Alza se ve své vánoční kampani rozhodla Alzáka upozadit
Alza spustila svou letošní vánoční kampaň. Postava Alzáka je v ní upozaděna, do popředí se dostávají jeho ruce.
V říjnu spustila společnost Alza svou vánoční kampaň, jež v několika vlnách potrvá až do Štědrého dne. Oproti předchozí komunikaci se v ní rozhodla upozadit roli svého maskota Alzáka a vydat se cestou symbolických gest spojených s jeho rukama.
„Cílem letošní vánoční kampaně je komunikovat Alzu jako parťáka pro přípravu na Vánoce a nákup dárků pro celou rodinu s tím, že jsme pro zákazníky jasnou volbou číslo jedna,“ přibližuje Marek Říha, vedoucí brand a kreativního oddělení Alza.cz.
Hlavní pilíře obsahu komunikace jsou postavené na argumentaci, proč si pro vánoční nákupy vybrat právě Alzu. E-shop tak v komunikaci používá tři hlavní argumenty – jednak svou síť výdejních AlzaBoxů na trhu, jejichž počet se za uplynulý rok více než ztrojnásobil, jednak nákupní aplikaci s funkcemi usnadňující nákup, jako je například možnost vyzvednutí objednávky bez čekání nebo bezkontaktní otevření AlzaBoxu, a nakonec řešení pro nákupy dárků na poslední chvíli.
Vzniku letošního konceptu předcházelo několikaměsíční testování aktuálních i starších kreativ, z něhož vyplynulo, že pro animované pojetí, které Alza ve svých kampaních dlouhodobě používá, nejlépe fungují jednoduchá a jasná sdělení postavená na klíčových prvcích firemního brandingu. Ukázalo také, že zákazníci na Alze oceňují její spolehlivost, rychlost a kvalitu služeb a zároveň je díky brandingu její komunikace jasně rozpoznatelná. Podstatným potvrzeným zjištěním bylo, že postava Alzáka je sice klíčovým prvkem brandingu, ale zároveň prvkem, který silně polarizuje. Proto byl jeden z úkolů kreativního týmu najít optimální poměr mezi jasnou rozpoznatelností a přívětivostí.
„V rámci české a slovenské komunikace jsme se po předchozím otestování rozhodli samotnou postavu Alzáka upozadit a vydat se cestou symbolických gest spojených s jeho rukama,“ vysvětluje Říha. Na symbolu rukou je tak postavená nejen vizuální stránka komunikace využívající toho, že ruce jsou po mimice a hlase důležitým komunikačním prvkem, ale i stránka textová. Ta vychází z hovorových obratů „jako na dlani“ nebo „lusknutím prstů“.
Lokalizace pro další země, kde je kampaň nasazená, tedy na Slovensku v Maďarsku, Rakousku a Německu, více než kdy jindy zohledňuje nejen specifika spojená s povědomím značky Alza na jednotlivých trzích, ale i sociokulturní odlišnosti.
Kampaň byla jako obvykle vytvořena in-house od tvorby kreativního konceptu, přes copywriting, kreslení storyboardů až po následnou exekuci všech mediatypů. Pouze finální rendery a animace zpracovalo studio Leaf.
„Náš interní kreativní a grafický tým nyní čítá přes 20 lidí a to, co agentury vytvářejí v řádu měsíců, zvládáme v řádu týdnů. Jak Alza roste, roste i objem kreativní práce. Proto nyní například hledáme zkušené art directory, kteří se podobné výzvy neleknou a chtějí se podílet na budoucím směřování jedné z nejvýraznějších značek nejen lokálního trhu,“ uzavírá Říha.
-stk-