Kampaně letních festivalů posilují, nejistota v lidech zůstává
Letní festivaly posilují své kampaně a lákají lidi k postupnému návratu do normálu. Rozhodování části fanoušků je však stále ovlivňováno nejistotou.
Letní festivaly zintenzivňují svoji marketingovou komunikaci. Do kampaní zapojují sociální sítě, televizi, rádia, ale také outdoorovou reklamu. „Zásadním tématem a sdělením je, že po třech letech se sejdeme opět spolu a naživo. Přichází léto, jaké zde nemohlo loni a předloni být, přichází léto, jak ho známe z doby před pandemií,“ vysvětluje Jiří Sedlák z oddělení PR a komunikace Colours of Ostrava. Mezi lidmi však stále převládá nejistota kolem pořádání hromadných akcí, proto musí festivaly řešit také tato témata.
Zástupci festivalů mají stále na paměti nemožnost konání akcí a také nejistotu mezi lidmi, zda festivaly proběhnou bez omezení. „Nejde ještě na sto procent říct, jak a jak moc nás tyto věci ovlivní, je ale vidět určitá míra nejistoty mezi fanoušky. Věříme ale, že ve finále bude návštěvnost skvělá, protože po dvouleté pauze budou lidé hladoví,“ doplňuje Matyáš Ožana, ředitel marketingu Beats for Love. „V rámci komunikace se je snažíme uklidňovat, což se nám dle našeho názoru daří,“ dodává.
Dalším důležitým faktorem, kterému festivaly musí čelit, je částečná nechuť lidí utrácet za zábavu, a to kvůli rostoucím cenám a nejistému vývoji ve společnosti. „Festivaly nepředstavují základní potřebu, ale nadstavbu nad tím, když se lidé mají a cítí dobře a když ve společnosti převládá optimismus,“ komentuje vzniklou situaci Jiří Sedlák. Do své komunikace proto zařazují také ujišťování, že festival bude bez omezení a covidových opatření.
„Během covidu se proměnilo nákupní chování našich zákazníků, zároveň se vystřídala generace aktivních zákazníků. Pandemie přerušila pravidelné prodeje vstupenek a služeb, proto nejsme schopni správně analyzovat nákupní chování zákazníků,“ přidává Ondřej Vrba, event director festivalu Let It Roll.
V komunikaci převládají sociální sítě
Do marketingové komunikace festivaly nejčastěji zapojují sociální sítě, ale také outdoorové nosiče, televizi a rádio. „Používáme široké spektrum kanálů. Od online klasiky jako je Facebook, Instagram či Youtube, přes televzi a rádia až po billboardy a plakáty,“ vysvětluje Matyáš Ožana s tím, že rozesílají také videopozvánky organizačního týmu.
Video zapojil také festival Let It Roll. „Festival v letošním roce slaví 20 let od svého vzniku. Připravujeme marketingovou kampaň, která bude obsahovat krátké video rozhovory s fanoušky, umělci a realizačním týmem festivalu a dosud nezveřejněné záběry z příprav festivalu za posledních 20 let, které zatím nebyly zveřejněny,“ doplňuje Ondřej Vrba.
Marketingovou komunikaci letních festivalů přibližuje také Jiří Sedlák: „Regionálně jde o rozsáhlou celostátní kampaň zaměřenou na velká města – kromě Ostravy jsou důležitými místy Praha, Brno, Olomouc, Zlín, Pardubice nebo Hradec Králové. Komunikujeme i v zahraničí – Slovensko, Polsko a celoevropská festivalová komunita fanoušků.“ K letošnímu specifiku v komunikaci patří to, že se lidé rozhodují později, než před dvěma lety, a tedy blíže před akcí. „Kampaň směřujeme na květen a červen, kdy se teď spíše rozhodují o tom, na jaké akce vyrazí,“ dodává.
Novinkou pro festival Let It Roll je částečně upuštění od outdoorové (OOH) reklamy kvůli snižující se efektivitě. „Pro letošní ročník přesouváme část rozpočtu pro OOH reklamu do digitálu. Jedná se také o distribuci tiskových formátů (plakáty, letáky), snížili jsme objem nákladů,“ vysvětluje Ondřej Vrba. Do online kampaní zapojují také bannerovou reklamu na sociálních sítích a ve vyhledávání nebo například videa ve formě aftermovie, teaser nebo stories. Součástí reklamy jsou i živá vysílání na sociálních sítích.
-tšl-