Češi pijí prosecco stále více, spotřeba každoročně roste
Prosecco se těší u českých spotřebitelů čím dál větší popularitě. Jeho spotřeba šestý rok po sobě roste. Každý dospělý vypije lahev ročně.
Popularita italského šumivého vína ze severní Itálie na tuzemském trhu roste. Jen loni se do Česka dovezlo 8,7 milionů lahví prosecca, což je o téměř 27 % více než v roce předchozím. Oproti roku 2016, kdy bylo dovezeno 2,5 milionů lahví, se tak import zvýšil o 250 %. Růst pokračuje i letos, kdy do tuzemska v prvních měsících roku připutovalo 1,6 milionu lahví, tedy meziročně o 25 % více.
Ze 738,5 mil. vyrobených lahví prosecca se jich z globálního pohledu nejvíce prodalo ve Velké Británii, USA, Německu, Francii a Belgii. Česká republika zaujímá na celosvětovém žebříčku 13. místo, v přepočtu na počet obyvatel dokonce 12. příčku. „V Česku je prosecco fenoménem, každý dospělý Čech průměrně vypije jednu lahev prosecca ročně,“ popisuje Marek Žižkovský, manažer značky Mionetto, kterou na českém trhu distribuuje společnost Bohemia Sekt. Prodeje této značky prosecca vzrostly za poslední dva roky o 36 % a přesáhly milion lahví.
Důvodem pro rostoucí popularitu prosecca je podle Martina Fouska, marketingového ředitele Bohemia Sekt, jednak to, že se jedná o trendy nápoj se svěží chutí, jednak za tím stojí i široká škála příležitostí ke konzumaci.
Prosecco se spíše než sekty či šampaňské, které Češi pijí rádi k oslavám, hodí k neformálnějším okamžikům. Podle průzkumu značky Mionetto na vzorku 1050 respondentů dominují večírky a párty (36,9 %), následované relaxováním (30,1 %), romantikou ve dvou (29,6 %) a grilováním a pikniky v přírodě (26 %). Pozvolna do Česka proniká i tred pití prosecca při pozdní snídani, které si občas dopřejí 2 z 10 Čechů.
„Prosecco je v podstatě synonymem ,dolce vita', pověstného italského užívání si života, bezstarostnosti, volného času stráveného s přáteli, ale i chvilek, které máme jen sami pro sebe. Mezi šumivými nápoji tak má zcela výjimečné postavení, protože s jeho otevřením konzumenti nečekají jen na oslavy a svátky, ale dopřávají si ho v podstatě kdekoliv a kdykoliv,“ dodává Marek Žižkovský.
Na oblibě získávalo prosecco zpočátku zejména díky koktejlům, jako je Aperol Spritz či Bellini. Dnes však více než polovina spotřebitelů (58 %) preferuje čisté prosecco před míchanými drinky. Až 20 % si jej dopřává s ledem. Stále důležitější roli hraje pro české spotřebitele kvalitu a chuť.
Prosecco se může vyrábět výhradně v severní Itálii v regionech Veneto a Friuli Venezia Giulia z hroznů odrůdy Glera. Před dvěma lety bylo vinařům umožněno poprvé vyrábět novou rosé variantu, kdy se Glera doplňuje z 10 až 15 % o Pinot Noir. Novinku Rosé od Mionetta už ochutnalo 30 % Čechů.
Čeští spotřebitelé zatím různorodé značky prosecca nerozlišují. „Pro Čechy je samotné prosecco značka,“ vysvětluje Martin Fousek. Do marketingové podpory jednotlivé značky příliš neinvestují. Výjimku představuje již zmíněné Mionetto, které komunikuje v televizi, outdooru a na internetu. Díky tomu si značku jako jednu z mála Češi vybaví. „Podporovat ji chceme i nadále, protože v tom vidíme potenciál,“ prozrazuje Fousek.
-stk-