I letošní vánoční nákupy budou poznamenány další vlnou pandemie koronaviru. Podle průzkumu módní platformy Glami budou až dvě třetiny českých spotřebitelů vánoční dárky nakupovat na internetu.
Online se také mnohem více než dřív nakupuje móda, za pandemie narostl její prodeje na internetu o třetinu. „I když zůstávají obchody otevřené, přesun do onlinu je nepopiratelný. Stále více lidí objevuje výhody, které nákup na internetu přináší,“ říká Ján Kešelák, jenž nedávno v Glami nastoupil na pozici Chief Revenue Officer.
Z dat Glami je také možné pozorovat návštěvnost jednotlivých módních e-shopů. Na prvních příčkách se umísťují německé lokalizované obchody Zalando a About You, sílí ale i e-shopy relevantní zejména pro mladou generaci, vintage platforma Vinted nebo čínský Shein, který se soustředí na fast fashion.
Podrobnější pohled na módní e-commerce můžete nalézt v našem rozhovoru.
Nastoupil jste na pozici Chief Revenue Officer, v níž budete propojovat oddělení marketingu, prodeje a account managementu za účelem zvýšení růstu. Co přesně máte v plánu? Jak chcete spolupráci zmíněných oddělení posílit?
Za poslední roky narostlo Glami z hlediska počtu lidí, týmů, aktivních trhů i objemů. S tímto růstem přichází i nárůst komplexity a nějakých těch interních procesů. Mým hlavním úkolem bude definovat a exekuovat priority těch částí firmy, které se aktivně podílejí na generování tržeb. Stručně – věříme, že pokud na řešení některých výzev budeme pohlížet z perspektiv více týmů, dokážeme nalézt lepší řešení.
Na co se chcete zaměřit především v marketingu? Plánujete podpořit značku Glami kampaní? A pokud ano, jak bude vypadat?
Nejdříve plánujeme se s naším brand týmem podívat do detailu na to, jak je značka Glami v současnosti na trhu vnímaná, a na základě výsledků rozhodneme, jakým způsobem můžeme našim zákazníkům co nejefektivněji odkomunikovat všechny benefity, které naše platforma nabízí. Z hlediska komunikace máme ambici být vidět více než v minulých letech, ale na sdílení konkrétních plánů je ještě příliš brzy.
Jak se podle vašich dat vyvíjí módní e-commerce za časů pandemie? Zvýšil se o módu online zájem i mezi staršími spotřebiteli?
První rok pandemie (2020) byl pro módu značně turbulentní. Podle našich dat se prodeje offline propadly o 20 až 25 %. Objemy prodejů online narostly přibližně o 15 %, celý trh však navzdory tomu poklesl. Podíl online prodejů na celkových prodejích módy v Česku se zvýšil z 18 % na 24 %. Dařilo se některým novým kategoriím – lidé se naučili nakupovat online spodní prádlo, ale i pohodlné oblečení na doma. Rovněž jsme zaznamenali demografické změny – nejrychleji rostoucí skupinou byli lidé v kategorii 45+, kteří díky pandemii objevili nakupování online, zjistili, že funguje a pravděpodobně ho budou využívat i nadále.
Jakým způsobem nákupy ovlivňuje současná pandemická vlna, kdy jsou ještě otevřeny kamenné obchody?
Letos očekáváme nárůst v online objemech na úrovni loňského roku, což je přibližně 15 %. Za celé dva roky pandemie tedy online móda narostla o třetinu, což je opravdu dost. I když zůstávají obchody otevřené, přesun do onlinu je nepopiratelný. Stále více lidí objevuje výhody, které nákup na internetu přináší. Ve prospěch nákupů v kamenných prodejnách stále hraje hlavně možnost si oblečení či obuv vyzkoušet. Ale s nabídkou online prodejců na bezplatnou dopravu a případně vrácení i s lepší webovou technologií na identifikaci správné velikosti předpokládáme, že tento důvod bude oslabovat. V části populace nadále přetrvávají obavy z možné nákazy ve větších obchodech a podle našeho průzkumu snižuje atraktivitu nákupu v obchodech i povinnost nosit roušku.
Na českém trhu velmi dobře fungují slevy a podle informací od našich mezinárodních partnerů často mnohem lépe než na okolních trzích.
Češi obecně preferují k online nákupům tuzemské či lokalizované e-shopy. Jak je to v kategorii módy? Pozorujete větší zájem Čechů i o módu ze zahraničních internetových obchodů? Případně ze kterých?
V posledních letech v návštěvnosti vystřelily hlavně lokalizované obchody velkých zahraničních hráčů. Na prvních dvou příčkách figurují momentálně německé e-shopy Zalando a Abou You. V první desítce najdeme i zástupce českých hráčů, například Astratex. Pozorujeme rovněž nárůst návštěvnosti e-shopů a platforem relevantních zejména pro mladou generaci a generaci Z, dále také vintage a sekáčového portálu Vinted nebo čínského Shein, který jde cestou fast fashion a v Česku i bez lokalizace už patří mezi top 20 nejnavštěvovanějších módních webů.
Jak čeští spotřebitelé plánují nákupy módy? Jaké touchpointy hrají v zákaznické cestě nejdůležitější roli?
Čeští zákazníci jsou velmi citliví na cenu. I proto na českém trhu velmi dobře fungují slevy a podle informací od našich mezinárodních partnerů často mnohem lépe než na okolních trzích. Stále důležitější roli hrají i mobilní aplikace, které dnes nabízí většina e-shopů. Ta naše vám například umožní sledovat slevy napříč všemi obchody a produkty na Glami a upozorní vás, když cena vašeho oblíbeného produktu poklesne. Přístup k nakupování je tedy značně pragmatický, z našeho průzkumu například vyplývá, že většina vánočních nákupů proběhne v listopadu.
Který z kousků oblečení je na internetu nejprodávanější? A kde naopak panuje u českých spotřebitelů v nákupu online největší bariéra?
Popularita kategorií se mění v závislosti na sezóně. Dlouhodobě se nejlépe online prodávají mikiny, topy, trička a módní doplňky. Naopak nejhůře jsou na tom džíny, boty a spodní prádlo, což je vzhledem ke složitějšímu výběru velikostí pochopitelné. Nákup spodního prádla je výzvou zejména pro ženy, muži mají naopak problém převážně s nákupem košilí.
Black Friday je každým rokem silnější. Během těchto dní pozorujeme nárůst konverzní míry v e-shopech až na dvojnásobek průměrné hodnoty.
Jakou roli hraje v módní e-commerce Black Friday?
Black Friday je každým rokem silnější. Během těchto dní pozorujeme nárůst konverzní míry v e-shopech až na dvojnásobek průměrné hodnoty. Ukazuje to, že zákazníci se naučili s Black Friday počítat a odkládají minimálně část svých nákupů právě na tento víkend. Podle našich dat 51 % zákazníků plánuje využít Black Friday právě k nákupu módy. Více než 52 % z nich si dokonce dopředu vytváří seznam položek, které chtějí během Black Friday ve slevě nakoupit. A mimochodem vytváření chytrých wishlistů napříč stovkami e-shopů nabízí i Glami.
Black Friday a móda
Skoro 51 % online nakupujících plánuje Black Friday využít k rozšíření svého šatníku. Na Slovensku dokonce 60 %. Vyplývá to z průzkumu Glami.
Pouze 12,2 % respondentů tvrdí, že nakupovat během Black Friday, který připadá na 26. listopadu, nebudou a jako důvody zmiňují dostatek dalších slevových nabídek během roku. Menší procento z nich si nechce kupovat zbytečné věci nebo je nebaví sledovat množství nabídek. Naopak 22 % je na Black Friday připraveno opravdu vzorně: každý pátý respondent si vede seznam přání a půjde cíleně po konkrétních nabídkách. Dalších 32,2 % si nosí představu, co chce ve slevách pořídit, v hlavě. Více než 40 % zákazníků pak konkrétní plán nemá. Budou se rozhodovat spontánně, podle výše slev.
Zatímco 35 % uživatelů Glami prozradilo, že před pandemií nakupovalo většinou offline, plánuje letos během Black Friday i Vánoc 64,9 % respondentů nakupovat většinou online. Pro čtvrtinu je logické kombinovat nákupy v e-shopech s návštěvami obchodů a pouze 2,1 % lidí se chystá nakupovat výhradně v kamenných prodejnách.
Jakou předpovídáte letos vánoční módní sezónu? O co bude největší zájem?
Podle našeho průzkumu budou téměř dvě třetiny respondentů letos nakupovat vánoční dárky online, a to ze dvou hlavních důvodů. Je to pohodlnější, na internetu mají zákazníci také možnost porovnávat ceny a získat tak nejvýhodnější nabídku. Nespornou úlohu budou hrát stejně jako loni i obavy o bezpečnost kvůli nákaze, které mohou ještě významněji přesunout lidi z velkých obchodů a nákupních center na internet.
Před Vánocemi očekáváme nárůst kategorie kabelek, dámských doplňků nebo pánských hodinek. Oblibě se v tomto období těší také svetry, bundy a zimní obuv.
Ján Kešelák, Chief Revenue Officer portálu Glami
Na pozici Chief Revenue Officer nastoupil letos na podzim. Ve firmě však působí již třetím rokem – jako Head of Market Development měl na starosti především expanze na nové trhy. Před nástupem do Glami byl členem marketingového týmu knihkupectví Martinus.sk.