Publicis Le Pont: Nová éra obchodu nastupuje
Pokud se chtějí velké značky udržet mezi špičkou, musí prolomit izolovanost, zapojit různorodé schopnosti a soustředit se na rychlost uvádění na trh a efektivitu.
Obchod je sférou, kde se odehrává hyperevoluce: pravidelně se objevují nové platformy, téměř každý měsíc vznikají a zanikají tvůrci formující návyky spotřebitelů a reklamní technologie jsou stále sofistikovanější. Celý ekosystém je složitější a přece více vzrušující než kdy jindy. Toto odvětví čelí několika výzvám. Podle Konrada Dorabialského, jednoho z Co-CEO Publicis Le Pont, není již obchod záležitostí izolované skupiny odborníků. Pokud se chtějí velké značky udržet mezi špičkou, musí prolomit izolovanost, zapojit různorodé schopnosti a soustředit se na rychlost uvádění na trh a efektivitu.
Polské centrum Publicis Le Pont nedávno pořádalo oborovou diskusi o budoucnosti obchodu, které se zúčastnili Konrad Dorabialski (Co-CEO, Publicis Le Pont), Andrew Pearl (VP Marketing, Insights, Profitero), Ali Amarsy (SVP, Global Product Strategy Lead, Publicis Commerce), Oliver Bradley (Digital Commerce Experience Design & Content Director, Unilever), Barbara Grabiwoda (Chief Strategy Officer, Publicis Le Pont) a Guy Keeling (VP, Global Digital Commerce, Barilla Group). Zde jsou hlavní závěry a výhledy oboru na nadcházející roky.
Virtuální nakupování po pandemiích a očekávaný útlum
Covid znamenal pro celý sektor velký, bezprecedentní vrchol, ale jak se situace vrací do normálu, někteří z hlavních hráčů v oblasti elektronického obchodování (např. Shopify, Amazon) hlásí pokles online prodejů. Podle Konrada Dorabialského se však jedná o fázi, která se dala naprosto očekávat. „Po přesunu veškerého provozu do online režimu museli hráči na trhu navýšit zdroje. Nyní, když je offline obchodování zpět, je i malý pokles očividný," dodal.
Omezování bariér mezi online a offline
Všichni účastníci se shodli na tom, že offline zkušenost přetrvá, ale je třeba nově definovat roli fyzického prodeje – např. showroom musí hrát mnohem výraznější roli než nyní a offline provoz by měl také pomáhat generovat online návštěvnost. „Pokud bude offline a online obchod stavěn do konkurenční pozice, bude to těžké - tento izolovaný přístup musí zmizet," poznamenala Barbara Grabiwoda.
„Zjistili jsme, že elektronický obchod má obrovský potenciál, ale offline aktivita má svůj odkaz, který nelze ignorovat – v loňském roce se ve společnosti Barilla uskutečnilo online 5 % prodeje. I když to lze považovat za malý podíl, je náš online prodej jedním z nejdynamičtějších segmentů v rámci firmy,“ dodal Guy Keeling.
„Jak nedávno řekl Arthur Sadoun, díky datům a technologiím se každá zkušenost se značkou může přeměnit ve zkušenost s obchodem a každá interakce má potenciál vést k obchodu. Právě v to věříme a dodáváme, že bychom také měli omezit bariéry mezi online a offline obchodem,“ řekl Konrad Dorabialski.
Technologie je tady, aby pomáhala
Díky datům a technologiím je každá marketingová zkušenost zpravidla spojena s obchodní zkušeností. „Online obchod už není levnou variantou, ale má nejsofistikovanější nástroje pro zvýšení prodeje, jako je prediktivní analýza, která pomáhá firmám velmi detailně porozumět svým zákazníkům. Zde je velký prostor pro zlepšení, protože tuto technologii využívá pouze 14 % společností. Když mluvíme o budoucnosti obchodu, vidíme také velký potenciál v umělé inteligenci – např. vytváření osobních nákupních poradců, kteří okamžitě uzavírají obchody – vyjednávají a dávají dohromady vše, co je v danou chvíli žádoucí. Je to další skvělý příklad toho, proč by se měla izolace online a offline zredukovat,“ podotkl Andrew Pearl.
Jedna šance, jak být nepřehlédnutelní
K první zkušenosti se značkami dochází na mobilu, design pro obrazovky vyžaduje jiné myšlení a tuto změnu si elektronické obchodování prostě vynutilo. „Musíme si uvědomit, že se zákazníci se značkou setkají na obrazovce dříve než na fyzickém regálu," řekl Oliver Bradley a dodal: „Mobilní telefony hrají s ohledem na nárůst elektronického obchodu nejzásadnější roli, takže když přemýšlíte o designu pro obrazovku, uvědomte si, že lidé na mobilu rychle skrolují a jsou méně trpěliví. Doba, po níž soustředí pozornost, se zkracuje, máme tedy jedinou šanci, jak být nepřehlédnutelní.“
Vybírejte si platformy s rozmyslem
Tvrzení, že v roce 2022 jsou na sociálních sítích všichni a všechno, se už stalo vžitým klišé: bez ohledu na věkovou skupinu lidé používají přibližně čtyři sociální sítě. Každá platforma naplňuje nějakou specifickou potřebu a vytváří určitý návyk. „Navrhování designu pro obchod na sociálních sítích je o relevantnosti. Na základě našich současných pozorování se domníváme, že čím je nabídka poutavější, tím více se do ní ponoříme,“ doplnil Ali Amarsy.
Prognózy pro rok 2023
Podle Konrada Dorabialského bude o výkonnosti elektronického obchodu rozhodovat také globální klima. Přesto tento Co-CEO Publicis Le Pont předpovídá stabilní růst: „Domnívám se, že online nakupování se bude dále rozšiřovat, ale značky musí reagovat na stále náročnější roli v tomto světě. Mezi špičkou na trhu se udrží pouze ti hráči, kteří se zaměří na rychlost uvádění na trh a efektivitu, budou reagovat dostatečně rychle a využívat přístup založený na datech.“
Publicis Le Pont je platforma skupiny Publicis Groupe pro digitální transformaci. Propojuje talenty a kapacity v oblasti obchodu, obsahu a výroby, dat, technologií a kreativity v Maďarsku, Polsku a České republice.