NielsenIQ: Pandemie přeje rozvoji privátních značek

pondělí, 1. března 2021, 07:20 Retail, Výzkum MediaGuru

Privátní značky rostly v loňském pandemickém roce o poznání rychleji než značkové výrobky.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie, jež v České republice brzy „oslaví“ své první výročí, pozměňuje spotřebitelské chování i celkovou podobu tuzemského maloobchodu. Tržby v supermarketech, hypermarketech i drogeriích za loňský rok rostly o 5,6 %, Češi začali nakupovat větší nákupní košíky (+17,3 %), zato snížili frekvenci svých nákupů (-9,9 %). Promoce kupodivu klesly, naopak vzrostl podíl privátních značek. Vyplývá to z výzkumu agentury NielsenIQ (dříve Nielsen). 

Během roku se tržby v maloobchodě dynamicky vyvíjely. Největší nárůst (+21 %) byl zaznamenán za první jarní vlny pandemie koronaviru, kdy mnozí lidé podlehli panickým nákupům. V následujících měsících byly prodeje již stabilizované, nárůst se pohyboval v jednotkách procent. Nejnižší nárůst byl vidět v létě a o vánočních svátcích. Nicméně po celý rok bylo znatelné snižování počtu transakcí, tedy návštěv obchodů – lze tedy očekávat, že tento trend bude i nadále pokračovat. 

Vývoj prodejů, počtu transakcí a velikosti nákupního košíku za loňský rok, zdroj: NielsenIQ

Vývoj prodejů, počtu transakcí a velikosti nákupního košíku za loňský rok, zdroj: NielsenIQ

O čerstvé potraviny byl větší zájem na jaře 

Nejvíce rostly tržby v loňském roce z kamenného retailu supermarketům (+ 8%), hypermarketům (+ 5,1 %) a drogeriím (+1,8 %). Naopak poklesly na čerpacích stanicích (-2,4 %). Vítězem minulého roku se však stal bezesporu e-commerce, který rostl o 51 %.

Z nárůstu nejvíce těžily potraviny (+ 6,4 %) a drogerie (+ 5,3 %). Naopak prodeje nepotravinových produktů se snížily o 1 %. Dařilo se čerstvým potravinám, které během první vlny rostly o 60 %, během druhé už jen o 26 %. Dále obecně vzrostly prodeje nápojů, suchých potravin a prostředků pro domácnost. Naopak na jaře znatelně poklesl zájem o impulzní kategorie, například o snacky, jejichž prodeje se během první vlny snížily o 10 %, během druhé vlny se však vrátily na stejnou úroveň jako v předcházejícím roce.  

Prodeje jednotlivých kategoriích za první a druhé pandemické vlny, zdroj: NielsenIQ

Prodeje jednotlivých kategoriích za první a druhé pandemické vlny, zdroj: NielsenIQ

Promoce se snížily, privátní značky a bio produkty rostou

Během pandemického roku doznaly zajímavého vývoje i promoce a privátní značky. Promoce se v meziročním srovnání snížily o jeden procentní bod na 55 %. Snížení se však netýkalo všech kategorií. Zatímco například čisticí prostředky do myčky doznaly snížení o 10 pb., prací prostředky o 6,1 pb. a káva o 3,4 pb., naopak promoce balených vod se o 4,6 pb. zvýšily. Dále promoce nabraly na tempu například v případě mléka, mléčných nápojů či ochucených nealkoholických nápojů. 

Vývoj promocí během loňského roku ve srovnání s rokem předcházejícím, zdroj: NielsenIQ

Vývoj promocí během loňského roku ve srovnání s rokem předcházejícím, zdroj: NielsenIQ

Privátním značkám pandemická situace nahrála. Jejich podíl na celkových tržbách se zvýšil z předloňských 20,9 % na loňských 21,5 %. Rostly během celého roku mnohem rychleji než značkové výrobky. Důvodem mohou být obavy Čechů z ekonomické situace a z toho plynoucí preference levnějších výrobků. Nejvíce se privátkám dařilo v potřebách na pečení, mléčných produktech a nealkoholických nápojích. 

Srovnání růstu značkových výrobků a privátních značek, zdroj: NielsenIQ

Srovnání růstu značkových výrobků a privátních značek, zdroj: NielsenIQ

Vedle privátních značek rostly také bio produkty, a to 2,5x rychleji než výrobky z konvenční produkce. Celkově organické potraviny a drogerie drží 1,3% podíl veškerého baleného zboží. 

-stk-