Německý e-shop Zalando má za sebou silný finanční rok, a to i přes stále přetrvávající pandemii. Zvýšil se mu počet zákazníků, a to na 38,7 milionů. V rámci hrubého objemu zboží dosáhl loni 10,7 miliard eur, což v meziročním srovnání představuje 30,4% růst. Letos očekává další růst o 27 až 32 %, na 13,6 až 14,1 mld. euro. Do roku 2025 chce dosáhnout hranice 30 miliard eur (785 mld. korun). Usilovat bude rovněž o dlouhodobý podíl větší než 10 % z celkových 450 miliard evropského trhu s módou. Součástí růstové strategie je zahraniční expanze, rozvoj online tržiště a také důraz na udržitelnost.
V roce 2021 plánuje Zalando expanzi na šest nových trhů, a to na Slovensko, do Chorvatska, Slovinska, Estonska, Litvy a Lotyšska, následující rok vstoupí do Maďarska a Rumunska.
Rovněž se bude e-shop soustředit na rozvoj svého online tržiště pod názvem Connected Retail. Jen za poslední loňské čtvrtletí představoval partnerský prodej 24% podíl z celkového hrubého objemu zboží. Na sklonku roku do něj bylo zapojeno 2400 obchodů, ke konci února již 3400. Letos by se měl počet partnerů ztrojnásobit.
„Růst Connected Retail jen podtrhuje hodnotu, kterou maloobchodníkům přináší propojení offline a online prodeje,“ uvedl co-CEO e-shopu David Schneider. S online tržiště začalo Zalando v Německu a Nizozemí, od loňska je k dispozici také v Polsku, Španělsku, Švédsku, Dánsku, Finsku a Norsku. Letos by se mělo přidat Rakousko, Švýcarsko, Francie, Itálie a Belgie. Česká republika je stále „jen v plánu“.
V neposlední řadě se chce Zalando zaměřit na udržitelnost svého podnikání. Zatímco loni tvořila udržitelná móda 16% podíl v hrubém objemu zboží, do roku 2023 by to měla být již čtvrtina. Zároveň zpřísňuje kritéria pro zařazení jednotlivých kousků do kategorie udržitelné.
Zalando je také aktivní na poli cirkulární ekonomiky. Od loňského září nabízí zatím na pěti trzích kategorii Pre-owned, v níž mohou zákazníci nakupovat módu z druhé ruky. V říjnu byla na trh uvedena první exkluzivní kapsulová kolekce „redeZIGN for circularity“, určená k opětovnému použití či recyklaci. Podle Rubina Rittera, co-CEO společnosti, měla kolekce i obchodní úspěch.
-stk-