Privátní značky Alzy v obratu už překonaly miliardu

středa, 16. února 2022, 11:50 Retail, Marketing MediaGuru

Loňský obrat Alza.cz dosáhl 45 miliard korun. Více než miliardu vygenerovaly privátní značky.

Zdroj: Alza.cz

Zdroj: Alza.cz

Největší e-commerce hráč na českém trhu Alza.cz loni vytvořil obrat ve výši 45 miliard korun, meziročně tak vyrostl o 20 %, tedy o 7,6 miliardy korun. Více než miliarda přitom pochází od privátních značek, kterých Alza nyní nabízí celkem 18. Letos chce ještě uvést dvě nebo tři nové. 

V obratu vyrostly Alza privátní značky za poslední rok o 100 %. Zastřešující značka Alza se rovněž zařadila mezi nejprodávanější značky vedle značek, jako je Apple, Asus, Lenovo, LG, Philips, Samsung, Sony nebo Xiaomi. Nejúspěšnější byly AlzaPC, AlzaPower a AlzaErgo. Pohledem prodaných kusů se k top značkám z privátních probojovala AlzaPower. Celkově prodaly privátní značky 2,9 milionu produktů. 

K portfoliu dříve uvedených značek AlzaPower, AlzaErgo, AlzaEco, Eternico a AlzaCafé, Wowme (chytré hodinky aj.), Dituo (aroma lampy), Bery Jones (suché plody a ořechy), Campgo (potřeby pro camping), Stormred (sport), La ProRomance (hobby a zahrada) a BlackMont (automotive) se loni zařadily Siguro (bílé elektro a domácí spotřebiče), Ratikon (sportovní vybavení), Ferrida (potřeby pro kutily) a Rapture (gaming). 

„Naše privátní značky vytváříme tak, abychom zákazníkům přinesli tu nejlepší hodnotu, tedy nejlepší možnou kvalitu za skvělou cenu,“ vysvětlil místopředseda představenstva společnosti Petr Bena s tím, že letos budou na trh uvedeny další dvě nebo tři nové privátní značky. Ve kterém segmentu to bude, však prozradit zatím nechtěl, jen naznačil, že se nebude jednat o kategorie IT a elektro. 

Alza se bude tento rok dále zaměřovat na rozvoj své značky Siguro, která nyní nabízí 100 unikátních položek, a také na nabídku vlastních notebooků. Rozšíření sortimentu plánuje i u gamingové značky Rapture, která nyní obsahu zhruba 30 položek, k nimž přidá další čtyři desítky. „Na jaře navíc plánujeme větší představení této značky zákazníkům,“ prozradil Petr Bena. 

AlzaBoxy se budou dále otevírat třetím stranám 

Alza bude pokračovat také v rozvoji své distribuční sítě. Počet AlzaBoxů, kterých má na třech trzích celkem 1760 (v ČR 1040), chce letos navýšit na 3000 a nabídnout celkem 300 tisíc schránek. Od spuštění v roce 2014 přes ně e-shop doručil více než 10 milionů objednávek, jen loni to bylo 5,5 milionů objednávek a v rekordním 51. týdnu 300 tisíc. 

Už teď poskytuje Alza své AlzaBoxy i třetím stranám. Spolupracuje se Zásilkovnou, Balíkobotem, na Slovensku se Slovak Parcel Service a DPD. Nyní se napojují i doručovací služby GLS a české DPD. „Chceme být otevřenou platformou a doručovat přes AlzaBoxy nejen naše objednávky, ale i balíčky třetích stran, třeba i naší konkurence,“ dodal místopředseda představenstva Alza.cz Tomáš Havryluk. 

Alza naopak neplánuje stavět nové prodejny budoucnosti, které jsou plně samoobslužné a automatizované. „Prodejny budoucnosti jsme spouštěli v době, kdy jsme měli zhruba stovku AlzaBoxů. Nakonec jsme se ale rozhodli, že půjdeme do masivní expanze AlzaBoxů, které jsme schopni lépe škálovat. Můžeme je otevřít i v menších městech, kdežto prodejny budoucnosti bychom museli dávat jen do krajských měst,“ vysvětlil Petr Bena s tím, že se Alza chce zaměřit na jiné inovace, které by vylepšily zákazníkům tzv. poslední míli. 

Marketplace eviduje přes 1000 prodejců 

Během pandemie začala Alza rozvíjet své online tržiště, přes které v současnosti prodává více než 1000 prodejců nabízejících celkem půl milionu produktů. Obrat vzrostl loni meziročně o 85 %, přičemž nejúspěšnější byly kategorie notebooků, auto-moto a knih. Největší růst zaznamenal sport, hobby a domácí potřeby. 

Expanze na nové trhy letos není v plánu

Zatímco na českém trhu rostla Alza meziročně o 18 %, na Slovensku to bylo o 23 % a v ostatních zemích Evropy, kde působí, o 36 %. Za poslední dva roky se tak obrat v zahraničí zdvojnásobil. Významný růst – o 206 % – byl zaznamenán v Německu, kde se Alza.de stala nejrychleji rostoucím e-shopem s elektronikou na tamějším trhu. V Rakousku a Maďarsku činil růst o 28 %.

Na nové trhy letos Alza vstoupit neplánuje, ale chce posílit svou fyzickou přítomnost na německém a rakouském trhu a investovat také do rozvoje maďarského trhu. 

-stk-