Levno: Lákadlem nejsou jen nízké ceny, ale i moment překvapení
Jak funguje firma Levno? Nejsou to jen brutálně nízké ceny a neplýtvání, ale lidi láká také neustálý přísun nového zboží. Celých 80 % zákazníků totiž tvoří ti stálí.
O tom, na jakých základech funguje Levno Shop, hovořil na semináři POPAI jeho zakladatel Michal Štádler. Firma vznikla na principu nízkých cen a neplýtvání, ale postupně zjišťuje, že řada zákazníků chodí právě z důvodu překvapení, protože nikdy dopředu nevědí, co se v nabídce objeví hned další den. Pokud ale nové zboží nepřidávají, zákazníci je rychle opouštějí.
„Bojujeme proti plýtvání, proto zboží, které není ani poškozené, ani nevypršelo a nesmyslně končí na skládkách, nakupujeme a prodáváme dál. Buď v naší vlastní velkoobchodní distribuci (D1M), nebo ve vlastních obchodech (Levno) nebo na e-shopu levnoshop.cz za nejlepší možnou maloobchodní cenu,“ popsal Michal Štádler. Mají sice vysokou marži, ale zboží je tak levné, že se pořád vyplatí. Snaží se být 30 až 50 % pod nejlevnější cenou na trhu.
Firma skupuje za výhodné ceny po celé Evropě zboží, které by jinak zůstalo na skladech, a následně ho prodává. „Prodávali jsme do velkých řetězců jako je Tesco, Globus nebo Hervis, většinou je jedná se o extrémně levný nonfood, který se nekazí. Nicméně podle reportů víme, že během dvou týdnů se obvykle 80 % dodávek prodá,“ říká Michal Štádler.
Všechno vlastními silami
Firma nejprve zboží pouze prodávala třetím stranám, ale s růstem byznysu zůstávala část zásob v Česku na skladě, a tak se ho rozhodla prodávat sama. Založila nejprve obchody „Vše za 50“, po roce je přejmenovala na Levno. „Bylo to z toho důvodu, že 50 Kč bylo hodně svazující,“ dodal Štádler.
Za výhodu lze označit to, že si forma vše zajišťuje sama. Vlastní všechny komponenty v řetězci, má velkoobchodní firmu na výkup zboží, vlastní dodavatelský řetězec typu end to end (dodávka do skladu, jeho provoz a dodávka do obchodů), má vlastní retailovou síť, kde zboží prodává, vlastní online shop a rovněž firmu, která tvoří spotřebitelské soutěže. S tím počítá do budoucna. Zboží je tak levné, že má zbytkovou cenu. Často je bráno jako odepsaná položka a firmám by se jeho skladování nevyplatilo.
Nevýhodou pak podle Michala Štádlera je to, že neví, co bude prodávat další den. Záleží, jaké produkty se podaří nakoupit.
Prodejny tam, kde nikdo být nechce
Původně začínali jen s kamennými prodejnami, v současnosti provozují 14 obchodů. Primárně na místech, které nikdo nechce. Zastávají v tomto případě podobný model, jako když nakupují zboží, které také nikdo nechce. Ve všech menších městech jsou na hlavních ulicích. Prodejny jsou brutálně jednoduché, pouze se sloganem „Je tady levno“. „Často se stává, že nás někdo kontaktuje, že zavírá a nabídne všechno včetně regálů a počítačů. Nakonec se rozhodneme převzít celý obchod s nájemní smlouvou, “ říká Štádler. Obchody jsou jednoduché, praktické, malé, a především levné na provoz. Franšízu zatím nedělají.
Nové prodejny jsou v plánu, zamýšlí otevírat 5 až 10 obchodů ročně, ale pouze v Čechách a okolí Prahy, nejdále mají obchod v Jihlavě. Cílí na menší prodejny o velikosti 200 až 300 m².
Online původně nebyl v plánu
Online na začátku v plánu nebyl kvůli velkému množství položek. „Původně jsme ten nápad zavrhli, ale nakonec jsme se k němu půl roku před pandemií vrátili,“ sdělil Štádler. V létě roku 2019 se dohodli na spuštění, zaregistrovali se na Shoptetu a za 2 tisíce korun měsíčně připravili e-shop. V prosinci 2019 dosáhli tržeb ve výši 1 mil. Kč, což byl vzhledem k absenci reklamy nečekaně dobrý výsledek. Online navíc pomohl i v době pandemie covid-19. Tím se poměr tržeb z offline a online vyrovnal.
Omnichannel se Levnu nevyplatí
Omnichannel nemá v případě Levno shop šanci, protože hlavní roli hraje cena. „Cílem je, aby náklady na nákup a výkup byly co nejnižší. Pokud něco dělat nemusíme, neděláme to. Pokud máme mít nízké ceny, tak to jinak nejde,“ obhajuje model Michal Štádler. Snaží se, aby i investice do prodejen byly co nejmenší, zboží se rozděluje centrálně bez sofistikovaných systémů. Letošní růst odhaduje okolo 150 %, loni dosáhla firma obratu 50 mil. Kč. Zhruba 80 % prodejů firmě tvoří stálí zákazníci. „Lidé se stávají na nákupech u nás rychle závislí, a nakonec nakupují i jednou týdně,“ dodává Štádler. V poslední době zaznamenávají 85 % dokončených transakcí z mobilu. Dlouhodobě se drží na 99 % spokojenosti zákazníků. Vratkovost je asi 2,5 %.
-zue-