E-commerce se v době pandemie daří. Lidé začali více než dřív spoléhat na nákupy na internetu, a v České republice dokonce více než v zahraničí. Podle výzkumu agentury Ipsos v Evropě nakupuje online 71 %, zato v České republice 93 %, na Slovensku 91 %. Nicméně i tak se spotřebitelé potýkají s problémy.
Na českém a slovenském trhu se nakupování online těší vysoké důvěře ze strany spotřebitelů. Tuzemským e-shopům důvěřuje 88 % Čechů, na Slovensku je to 83 %. Nejčastěji lidé nakupují přes internet hry, hračky a domácí elektroniku, nejméně stále potraviny. Generace Z výrazně více nakupuje online módu.
I přes vysoký počet online nakupujících se až 68 % spotřebitelů setkalo při nákupu s problémy. Jedná se zejména o problémy s doručováním (25 %), nedostupností položek (16 %) či přehnanou komunikací se zákazníky (14 %).
Z tohoto důvodu je důležité zamyslet se komplexně nad zákaznickou cestou, na níž je nutné provázat důsledně všechny online a offline kanály a nabídnout zákazníkům komplexní a personalizovanou zákaznickou zkušenost. Nutné je jednak identifikovat správně potřeby nakupujících i jejich motivaci a očekávání. Dále na základě jejich chování inovovat a přinášet relevantní služby, komunikovat ve vhodných kanálech a optimalizovat online kanály tak, aby zákazníkům vyhovovaly.
-stk-