Budoucnost e-commerce tkví v chytré personalizaci

čtvrtek, 7. července 2022, 13:10 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Projíždět dlouhé seznamy produktů na e-shopu není do budoucna to pravé ořechové. Na důležitosti získá personalizace a pokročilé algoritmy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Široký sortiment je jistě silnou konkurenční výhodou, ne vždy však zákazníky láká. Někdy jsou lidé z příliš mnoha možností unavení a dávají přednost o dost menšímu výběru. To platí nejen v kamenném retailu, ale i v e-commerce. Na internetu, kde je to díky technologiím možné, bude hrát v budoucnu mnohem důležitější roli schopnost e-shopů nabídku personalizovat zákazníkům na míru. Pomoci by jim s tím mohla umělá inteligence. 

Pojem personalizace se v e-commerce skloňuje již delší dobu, nicméně s využitím umělé inteligence, dat a pokročilých algoritmů by se mohla dostat na jinou úroveň. Jednu z cest, kudy by se mohla personalizace ubírat, ukazuje technologický spin-off Zoe.ai, spadající pod společnost Lundegaard, jenž za pomoci umělé inteligence zkoumá a vyhodnocuje chování lidí na webu v reálném čase. Na základě analýzy následně poskytuje například soubor doporučení šitých na míru konkrétnímu uživateli. 

Zoe.ai dokáže sledovat jakékoliv interakce uživatele s produktem vystaveném na e-shopu, tedy, zda si jej prohlédl, měl zájem o koupi, či ho dokonce koupil. Zároveň se detailněji zabývá tím, zda byl daný produkt ve zobrazitelné části stránky a uživatel ho skutečně viděl. Dále bere v potaz i model telefonu zákazníka. „Umíme zohledňovat chování, které se děje právě nyní na stránkách e-shopu, a to použít jako vstup pro doporučení. To například znamená, pokud uživatel v posledních několika minutách prohlíží konkrétní sportovní doplňky na kolo či sportovní hodinky, které mu pomohou sledovat jeho výkony při jízdě, tak pro samotné doporučení je to důležitější než, že si před měsícem kupoval televizi. Krátkodobý zájem uživatele je z tohoto pohledu velmi důležitý,“ přibližuje možnosti zakladatel Zoe.ai Lukáš Matějka. 

Díky umělé inteligenci je možné hledat v nasbíraných datech o zákaznickém chování vzorce, kterým lze následně přizpůsobit web.„Konkrétně lze zmínit například vyhledání dalších souvisejících produktů, které jsou potřeba společně s koupeným produktem,“ vysvětluje Matějka s tím, že není nutné produkty zadávat manuálně, ale odhalit je automaticky v datech – například nabídnout k danému elektrokolu vhodnou baterii. 

Další oblastí je hra s cenotvorbou, kdy by e-shopy mohly nabídnout váhajícímu zákazníkovi produkt za zvýhodněnou cenu. A v neposlední řadě může umělá inteligence pomoci vylepšit samotnou podobu webu a zobrazování nabídky na desktopu a mobilu. „Myslím, že se hodně promění podoba, jak jsou dnes zákazníkovi produkty prezentovány. Přeci jenom projíždět dlouhé seznamy produktů, které mě nezajímají, nebo se podívat do e-mailu na produkty opuštěného košíku, není do budoucna to pravé ořechové,“ dodává Matějka. 

Podmínkou k využití umělé inteligence k personalizaci a optimalizaci e-shopu je ale dostatek dat. Na českém trhu sice funguje velké množství e-shopů, jen zlomek z nich však tuto podmínku splňuje. 

Jedna z prvních aplikací Zoe.ai proběhla na nákupním rádci Heureka. „Nástroj Zoe.ai jsme nasadili do několika kategorií a formou AB testu jsme zjišťovali vliv nového doporučování produktů na chování zákazníků. V některých sledovaných kategoriích jsme zaznamenali zvýšení metriky revenue per session až o pět procent,“ popisuje František Šeda, Product Head of Tribe v Heureka Group, a pokračuje: „Aktuálně se soustředíme na sjednocování všech našich zemí napříč Heureka Group pod jednotnou mezinárodní platformu, proto jsme implementaci rekomendačního nástroje zatím odložili. Ověřili jsme si ale, že má smysl se rekomendačním modelům v budoucnu věnovat a že mohou dobře fungovat.“

-stk-