Pandemie koronaviru změnila nákupní chování zákazníků. Zvykli si nakupovat online, čemuž se mnozí obchodníci musí přizpůsobit. Lidé nakupují častěji na internetu potraviny, drogerii, léky i mnohem více využívají dovážku z restaurací a kaváren. Vyplývá to z průzkumu společnosti CBRE, který proběhl letos v dubnu na vzorku téměř 700 respondentů.
„Lidé aktuálně nakupují na e-shopech potraviny dvakrát častěji než před pandemií, což znamená každý jejich čtvrtý nákup. U drogistického a lékárenského zboží je to třikrát častěji a u oblečení a obuvi dvakrát častěji. Občerstvení z restaurací a kaváren si lidé nechávají přivést až třikrát častěji, ale současně tyto podniky fyzicky navštěvují v podobné frekvenci jako před pandemií. Zřejmě si po dlouhém období domácího vaření potřebují odpočinout – a zdá se, že vaří méně než v minulosti. Elektronika se hojně nakupovala online již před pandemií, takže ta zaznamenala pouze minimální nárůst, ovšem i tak zákazníci realizují svůj každý druhý nákup online,” popisuje Pavel Urban ze společnosti CBRE.
Lidé sice rádi nakupují na internetu, tři čtvrtiny preferují si ale zboží, pokud je to v blízkosti, například v nedalekém nákupním centru, vyzvednout fyzicky. „V kategorii 18 až 25 let je to dokonce 95 %. Mladí lidé, ač žijí hodně v online světě, také touží po osobním zážitku. Ostatní zákazníci zase spojí vyzvednutí zásilky s jinými nákupy nebo vyřízením potřebného,“ přibližuje Urban a dodává, že je nutné, aby maloobchodníci světy online i offline začali vnímat synergicky: „Obchodníci by se měli snažit uspokojit potřeby a přání zákazníka a je evidentní, že zákazníkům vyhovuje propojení kamenného obchodu s online prostředím.“
Většina lidí vidí hlavní výhody online nakupování v možnosti porovnání cen, úspoře času či větším výběru sortimentu. Pouze minimum lidí vnímá výhodu online nakupování v možnosti vyhnout se místům s vyšší koncentrací lidí, což znamená, že obava z nákazy infekční nemocí se již stala zanedbatelnou bariérou.
Nákupům na internetu velmi pomohla pandemie, kdy se do online prostředí přesunuly nákupy zejména během lockdownu. V meziročním úhrnu díky tomu online vzrostl o 27,3 % v roce 2020 a o 15,7 % v roce 2021.
Podle průzkumu CBRE v roce 2019 generovalo 13 % dotazovaných značek v online prostředí 21–30 % svých celkových tržeb, v současné době to je 32 %. Ještě markantnější rozdíl přitom lze sledovat u obchodníků, u nichž tvoří příjmy z e-shopů na celkových tržbách 31–40% podíl. Před rokem 2020 takové úrovně nedosahovala žádná z dotazovaných firem, letos již 16 %. V tomto kontextu vyznívá zajímavě srovnání s regionem EMEA. V rámci průzkumu uvedlo pouze 19 % tamních retailerů, že dosahují online tržeb mezi 21–30 % a podíl online tržeb nad 31 % na celkových tržbách zmínila pouze 2 % dotázaných. Tyto výsledky dokreslují skutečnost, že e-commerce platforma v České republice má již své pevné místo a dlouhou tradici. Navíc s příchodem pandemie tento trend ještě zesílil.
,,Pandemie koronaviru změnila nákupní chování zákazníků a donutila maloobchodníky optimalizovat prodejní kanály, někteří z nich zaváděli i kanály nové. Do budoucna bude právě vhodné nastavení tzv. omnichannel strategie, kombinující více prodejních a komunikačních kanálů, hrát rozhodující roli v úspěchu,” komentuje Jan Janáček z CBRE.
„Budeme-li posuzovat tržby generované pouze v kamenných prodejnách bez online tržeb, pak 56 % obchodníků se aktuálně pohybuje někde mezi 100–75 % své původní úrovně před pandemií, a 12 % dosahuje dokonce vyšších čísel než v roce 2019. Zajímavé je přitom srovnání s regionem EMEA, kde návrat do předcovidové kondice probíhá o poznání rychleji. Dohromady 36 % značek generuje tržby vyšší než v roce 2019 a 40 % je na úrovni mezi 100 až 75 %. Svůj vliv může mít mimo jiné výrazně vyšší inflace v tuzemsku při srovnání s eurozónou,“ doplňuje Janáček.
-stk-