupování. Alibaba nabízí také živě přenášené pořady z oblasti cestování nebo například o umělé inteligenci. A právě tento trend by chtěla skupina dostat i do zahraničí. Už nyní ho testuje v Hongkongu, Rusku a v některých zemích jihovýchodní Asie. 

Značky z celého světa se mohou připojit

Kromě vlastní expanze se snaží Alibaba k sobě nalákat i značky z celého světa, které mohou zázemí skupiny využít pro vlastní prodej například prostřednictvím služby Tmall Direct Import, nebo otevřením vlastního obchodu v rámci Tmall Global. V rámci čínského trhu mohou pak jít cestou Tmall Store. 

Pro prodej na čínském trhu by měly značky dobře znát tamní spotřebitele. „Často se stává, že značky mají o současných čínských spotřebitelích zastaralé názory,“ upozornila Sharon Gai s tím, že dnes na internetu nakupují mladí spotřebitelé, kteří jsou digitálně zdatní, zajímají se o trendy, kvalitu i původ produktů a velmi si dávají záležet na tom, jak vypadají. 

Až 46 % čínských zákazníků Alibaby patří do tzv. nové střední třídy, jež chce to nejlepší pro svou rodinu, a proto vyhledává kvalitu a bezpečí. Více než polovinu zákazníků tvoří mladí mileniálové do 30 let, kteří oceňují zážitky a styl, na druhou stranu nejsou příliš cenově senizitivní. „Významný podíl u nás představuje i generace Z, jež dbá na svůj styl, je neustále připojená na sociálních sítích, sleduje influencery a celebrity, jejichž doporučením se často řídí,“ popsala Sharon Gai. 

Velmi oblíbený je u čínských spotřebitelů také co-branding, při němž se spojují dvě značky z různých kategorií. Úspěchu se dočkala například spolupráce Coca-Coly s čínskou značkou obuvi Anta. 

Pro zařazení produktů na dobrou pozici v rámci Alibaby a do systému doporučení závisí podle Sharon Gai na konkurenční ceně, kvalitě i schopnosti se dobře prezentovat. 

Alibaba ve finančním roce 2018 dosáhla obratu 303 miliard amerických dolarů. Prodává přes 250 tisíc značek a registruje 874 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Na domovském trhu funguje v rámci prodeje B2C pod názvem Taobao nebo Tmall, v zemích jihovýchodní Asie operuje se značkou Lazada, na evropském jako Aliexpress. 

-stk-