Globus: Díky novému konceptu nám rostou prodeje
Globus představil nový koncept a plánuje rozšířit výdej z e-shopu na další obchody. V listopadu se bude iGlobus.cz implementovat v hypermarketu v Ostravě, říká Marija Mihhailova, vedoucí provozu Globus ČR.
Obchodní řetězec Globus si letos připomíná 25 let na českém trhu a přichází s novým konceptem hypermarketu. Nákupní plocha je rozdělena na sekce, které umožní komplexní nabídku sortimentu na dané téma. Je také otevřen pohled do prostoru vlastních výrob. Prvním hypermarketem v novém pojetí je Globus v Českých Budějovicích, rekonstrukcí prošel i hypermarket v Praze Čakovicích, kde vzniká i příprava na vyzvednutí objednávek online, které bylo dosud možné jen v Praze na Zličíně.
„V polovině listopadu 2021 se bude iGlobus.cz implementovat na našem hypermarketu v Ostravě, kde momentálně probíhají poslední přípravné práce a rodinní příslušníci našich zaměstnanců už můžou nakupovat ve zkušebním režimu. Do července 2022 plánujeme spuštění v dalších čtyřech hypermarketech,“ říká Marija Mihhailova, vedoucí provozu Globus ČR.
Více o novém konceptu a také o rozvoji e-shopu iGlobus.cz se dočtete v následujícím rozhovoru.
Jak dlouho nový koncept vznikal a kde v zahraničí jste se inspirovali?
Nový koncept našich hypermarketů vznikal pozvolně několik let. Je to z toho důvodu, abychom připravili pro zákazníky skutečně dokonalý prostor a zážitek z nakupování. Nejde o inspiraci jediným evropským obchodem, ale jde o mnoho poznatků pozitivních, ale i těch, kterých jsme se chtěli vyvarovat. Svou roli při rozhodování obchodu budoucnosti samozřejmě hrál roli i enviromentální aspekt…
Proč byla taková prodleva mezi otevřením v Českých Budějovicích (2019) a v Praze Čakovicích (2021)? Bylo to způsobeno pandemií?
V obou případech jde o kompletní rekonstrukci prostoru a částečně i technologií. Navíc jsme si po přestavbě v Českých Budějovicích chtěli nechat čas na vyhodnocení poznatků a reakcí zákazníků, nalezení řešení k optimalizaci, a také pro nové nápady. První úvahy k přestavbě Čakovic vznikly již před několika lety, ale finální koncepce musela dozrát a dorůst.
Jsou obě přestavby stejné, nebo je v Čakovicích něco jinak oproti Českým Budějovicím na základě zkušeností nebo názorů zákazníků?
Zcela stejné nejsou, protože každý hypermarket disponuje například jinou plochou a té se musí koncept přizpůsobit. Zatímco Globus v Českých Budějovicích je jedním z našich menších, v Čakovicích je prostor o několik tisíc metrů čtverečních rozlehlejší. Nicméně základem přestaveb u obou obchodů je přehlednost nákupní plochy, stmelení příbuzného sortimentu do „světů“, příjemné osvětlení, srozumitelný orientační systém a technologická řešení, která uspoří energii.
Novinkou v Čakovicích je např. vlastní drůbeží řeznictví, které je logickým a aktuálním doplněním běžného tradičního řeznictví Globus. I uspořádání jednotlivých zbožových oblastí bylo upraveno po vyhodnocení Českých Budějovic, a zbožové světy drogerie a kosmetika na sebe v Čakovicích opět bezprostředně navazují, zatímco v Českých Budějovicích jsou od sebe prostorově odděleny. Poučili jsme se, že zákazníci tyto zbožové oblasti snadněji najdou a považují za logičtější, pokud spolu přímo sousedí.
Jaké změny konceptu oceňují zákazníci nejvíce?
Lidé chválí větší pohodlí při nákupu, zejména čerstvých potravin z pekárny, ovoce a zeleniny, pultu lahůdek, řeznictví, chlazené a mražené produkty. Prodejní plochu čerstvých potravin jsme zvětšili o více než 700 m² a je pro zákazníky tak velmi přehledná. I rozšíření pokladního úseku se samoobslužnými pokladnami a pokladnami Scan & Go naši zákazníci velmi kvitují. Podíl zákazníků, kteří se na těchto pokladnách odbavují, setrvale a udržitelně roste.
Zaznamenali jste díky změně konceptu v nějakých odděleních, u nějakých produktů zvýšené prodeje?
Samotné nás překvapil nárůst tržeb v průběhu října, který je vyšší, než jsme očekávali. Vzrostly nákupy z pultu ryb, vlastní pekárny, v drůbežím řeznictví a ze sekce alternativních potravin Zdravý svět. Tím, že jsme uspořádali celý prostor, dostaly své viditelné místo i hotová jídla, která připravujeme v naší restauraci. A i jejich prodeje letí vzhůru. Na druhou stranu se výrazně lépe daří i prodeji nepotravinového sortimentu, který má u nás sice paradoxně výrazně méně prostoru než před přestavbou, ale je ucelený a v prostoru na sebe logicky navazuje.
Jaký hypermarket je další na řadě a máte nějaký termín, do kdy byste chtěli mít přestavěné všechny?
Přestavby plánujeme postupně, nyní se chceme zaměřit na jeden z moravských hypermarketů. Je to ale proces, který obvykle trvá měsíce až roky, a to s ohledem na velké plochy a naše vlastní výroby. Momentálně se zabýváme novou koncepcí prodejní plochy pro Globus ČR, která by měla vyjadřovat naše představy o Globusu budoucnosti a stát se základem pro další přestavby.
Uvádíte, že součástí modernizace hypermarketu v pražských Čakovicích je také příprava prostoru k vyzvednutí nákupu z e-shopu iGlobus.cz. Můžete k tomu říci více?
Službu iGlobus.cz tak, jak ji znají zákazníci v Praze na Zličíně, tedy že si objednají na e-shopu nákup a ve zvolený čas si jej vyzvednou na výdejním místě v hypermarketu, skutečně v Čakovicích budeme spouštět. Počítáme se začátkem příštího roku. Součástí rekonstrukce tohoto hypermarketu byla i příprava na výdejnu zboží z e-shopu. V polovině listopadu 2021 se bude iGlobus.cz implementovat na našem hypermarketu v Ostravě, kde momentálně probíhají poslední přípravné práce a rodinní příslušníci našich zaměstnanců už můžou nakupovat ve zkušebním režimu. Touto cestou chceme vyladit poslední drobnosti a odhalit případná slabá místa, abychom našim zákazníkům nabídli nejlepší možný servis. Do července 2022 plánujeme spuštění v dalších čtyřech hypermarketech, u kterých již běží projekční fáze.
Plánujete s e-shopem i další rozvoj, například rozvoz nebo se spojit s nějakou specializovanou firmou jako DoDo apod.?
Do budoucna nevylučujeme ani dovážku a chápeme, že bude tvořit nedílnou součást služeb zákazníkům. Více zvažujeme také rozšíření současné koncepce o Drive-In. Online prodej během pandemie koronaviru bezpochyby výrazně posílil a stal se neodmyslitelnou součástí moderního obchodu.