Během pandemického roku většina Čechů významně změnila svůj styl oblékání, důraz v něm kladla především na pohodlnost. Ženy sázely na legíny, muži na tepláky a mikiny. Třetina spotřebitelů začala módu nakupovat více než před rokem, 46 % naopak méně. Vyplývá to ze studie Fashion Report od módního agregátoru Glami, jež proběhla na vzorku 5500 respondentech.
Styl oblékání pozměnilo v měsících, které museli strávit doma, 68 % Čechů. Největší „boom“ zažily za pandemie legíny, tepláky, mikiny, tenisky a džíny. „Zajímavé je, že 39 % zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 % Čechů nakupuje větší kousky. Na druhou stranu 10 % respondentů sahá po menších velikostech,“ přibližuje Kristýna Rakovská, brand manager Glami.
Za rok v karanténě objevilo 51 % respondentů díky online nakupování také nové značky. Pomohly jim v tom doporučené a často hledané sekce na samotných e-shopech, některým z nich byly nové značky doporučeny na sociálních sítích.
Z 32 % Čechů, kteří začali módu nakupovat online více, třetinu nalákaly slevy, třetina si z online nákupů udělala koníčka, protože se doma v lockdownu nudila. Naopak ze 46 %, které si nákupy módních kousků na internetu odpustila, tak v téměř polovině případů činila, protože věci neměla kam nosit. Pro 22 % byl problémem nedostatek financí.
Prioritami při nákupu zůstaly rychlá doprava a doprava zdarma. Oproti loňskému roku výrazně narostla důležitost komunikace se zákaznickou linkou (22 %), dobrá cena za kvalitu (33 %) a celkově nižší cena (18 %).
Během pandemického roku se Češi také naučili platit za módu kartou a dobírku pro převzetí zásilky preferuje už jen 10 % oproti loňským 24 %. S častějšími nákupy online se snížila i potřeba pro delší čas na vrácení zboží. Až 35 % lidí, co běžně nakupovalo módu v kamenných obchodech, uvedlo, že u nákupů online zůstane, protože jsou pro pohodlné a díky objevilo nové e-shopy.
Největší výzvou při online nákupech je virtuální výběr. Nejhůře se Čechům na internetu nakupují džíny a obecně kalhoty (49 %), boty (37 %) a dámské spodní prádlo (24 %). Z džínů se prodávaly spíše volné střihy – loňský rok vůbec poprvé porazily tzv. skejťácké kalhoty (+222 %) dřív nejpopulárnější skinny jeans. Více než polovina respondentů čekala s některými nákupy na kamenné prodejny – nejčastěji tak lidé odkládali pořízení džínů a bot (47 %) a spodního prádla (42 %).
Nemožnost osahat si zboží je problémem pro 58 % dotázaných. Hned za ním je složitý výběr velikosti (47 %) a téměř polovina respondentů nechce platit za dopravu. Pro 18 % je komplikované zboží vracet. I přesto však 35 % nováčků, kteří dříve pořizovali pouze offline, uvedlo, že u online nakupování zůstane.
Do budoucna lze předpokládat, že stále větší slovo bude mít v online módě umělá inteligence, s níž by mohlo odpadnout značné množství bariér při nákupním procesu. Podle odhadu společnosti Tractica dosáhne celosvětový trh aplikací s umělou inteligencí v roce 2025 126 miliard dolarů, oproti 7,6 miliardám dolarů v roce 2018. „AI může zákazníkovi pomoci s doporučením velikosti na základě předchozích objednávek a vrácených položek. Případně ho může nechat oblečení virtuálně vyzkoušet za pmoci vlastních fotek,“ dodává Antonín Hoskovec, jenž v Glami vede oddělení AI.
-stk-