Startuje kampaň varující před nepřiměřenou rychlostí

pondělí, 24. května 2021, 14:00 Aktuality, Reklama MediaGuru

Součástí kampaně proti nepřiměřené rychlosti bude i dokumentární film Víta Klusáka.

Zdroj: ČAP

Zdroj: ČAP

Česká asociace pojišťoven (ČAP), BESIP a Policie ČR vytvořily společnou kampaň „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“. Jejím cílem je upozornit na nepřiměřenou rychlost při jízdě autem, která je příčinou 40 % tragických nehod se smrtelnými důsledky. 

„Vždy si u našich kampaní měříme, jaké mají dopad na postoje českých řidičů. Před jejím spuštěním až 86 % z nich přiznalo, že vědomě překračuje rychlost v obci i mimo ni,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Většinovým důvodem k tomu je spěch či snaha dohnat zpoždění. Čtvrtinu lidí však jezdit rychle jednoduše baví. Přitom jen v loňském roce bylo při nehodách, které byly způsobeny nepřiměřenou rychlostí, usmrceno 179 lidí.

Řidiči obecně vliv rychlosti na smrtelné nehody podceňují. Statistiky i analýzy nehod ale hovoří jasně: právě vysoká rychlost je hlavním faktorem
u nejtragičtějších nehod. Touto výraznou a netradiční kampaní chceme přimět řidiče, aby uvažovali o tom, jestli má překračování limitů vůbec smysl, a vnímali, že díky nižší rychlosti mají prostor napravit chybu a předejít zbytečné tragédii,“ upozornil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Kampaní BESIP zároveň naplňuje svou novou strategii, která si jako prioritu pro roky 2021–2022 vytkla právě snížení počtu případů jízdy nepřiměřenou rychlostí.

Spuštění kampaně předcházela dvě videa uveřejněná na sociálních sítích, zachycující nafingovanou dopravní nehodu, při níž auto, jež překročilo povolenou rychlost v obci, srazilo dětský kočárek. První video zachycovalo divokou jízdu mladé posádky v osobním voze. Druhé pocházelo z kamery v kabině řidiče nákladního auta. Videa vyvolala diskusi, v níž lidé spíše než rychle jedoucí vůz řešili, kdo nehodu zavinil.

„Těmi videi se simulovanou nehodou jsme sledovali dva cíle: za prvé jsme chtěli přitáhnout k tématu nepřiměřené rychlosti mladé lidi, kteří by běžné osvětové kampaně spíše nesledovali, a za druhé bylo naším záměrem získat data z diskusí na sociálních sítích a zjistit, jakým způsobem se Češi k rychlé jízdě vlastně vztahují. Takže je to start kampaně i výzkum zároveň,“ přiblížil autor videí Vít Klusák. 

Samotná kampaň bude k vidění v televizi, rádiu, na internetu a sociálních sítích. Do televizního vysílání bude nasazen reklamní spot. V online prostředí do ní budou zapojeni vybraní influenceři.

Reklamní spot ke kampani "Zpomal, dokud není skutečně pozdě"

Součástí kampaně budou i PR aktivity a také dokumentární film „13 minut“ Víta Klusáka o pěti vinících reálných dopravních nehod, které za sebou nechaly oběti i jejich pozůstalé.

„Klíčovou veličinou tohoto filmu je čas. Na jedné straně je pár minut času, které se snažíme dohnat, na straně druhé jsou desetiny vteřin, které chybí pro to, aby bylo možné zvládnout kritický moment na silnici,“ vysvětlil režisér Vít Klusák s tím, že název „13 minut“ odkazuje na počet minut ušetřených na trase Praha – Brno při průměrně překročené rychlosti o 20 km/hod.

„Chtěli jsme ukázat, že řidiči, kteří zavinili vážnou dopravní nehodu, nejsou anonymní piráti silnic z černé kroniky. Že jde o lidi s tváří, citem, svědomím a často i snahou svou nezměrnou chybu dennodenně odčiňovat,“ dodal Vít Klusák. Celovečerní dokument bude mít premiéru 10. června na ČT1.

Kreativní koncept kampaně připravila agentura McCann Prague, na její exekuci spolupracovala s agenturou Hero&Outlaw a Renegãdz.

Kampaň je částečně financována z Fondu zábrany škod ve výši zhruba 45 mil. korun bez DPH. Na preventivní aktivitě se podílí také BESIP, a to vysíláním spotů v televizích a na rádiových stanicích za necelých 21,5 mil. Kč bez DPH, organizací regionálních eventů pro veřejnost a spoluvytvářením obsahu kampaně.

-stk-