Live shopping začíná pronikat i na český trh

čtvrtek, 2. června 2022, 07:10 Marketing, Retail MediaGuru

O live shopping mají nyní největší zájem e-shopy se spotřební elektronikou. V Česku ho vyzkoušela Heureka spolu s hračkářskou značkou Fisher-Price.

Zdroj: FB Heureka

Zdroj: FB Heureka

Live shopping neboli nákupy ze živě vysílaného videa se těší již několik let velké oblibě zejména v Asii. Postupně se začíná prosazovat také v Evropě, a to i díky pandemii koronaviru, která rozvoj nového formátu nakupování urychlila. Zájem o něj mají nejen módní a kosmetické značky, ale i e-shopy se spotřební elektronikou. Na českém trhu je rozvíjí start-up Korkuma, který nabízí technologické řešení pro live shopping eventy vysílané jak na webu e-shopu, tak sociálních sítích. 

„Momentálně jsme na počátku evropského boomu live shoppingu. Trh je ve stavu, kdy většina velkých hráčů o live shoppingu ví a zvažuje, jak do něj naskočit. Ti progresivnější pak mají vymyšlené koncepty, s jakými live shoppingové streamy svým zákazníkům představí, a e-shopy s nejagilnějšími procesy už mají za sebou úspěšné piloty live shoppingu. Ty poslední si právě teď budují pověst inovátora, která jim dá v budoucnu výraznou konkurenční výhodu,“ popisuje současnou situaci zakladatel Korkumy Róbert Tarabčák. 

Podle studie společnosti Arvato Supply Chain Solutions je novému způsobu nakupování otevřeno až 70 % evropských spotřebitelů. Ze studie McKinsey zase vyplývá, že livestream bude do roku 2026 představovat až 20 % veškerých tržeb z online prodeje. Údaje Coresight ukazují, že u nákupů z živého vysílání je o 40 % nižší pravděpodobnost vrácení zboží. V neposlední řadě potenciál live shoppingu potvrzuje i zájem sociálních sítí – vedle TikToku, Instagramu možnosti nákupů z živého vysílání začíná rozvíjet i YouTube. 

YouTube zvyšuje komerční potenciál živých vysílání

neděle 22. května 2022

Z globálního pohledu se přitom zhruba polovina live shoppingových eventů odehrává v oblasti módy a kosmetiky. Na třetím místě je podle Róberta Tarabčáka spotřební elektronika. „Právě u té v Korkumě očekáváme v letošním roce největší růst. Už teď jej naznačuje zájem na evropském trhu za poslední měsíce, který je proti loňskému roku nesrovnatelný,“ dodává s tím, že kromě zmíněných odvětví mají o live shopping zájem i další – například e-shop s vínem nebo hračkářské značky.

Na českém trhu si live shoppingovou akci vyzkoušela právě hračkářská značka Fisher-Price společnosti Mattel, pro kterou ji připravila Korkuma ve spolupráci s Heurekou. Pro zákazníky a sledovatele celá akce proběhla na stejné platformě, a to od registrace přes živý přenos prezentace produktů značky Mattel a po následné nakupování. Záznam události byl poté zveřejněn na stejném odkazu a měl čtyřikrát větší počet sledujících, kteří si videoprezentaci spustili po skončení živého přenosu. „Počty prodeje a prokliků prezentovaných produktů se hned po akci zvýšily, proto můžeme říct, že nastavená KPI jsme překonali,“ přibližuje výsledky Tarabčák.

Heureka v rámci spolupráce poskytla svou platformu pro organizaci a provedení akce, a celý proces technicky kompletně zastřešila. „My jsme v tomto případě ,jen' dodavatelem technologie,“ doplňuje za Korkumu Róbert Tarabčák.

„Formát live e-commerce se nám velmi zamlouvá, protože kombinace live chatu, live streamingu a zároveň live shoppingu nám umožňuje být se zákazníkem v přímém kontaktu a ihned reagovat na to, co v danou chvíli potřebuje,” říká za Heureku Karolína Šanderová, Business Development Manager, a pokračuje: „Po prvním vysílání ve spolupráci s Mattelem a Korkumou jsme dostali hned několik pozitivních zpráv od různých značek, kterým se ta akce líbila a live e-commerce je oslovil.”

I na základě této zkušenosti bude spolupráce Korkumy s Heurekou prohloubena. „Společně jsme pro české e-shopy připravili live shoppingový produkt, který v těchto dnech vypouštíme do světa,“ prozrazuje za Korkumu Róbert Tarabčák.

-stk-