Koronavirová krize přiměla řadu společností zamyslet se na tím, jak mohou svými aktivitami pomoci životnímu prostředí a řetězec hobbymarketů Bauhaus není výjimkou. Od loňského léta pracoval na kampani propagující výsadbu 100 tisíc stromů, kterou spustil v březnu. Řetězec doufá, že to je jen základ a výsledné číslo bude nakonec vyšší. Do projektu se totiž zapojují i sami zákazníci a jen za první 4 týdny kampaně přispěli na výsadbu dalších více než 24 tisíc stromů.
„Stromy budeme sázet v okolí měst, ve kterých jsou umístěna naše odborná centra, tedy v Praze, Brně, Plzni, Českých Budějovicích a Liberci. Přesné lokality poté vytipovala PEFC s příslušnými vlastníky lesů v jednotlivých městech,“ říká Jindřich Hovorka z marketingového oddělení Bauhausu. Kampaň poběží do konce května, kdy bude známo, kolik stromů bude celkem zasazeno.
Populární Objednej&Vyzvedni
Pandemie a s ní spojené uzavření odborných center a fakt, že Bauhaus nemá zatím e-shop, přinesla zvýšení zájmu o službu Objednej&Vyzvedni. „Nárůst zájmu o tuto službu byl a stále je obrovský. Procentuální vyjádření není úplně na místě, protože dříve to byla opravdu minoritní služba, která byla využívána spíše okrajově, to se s příchodem pandemie změnilo,“ popisuje Hovorka. Řetězec musel nově nastavit vnitřní procesy, vybudovat nové skladovací prostory, vyčlenit personál pro zpracování objednávek a postavit tým, který se o objednávky postará. Změny v zákaznickém chování se projevily nejen v posílení týmu na Objednej&Vyzvedni, ale i na vzniku nového e-shopu, který chystá Bauhaus spustit v druhé polovině roku.
V oblasti e-commerce jsme bohužel hodně zaspali, projekt jsme řešili již od roku 2016 na koncernové úrovni. Nakonec jsme se začátkem minulého roku dohodli s koncernovým vedením, že půjdeme v ČR vlastní cestou.
Nový e-shop nezávisle na koncernu
„Na podzim bychom měli vstoupit i do online světa s plnohodnotným e-shopem, který nám hodně chybí, obzvlášť v této době,“ říká Jindřich Hovorka a pokračuje: „V oblasti e-commerce jsme bohužel hodně zaspali, projekt jsme řešili již od roku 2016 na koncernové úrovni. Nakonec jsme se začátkem minulého roku dohodli s koncernovým vedením, že půjdeme v ČR vlastní cestou.“
Vizí koncernu bylo vybudovat e-commerce na jedné společné technologické platformě napříč všemi 19 pobočkami v Evropě. Časem se ale ukázalo, že z mnoha důvodů by naplnění této vize trvalo zásadně déle, než situace na trhu vyžadovala. Proto se začátkem minulého roku dohodl český Bauhaus s koncernovým vedením, že půjde v ČR vlastní cestou a začal programovat vlastní e-shop. „Využíváme i zkušeností našich kolegů ze Švédska, kteří se svého času také vydali vlastní cestou a nyní jsou lídrem švédského DIY trhu jak v oblasti e-commerce, tak i v retailu,“ dodává Hovorka.
Bauhaus je online od podzimu 2020, ovšem zatím jen formou přehledu sortimentu s informací o dostupnosti na jednotlivých prodejnách. V tuto chvíli je podle Jindřicha Hovorky online něco málo přes 25 tisíc produktů, což je menší část sortimentu, než který má řetězec standardně v odborných centrech skladem.
Komunikace míří na ženy
V posledním roce se o zahradničení a kutilství začalo zajímat více lidí, takže i když část roku 2020 měl hobbymarket zavřeno nebo otevřeno jen pro živnostníky, zaznamenal, oproti prvotním očekáváním, jen malé ztráty. Cílová skupina je navíc vzhledem k nabídce velmi široká. Celoroční komunikace se zákazníky proto probíhá stále častěji na sociálních sítích. Bauhaus využívá jak Facebook, tak Instagram, kde cílí především na ženy.
„Na sociálních sítích přirozeně více cílíme na ženské publikum, které je tady aktivnější. Je to tedy pro nás prostředek, jak značku více přiblížit ženám a ukázat, že naše odborná centra mají co nabídnout i jim. Koneckonců, jsou to převážně ženy, které jsou nejčastěji iniciátory rekonstrukcí a jsou zodpovědné za většinu nákupních rozhodnutí, zejména v oblasti dokončovacích úprav a vybavení domácnosti a zahrady,“ vysvětluje Hovorka s tím, že během hlavní kampaně ale využívají kompletně mediální mix, takže běží spoty v televizi, rádiu, objeví se reklamy v tisku, outdooru a na internetu. A rovněž se vše komunikuje přímo v odborných centrech.
Hobbymarket přitom aktuálně provozuje osm odborných center, žádné nové letos otevřít neplánuje. „Samozřejmě chceme stavět další nová centra, ale v letošním roce to nebude. Na trhu je nyní nedostatek vhodných a zároveň zajímavých pozemků. Několik rozpracovaných projektů ale máme, tak uvidíme,“ říká Hovorka s tím, že v centrech ale probíhají přestavby. V loňském roce dokončili dvě velké přestavby center v Chabrech a Čestlicích, kde nově vybudovali Drive-In Arenu. Bauhaus má již řadu let věrnostní klub, kde v současnosti eviduje přes 50 tisíc aktivních členů.
-zue-