U výrobců posiluje zájem o přímý online prodej

pátek, 19. března 2021, 12:45 Marketing, Retail MediaGuru

Svůj e-shop si zřídil během pandemie nejeden výrobce. Přímý online prodej nabývá na důležitosti.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

S vlastním e-shopem většinou začínají nové značky, které se na trhu teprve chtějí prosadit. Právě přes online kanál prodávají své produkty prvním zákazníkům ještě předtím, než se jim podaří vybudovat distribuci v klasickém retailu. Pandemie však během roku nahrála i novému trendu, kdy si e-shop zřizují i zavedené společnosti, jejichž výrobky lze zakoupit v každém obchodě. Ze světa lze zmínit například PepsiCo nebo Kraft Heinz, na českém trhu Mattoni 1873. Další hráči o tomto kroku uvažují. 

Přímým prodejním online kanálem odpovídají výrobci na měnící se nákupní zvyklosti, kdy se lidé v době uzavřených kamenných obchodů obracejí více k nákupům na internetu a dovozu až domů. PepsiCo tak na americkém trhu od loňska prodává na e-shopu PantryShop své nápoje a snacky i s dopravou až domů, společnost Kraft Heinz ve Velké Británii spustila rozvážkovou službu Heinz to Home, jež nabízí nejen balíčky fazolí, polévek, kečupů, majonéz i dětské výživy, ale i možnost nechat si na vybrané produkty natisknout své jméno. Podobně s personalizací pracuje na ostrovech také značka pomazánky z kvasnicového extraktu Marmite z portfolia Unileveru.

„Různé firmy mají v přímém prodeji své ambice, ale zatím k tomu nepanovaly ty správné okolnosti na trhu. Pro nás i další společnosti je v tom ale zajisté potenciál,“ řekl pro Financial Times obchodní ředitel Kraft Heinz v severoevropském regionu Steve Chantry. Cílem podle něj ale není nahradit již zavedené retailery, přidaná hodnota tkví v testování, získaných datech a poznatcích o e-commerce. 

Na tuzemském trhu se k tomuto kroku odhodlala společnost Mattoni 1873, jež stojí za značkami Mattoni, Aquila či Magnesia, ale i distribučním portfoliem PepsiCo. Svůj e-shop otevřela na podzim loňského roku. Zpočátku doručovala objednávky jen po Praze, nyní i do krajských měst. 

Výrobci vidí v e-commerce, který umně propojí s dosavadním prodejním modelem, svou budoucnost. Do vlastního online prodeje investuje čím dál více hráčů stále více prostředků. Kosmetický gigant L’Oréal chce dosáhnout do několika let v online prodejích polovičního podílu. Zatímco v roce 2014 tak generoval 2 %, v loňském pandemickém roku to bylo již 25 %. Za tímto účelem koupil před třemi lety Modiface, firmu specializující se na rozšířenou realitu a umělou inteligenci, nedávno zase platformu Replika Software, jež se zaměřuje na social commerce, tedy prodeje na sociálních sítích. S novou akvizicí se chce L’Oréal posunout směrem k influencerům, stylistům a vizážistům, kteří jsou aktivní na Instagramu, Facebooku nebo WhatsAppu, a rovněž jít vstříc rodícímu se trendu nakupování v rámci live-streamingu neboli z živého přenosu. 

Německá sportovní značka Adidas zase hodlá do roku 2025 do svých digitálních aktivit, včetně technologií, 3D designu nebo reklamy, investovat miliardu euro (26 mld. korun), přičemž plánuje přes přímé kanály generovat přibližně polovinu svých prodejů. Z e-commerce chce do čtyř let vytěžit až 9 mld. euro (235 mld. korun). A španělský Inditex, stojící za módními značkami Zara, Massimo Dutti nebo Bershka, plánuje na upevnění svého online prodejního kanálu vynaložit dokonce 72 mld. korun.

Budování vlastního e-commerce tak bude nedílnou součástí strategie mnoha hráčů na trhu, kteří tak budou postupně posilovat své přímé prodejní kanály.

-stk-