Pomalé doručení při online nákupu lidi odrazuje
Více než polovina zákazníků nedokončí nákup na e-shopu z důvodu dlouhého času na doručení.
Doba na doručení začíná být v e-commerce stále důležitější. Podle průzkumu logistického start-upu DoDoaž 53 % zákazníkůnedokončí svůj online nákup z důvodu dlouhého času na doručení. Naopak 90 % lidí rychlé dodání motivuje k tomu e-shop využívat opakovaně. Rychlost vybavení objednávky a logistika stojící za jejím doručením jsou tak pro úspěch dnes klíčové, zaznělo na konferenci E-Business Forum.
Podle zmíněného průzkumu dnes očekává 43 % zákazníků po obchodnících oproti roku 2018 zrychlení doručení. Až 79 % by změnilo zvoleného obchodníka, pokud by ten nový nabízel rychlejší čas pro doručení, 66 % chce mít své zboží doručené rychle a flexibilně a 74 % by u těch, se kterými jsou spokojeni s možnostmi a rychlostí doručení, navýšilo svou útratu. Možnost sledovat aktuální stav své objednávky, včetně fáze poslední míle, ocení 94 % spotřebitelů.
Zásilkovna chce logistiku co nejvíce zpřístupnit
I z těchto důvodů se logistice v poslední době věnuje čím dál větší pozornost. Na českém trhu funguje již celá řada hráčů, kteří nepřestávají zpřesňovat čas doručení či rozšiřovat jeho způsoby. Jedním z nich je i Zásilkovna ze skupiny Packeta, jež nyní působí v 31 zemích světa. Loni doručila 40,5 milionů zásilek a dosáhla obratu 2,5 mld. korun.
Celkem má dnes Packeta přes sedm tisíc výdejních míst a jejich počet chce i nadále navyšovat. Do budoucna plánuje rozšíření i tzv. Z-Boxů, samoobslužných výdejních míst, kterých v současnosti provozuje 504, do konce roku jich chce mít 2500. Jen v dubnu do nich doručila 42 tisíc zásilek, z nichž 69 % bylo vyzvednuto hned první den. „Z-Boxy instalujeme tam, kde není možnost výdejního místa, do obcí, kde chybí obchod či hospoda. Naším cílem je co nejvíce po republice logistiku zpřístupnit,,“ popsala zakladatelka a CEO skupiny Packeta Simona Kijonková.
Dále se Packeta soustředí na postupnou robotizaci dep i automatizaci komunikace – investuje například do chatbotů a mailbotů. Rovněž majetkově vstoupila do služby Trayto, zaměřující se na automatizaci nabídek ve srovnávačích zboží i na zahraniční internetová nákupní tržiště. V neposlední řadě hledí skupina na udržitelnost své služby, k níž má mimo jiné dopomoci flotila vozů na alternativní pohon, vodíková technologie, s níž chce přijít příští rok, či možnost doručování na kole.
Ke zefektivnění městské mobility i přepravy zboží
Do logistiky zboží vstoupila během pandemie také alternativní taxislužba Liftago. V současnosti je přítomna v 26 městech, z nichž může doručovat objednávky po celé republice. Denně jich tak už rozváží desítky tisíc. „Nemáme depa, přesto logistiku děláme,“ řekl CEO Liftaga Ondřej Krátký s tím, že přepravní síť řídí spíše jako softwarovou službu.
Liftago si ve své nabídce umí hrát s rychlostí doručení, ale i jeho přesností. Zákazníci si tak mohou určit, jestli objednávku převezmou doma, v práci, nebo na chatě. Obchodníky zase neodradí ultimátní expres doručení.
Služba si následně dokáže rozvrhnout čas a připravit svému řidiči optimální cestu tak, aby mohl vyřídit více objednávek. Zároveň je Liftago schopné vypomoci například ve vánočním období a navýšit kapacitu doručování. „Zároveň se snažíme o udržitelnost. Zvyšujeme počet hybridů a elektromobilů, používáme minimum obalů, a přitom míra poškození dosahuje jen 0,0001 %. Na krátké vzdálenosti využíváme i kolo,“ přiblížil Ondřej Krátký.
Na ekologii i efektivitu se zaměřuje také již zmíněný logistický start-up DoDo, jenž na trh vstoupil před čtyřmi lety. Nyní působí kromě Česka a Slovenska také v Maďarsku a do budoucna plánuje vstup do Bulharska, Německa a Polska. V současnosti má více než 1200 kurýrů, kteří jsou schopni doručit i tepelně náročné zboží, a letos chce překročit hranici 4,5 mil. doručených objednávek. „Začali jsme s tím, že doručíme cokoliv, co je legální,“ uvedl výkonný ředitel služby Martin Marek. Dnes DoDo zaváží například pro řetězce KFC, Bageterie Boulevard, Fruitisimo, Paul, Pizza Hut, ale i pro online supermarkety Tesco, Košík nebo Rohlík.
Stejně jako Liftago se DoDo snaží přispět ke zefektivnění městské mobility tím, že lépe plánuje své dodávky. Pokud nemá auto ještě naplněné, nabízí je v aukci za výhodnějších podmínek. Kromě aut využívá ve městech také pěší kurýry, kteří cestují za zákazníkem hromadnou městskou dopravou.
Notino i přes omezení udrželo růst
Logistikou se však nezabývají jen specializované služby, ale i samotní prodejci. Tomáš Hofer, ředitel logistiky e-shopu Notino, popsal, jak se česká firma zaměřená na online prodej kosmetiky a drogerie, musela vypořádat s náporem zakázek v době covidu. Firma, původem z Brna, registruje na svých stránkách 240 mil. návštěvníků ročně, nabízí 55 tisíc produktů, prodá 25 tisíc balíčků denně a 209 produktů za minutu. Dodává do 24 zemí a její loňský obrat činil 14,5 mld. korun. Kromě distribučního centra v Brně, Notino loni na podzim otevřelo další v rumunské Bukurešti. K podobnému kroku se chystá v roce 2022 učinit v Itálii a Francii.
Kvůli pandemii muselo Notino řešit náhlý nárůst poptávky. „Ze dne na den začala vánoční sezóna na jaře, zdvojnásobily se objemy a měli jsme 50 až 100% nárůst objednávek,“ popsal Tomáš Hofer. Kamenné prodejny musely být zavřené, což představovalo například v České republice, kde si 50 % objednávek zákazníci vyzvedávají na prodejně, problém a bylo třeba navýšit možnost doručení až domů.
Vzhledem k tomu, že firma své zboží dopravuje do 24 zemí, musela sledovat, kde platily jaké uzavírky, a situaci monitorovala 24 hodin denně, aby mohla aktualizovat čas a místo doručení. I tak se jí podařilo udržet 30 až 40% meziroční růst. „Covid nás naučil managementu, táhnout za jeden provaz,“ dodal Hofer. Do budoucna plánuje další expanze a nové distribuční technologie.
-stk-, -zue-