České e-shopy očekávají silnou vánoční sezónu

čtvrtek, 9. září 2021, 11:35 Retail, Výzkum MediaGuru

Jen osm procent online prodejců počítá s poklesem předvánočních tržeb. Většina naopak očekává růst, a to i přes dvacet procent.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

České e-shopy počítají s tím, že letošní vánoční sezóna bude velmi silná. V předvánočním období očekává 45 % online obchodů meziroční růst tržeb, 17 % dokonce věří ve více než 20procentní nárůst. Téměř polovina si myslí, že tržby budou stejné jako loni, s poklesem tržeb v předvánočním období počítá jen 8 % z nich. Vyplývá to z aktuálního průzkumu od logistického operátoru WeDo, kterého se v srpnu zúčastnilo více než 1000 e-shopů. 

Očekávání předvánočních tržeb českých e-shopů, zdroj: We-Do

Očekávání předvánočních tržeb českých e-shopů, zdroj: We-Do

„Mezi důvody poklesu tržeb označují především nárůst konkurence a to, že jsou již na maximu svých kapacit,“ vysvětluje generální ředitel WeDo Daniel Mareš.

Z pohledu celého roku víc než polovina e-shopů (52 %) očekává tržby vyšší, 42 % na úrovni loňského roku. Jen 6 % si myslí, že budou mít nižší tržby než loni. „V době loňského lockdownu došlo k bezprecedentnímu nárůstu nákupů na e-shopech, vypadá to, že většina klientů již zůstane převážně online nakupování věrná a jen část se zcela vrátí do kamenných prodejen,“ vysvětluje Daniel Mareš.

Výhled je navíc podobně pozitivní i do roku 2022, více než polovina e-shopů počítá s podobnými tržbami jako letos, a třetina věří dokonce v další růst.

Nejoblíbenějšími způsoby doručení zásilek jsou podle e-shopů doručení na adresu klienta (47 %) a na výdejní místo (42 %). Stále populární zůstává i odběr přímo v obchodě, na popularitě nabírají výdejní boxy (9 %). Dodání do ruky přitom volí především obyvatelé menších obcí, naopak ve větších městech už je více rozšířená a dostupná síť výdejních míst a boxů.

Při doručení vládnou bezhotovostní platby, pouhých 14 % lidí počítá s tím, že bude platit dobírkou v hotovosti, zbytek pokryjí různé bezhotovostní varianty, jako jsou platby kartou, platební brány či převody z účtu.

E-shopy i letos plánují posílení skladovacích a přepravních kapacit. Více než polovina obchodů (56 %) navyšuje své skladovací zásoby, 20 % vylepšuje a urychluje proces expedice zboží, další počítají s náborem brigádníků, ať už do skladů a výdejních míst, nebo na kontaktní linky. „Očekáváme, že ve špičce budeme rozvážet až 100 tisíc balíků denně,“ dodává za logistické řešení Mareš.

-stk-