Google přidá nové možnosti vyhledávání
Dominantní vyhledávač upraví své fungování způsobem, který by mohl přispět dalšímu rozvoji e-commerce.
Provozovatel Googlu během následujících měsíců zavede s využitím umělé inteligence změny, vedle kterých se může klasické textové „googlování“ místy jevit jako překonaná záležitost. Podobně jako už v minulosti Pinterest sází na takzvané vizuální vyhledávání, to však firma výrazně vylepšila. Uživatelé by měli mít k dispozici mimo jiné personalizovanější nabídku on-line obchodů. Společnost přidala také změny toho, jak se uživatelům výsledky vyhledávání zobrazují. Technologický gigant na svém blogu slovy senior viceprezidenta Prabhakara Raghavana představil ukázku toho, jak má novinka fungovat v několika krocích.
Nejprve si uživatel při prohlížení webu vyznačí na obrázku prvek, který ho nejvíce zaujal. Například květinový vzor na košili. Následně prostřednictvím textového pole upřesní své záměry. Konkrétně třeba snahu „nalézt ponožky se stejným vzorem.“ Ve výsledku Google zobrazí náhledové obrázky produktů splňujících daná kritéria. Nechybějí odkazy na stránky, kde by mělo být zboží k sehnání. Klíčovou roli hraje aplikace Google Lens specializovaná na rozpoznávání obrazu. Lidé by ji měli mít po ruce při používání Googlu na mobilních zařízeních a právě s jejím využitím vizuální vyhledávání začíná.
Způsobů využití novinky má nicméně existovat ještě mnohem více i mimo oblast shánění informací o zboží. Hodit by se mohla třeba také cyklistům, kteří potřebují poradit nejen s módou na kolo, ale také s opravou porouchané bicyklu. Stačí prý problematickou část nafotit, přihodit anglicky psaný dotaz „Jak tohle spravím?“ a nechat se inspirovat.
Pro řadu dalších případů ovšem postačí standardní vyhledávání jen za pomoci klíčových slov. Také to ale prochází vylepšením. Provozovatelé dominantního vyhledávače na trhu chtějí i díky systému umělé inteligence MUM lépe odhadovat kontext, který googlování konkrétních slov obvykle předchází. Kdo hledá akrylové barvy a současně se zajímavá o umění, nejspíše hledá tipy na lepší umělecké sebevyjádření. Odkazy ve výsledcích vyhledávání by tedy měl uživatel vidět doprovázené výraznými náhledovými fotkami, které leckdy řeknou víc než detailní textový popis. Aplikace kromě toho nově přidá i několik tipů na klíčová slova, kterými by šlo vyhledávání zpřesnit nebo naopak zobecnit. Další nový prvek by představovala tabulka s názvem „Co je nutné vědět.“ V tomto konkrétním případě by představovala informační výtah toho, co je nutné vědět pro práci s těmito barvami v domácnosti. Kutilka či kutil by následně měla zaznamenat googlovskou novinku také v dalším kroku. Tedy poté, kdy se rozhodne objednat konkrétní nátěr. Google počítá s tím, že bude možné nechat preferovaně zobrazovat jen ty hledané produkty, které jsou skladem. Ideálně ještě na prodejnách v dosahu uživatele. Tato novinka má být k dispozici již nyní. Google ji rámuje mimo jiné jako pomoc menším lokálním firmám, které mohou nechat snadněji vyniknout svou konkurenční výhodu.
Technologický gigant ovšem neupřesnil jeden nejen z pohledu e-commerce velmi důležitý aspekt. Otázkou zůstává, jak se jeho chystané novinky souhrnně projeví na snahách tvůrců obsahu o SEO, tedy úsilí probojovat se na přední místa Googlu. Jisté by mohlo být aspoň to, že na webu obecně vzroste význam doprovodných dobře otagovaných obrázků.
-riv-