COOP otevírá ve Strakonicích první automatizovaný obchod

středa, 16. března 2022, 10:20 Aktuality, Retail MediaGuru

COOP otevřel ve středu 16. března ve Strakonicích svůj první obchod bez personálu. Druhý se chystá v Českém Krumlově.

První automatizovaná prodejna ve Strakonicích spadá pod Jednotu Volyně, foto: Mediaguru

První automatizovaná prodejna ve Strakonicích spadá pod Jednotu Volyně, foto: Mediaguru

Síť družstevních prodejen COOP otevírá 16. března ve Strakonicích v ulici Podskalská svůj první obchod, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu a bude tak v něm možno nakupovat v režimu 24/7. Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod, uzavřené budou jen pulty s lahůdkami či uzeninami. Prodavačky budou přítomné jen u lahůdkového pultu, a to pouze přes den. Na základě zkušeností se bude koncept rozšiřovat i do dalších měst. 

„O tomto druhu prodejny jsme přemýšleli zhruba rok a díky covidu a růstu nákladů jsme se rozhodli otevření urychlit. Pro vyzkoušení jsme zvolili tuto prodejnu menšího formátu a v červnu bychom rádi otevřeli druhou, zhruba třikrát větší v Českém Krumlově,” říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Cílem jsou především menší a střední města, kde je dostatek zákazníků a zároveň řada z nich se už nespokojí s obchody se standardní otevírací dobou.

Zákazníci budou moci v obchodě nakupovat, pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. „Díky tomu můžeme kontrolovat věk a mít k dispozici i alkohol a je tedy zde přesná identifikace zákazníka. Dalším důvodem je také to, že banky v ČR bankovní identitu stále více promují a motivují zákazníky, aby ji používali, ” uvádí k důvodům, proč zvolili právě bankovní identitu a nikoli platební kartu, Lukáš Němčík. Platba bude fungovat na podobném principu jako u samoobslužných pokladen a zákazník opustí prodejnu s nákupem až po ověření platby. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem.

Kromě zvýšení pohodlí zákazníků si COOP od zavádění automatických prodejen slibuje také vyšší tržby a zároveň snížení mzdových nákladů. Náklady na proměnu jedné prodejny v obchod budoucnosti se pohybují kolem jednoho až jeden a půl milionu Kč. Dodavatelem technologického řešení je společnost Knowinstore

Prodejna COOP ve Strakonicích, zdroj: MediaGuru.cz

Prodejna COOP ve Strakonicích, zdroj: MediaGuru.cz

Prodavačky jsou v prodejně přes den u lahůdkového pultu, zdroj: MediaGuru.cz

Prodavačky jsou v prodejně přes den u lahůdkového pultu, zdroj: MediaGuru.cz

U východu je připraveno vše k automatizovanému provozu, foto: MediaGuru.cz

U východu je připraveno vše k automatizovanému provozu, foto: MediaGuru.cz

V zahraničí se podobné prodejny objevují již několik let. Hlavním hráčem je Amazon, který koncept Amazon Go představil již v roce 2016 a v USA provozuje nyní cca 30 prodejen. Během tří let pak chce v Evropě otevřít stovky takových prodejen, jen ve Velké Británii jich má být 260, a dále v Německu, Itálii a Španělsku. Obchod bez pokladen testuje i nizozemský obchodní řetězec Albert Heijn patřící do skupiny Ahold Delhaize (součástí je i Albert). Loni v říjnu se přidalo Tesco, se svým obchodem „GetGo“ v Londýně. Koncern Rewe otevřel loni říjnu v Německu svůj první supermarket typu „Pick and Go“. Využívá stejnou technologii jako Tesco, ale obchod není úplně bez pokladen, ale spíše se jedná o „hybridní obchod“. Začátkem letošního roku otevřel první podobný obchod také diskont Aldi, konkrétně ve Velké Británii. Lidl údajně také pracuje na prodejně bez pokladen.

COOP: Vesnické prodejny se mění, nabízejí e-shop i kavárny

pátek 21. ledna 2022

-zue-