Řetězce investují spíš do modernizace prodejen než stavby nových
Nejvíce nových prodejen v letošním roce otevře Lidl, následují Billa, Penny a Tesco. Ostatní řetězce se více soustředí především na modernizaci svých stávajících obchodů.
Obchodní řetězce i letos otevírají nové prodejny. Jejich počty se ovšem značně liší a obvykle se pohybují maximálně kolem desítky. Přes dvacet nových obchodů otevře jen Lidl. Deset a víc obchodů plánují Billa (15), Tesco (cca 13) a Penny (10). Většina řetězců se ale zaměřuje spíš na modernizace stávajících prodejen a jejich investice tak plynou mnohem častěji tímto směrem.
Lidl letos otevřel třináct nových prodejen a ještě deset jich plánuje postavit do konce roku. Původem německý řetězec již dávno nestaví jen na zelené louce, ale vytvořil několik různých formátů prodejen, které jsou v i centrech měst nebo v rámci obchodních center.
Billa letos prozatím otevřela tři nové prodejny a do konce roku ale plánuje otevřít ještě dalších 12. Nové prodejny letos otevíral také Penny Market, a to dvě. Do konce roku jich chce mít ještě minimálně osm nových.
V letošním roce otevírá nové obchody i Tesco. Již brzy má být otevřen supermarket v Jesenici a obchodní centrum v Kutné Hoře. V letošním roce řetězec také otevřel tři nové prodejny malého formátu Žabka. Do konce finančního roku plánují otevřít kolem deseti dalších nových obchodů. V posledním roce se Tesco soustředí na otevírání malých prodejen právě pod značkou Žabka.
Jen několik nových prodejen chce do konce letošního roku otevřít také Albert. Podobně střídmý je i Kaufland, ten zatím plánuje otevřít ještě letos dvě nové prodejny. Globus pak plánuje dvě nové prodejny ve středních Čechách až v horizontu tří let.
Hlavní investicí je modernizace
Většina řetězců se letos zaměřuje na modernizaci stávajících prodejen, do které investují od milionů až po miliardy korun ročně. Trendem je vzhled „tržiště“, který zákazníci preferují napříč generacemi.
Své obchody přestavuje v posledních letech výrazně Albert, který letos zmodernizoval deset obchodů a stejný nebo větší počet ještě chce stihnout do konce roku. Investice do prodejen a zlepšování nákupního zážitku se každý rok pohybují v řádu miliard korun. „Za poslední tři roky jsme zrekonstruovali větší polovinu z našich více než 300 prodejen. V tomto roce jsme otevřeli více než desítku modernizovaných prodejen a do konce roku plánujeme modernizovat a rekonstruovat ještě více než desítku dalších a otevřít několik nových, stejně jako v loňském roce,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
I v letošním roce pokračuje s modernizací stávajících prodejen také Penny Market. Od začátku letošního roku zmodernizovali již více než 40 prodejen po celé republice. „Do výstavby nových prodejen a modernizace těch stávajících každoročně investujeme stovky milionů korun. Se stejnou výší investic počítáme i v letošním roce,“ dodává Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu.
Billa má modernizaci stávajících prodejen letos naplánovanou na celkem 35 prodejnách. Prozatím zrekonstruovala asi 16 z nich, zbytek pak do konce roku. „Celková plánovaná investice společnosti Billa v ČR dosáhne v roce 2021 téměř 2 mld. Kč, do otevření nových prodejen, rekonstrukce stávajících a výstavby třetí etapy skladu suchých potravin v Modleticích u Prahy,“ dodává Dana Bratánková, tisková mluvčí Billa ČR.
Dvě prodejny letos zmodernizoval také Kaufland a do konce roku ještě plánuje nějaké další, přesná čísla ale neuvedl. V modernizaci těch stávajících bude pokračovat i ve druhé polovině tohoto roku.
Na konci září má být dokončena velká rekonstrukce hypermarketu Globus v Praze Čakovicích. V minulých letech prošly přeměnou všechny ostatní hypermarkety (celkem jich má Globus 15), šlo například o modernizaci pekáren, ale i otevírání restaurací. „Modernizace našich hypermarketů probíhá kontinuálně. Každoročně do rekonstrukcí a inovací plynou investice v řádu desítek miliónů korun,“ říká Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus.
I Tesco modernizuje, konkrétní ale být nechce. „Na modernizaci prodejen pracujeme neustále, ať už se jedná o významný refit, či jen menší úpravy v rámci remodelace. Pokud jde o náklady na otevření nových obchodů a modernizaci prodejen, ty se pohybují ve stovkách milionů korun,“ dodává Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesco.
Nejvíce prodejen, téměř 400, jich v České republice provozuje Penny Market, následuje Albert, který má pro celé ČR více než 300 obchodů. Dotahuje ho Lidl, ten jich má aktuálně 277, Billa má 241 prodejen, Tesco pak celkem 184, Kaufland135 a Globus provozuje 15 obchodů.
-zue-