České vánoční kampaně se chtějí vyhnout klišé
Mnohé vánoční kampaně na českém trhu mají společnou snahu vyhnout se klišé či sentimentu.
Vánoční kampaně jsou letos na českém trhu k vidění už od konce října. Sváteční reklamní spoty se většinou zaměřují na pohodu a trávení společných chvil. I tak se mnohé z nich snaží předejít běžným klišé. Přinášíme jejich výběr.
T-Mobile se letos rozhodl vyzvat lidi, aby se v předvánočním shonu pozastavili a zamysleli se, s kým už dlouho nemluvili nebo se nepotkali. „Chceme všechny inspirovat k tomu, aby se víc zajímali o své nejbližší a také lidi ve svém okolí,“ uvedl Ladislav Báča, ředitel značky a marketingové komunikace T-Mobile. Kampaň vytvořila pro všechny evropské země společnost Deutsche Telekom.
O2 ve vánoční kampani podporuje svá bezdrátová sluchátka a funkce inteligentního potlačení hluku. Jejím klíčovým prvkem je nasazení sluchátek do uší. Za kreativou stojí agentura Free Andy Agency.
Vodafone se zaměřuje na klišé spojené se seniory a jejich digitální gramotností. Hlavní tváří kampaně je opět herec Martin Hofmann, který se tentokrát dostal do zdánlivě bezvýchodné situace, kterou mu však pomůže vyřešit parta nadšenců v pokročilém věku. Kampaň je dílem agentury McCann Prague.
Kofola spustila svou tradiční vánoční reklamu s prasátkem, kterou doplnila o podporu své letošní limitované edice inspirované vánočním cukrovím. Novinky s příchutí lineckého cukroví a vanilkových rohlíčků komunikují také vizuály z papírového světa, který byl vytvořen z pečícího papíru. Autorkou původního spotu je Barbora Novotná, letošní část je dílem agentury Kaspen/Jung von Matt.
Po pandemické přestávce vyjela Coca-Cola po České republice a Slovensku opět na roadshow se svým vánočním kamionem. Aktivaci doprovází kampaň s claimem „Vánoce si vždy najdou cestu“, jejíž součástí je i spotřebitelská soutěž o zájezd na severní pól.
Albert i letos pokračuje ve své tradici kampaní s Darebáčkem a jeho sestrou Sárou. Hlavním sdělením je odměnění Čechů za dobré skutky. „Záleží nám na tom, aby si i v této době všichni mohli o Vánocích dovolit lepší jídlo, a proto jsme se rozhodli dát týdně 30 milionů korun navíc do slevových akcí v předvánočním období,“ vysvětlila Magdaléna Nováková, brand marketing manažerka Albertu. Kampaň pochází z dílny agentury VCCP.
Kampaň řetězce Billa vychází z toho, že pro dospělé jsou vánoční přípravy většinou ve znamení běhání a snahy, aby bylo všechno dokonalé a podle očekávání. Děti však vnímají toto období jako čas kouzel a zázraků. Odlehčeně tak ukazuje, jak kouzelné vánoční přípravy v očích dětí vypadají, a využívá k tomu idiomy. Někdo je zmatený jako jelen, někdo neví, kam dřív skočit, jiný je z toho na větvi. Pod kampaní je podepsána agentura McCann Prague.
Lidl ve vánoční kampani vypráví příběh jednoho malého, křivého stromku s nepravidelnými větvičkami, který však přesně odpovídá obrázku v rukou malého chlapce. „Prostřednictvím spotu chceme předat poselství, že není důležité, jestli bude vše perfektní a dokonalé. Záleží především na tom, s kým budete Vánoce trávit,“ přiblížil jednatel společnosti Lidl odpovědný za marketing Michal Farník.
Rohlík letos pokračuje v kampani s Jiřím Bartoškou coby farářem v hlavní roli. Přináší tak „Andělsky klidné Vánoce“. Kampaň, která se má hlavně vyhnout vánočním klišé a ukázat, jak lze předvánoční přípravy prožít i bez front a bojů o parkovací místa, připravila společnost Punk Film.
Na pohodlné nakupování bez front sází také konkurenční Košík, který představuje „Vánoce dotažené k úplné dokonalosti“. Online supermarket postupně prochází všechny fáze vánočních příprav – úklid, pečení, vaření, nákup dárků a nakonec i oslavu Silvestra.
Vhodné dárky pro každého nabízí ve své kampani knihkupectví Luxor. „Chtěli jsme se v množství vánočních kampaní vyhnout sentimentu, a tak jsme zvolili odlehčený příběh samotného nákupu dárků propojený vtipnými momenty, protože není nic horšího, než když vás při nákupu dárků přistihne další člen rodiny,“ komentovala myšlenku kampaně Michaela Jónová z agentury VCCP, jež je pod kampaní podepsána.
Alza ve své kampani „Alzákův vánoční obchoďák“ komunikuje výhody online nakupování a šíři portfolia se zaměřením na hračky. Alzákovi tentokrát s přípravou Vánoc „pomáhají“ dětské hračky v čele s plyšovým medvídkem. Kampaň byla připravena interně.
Na správný výběr dárků upozorňuje ve své kampani také nákupní rádce Heureka. „V rámci kampaně apelujeme na výběr dárku za správnou cenu. Zároveň se snažíme poukázat na to, aby lidé neutráceli za zbytečnosti, což je v kontextu dnešní doby obzvlášť důležité,“ doplnil Jiří Struk, šéf brandu skupiny Heureka Group. Kampaň vznikla in-house.
Komerční banka vytvořila svou vánoční kampaň s pomocí umělé inteligence. Jejím základem jsou autentické vzpomínky Čechů zhmotněné do podoby ilustrací. O své vzpomínky se mohl podělit každý na webu kampaně, několik vybraných se dostalo i do vánočního spotu. O kreatinu se postarala DDB Prague.
Zonky v kampani opět varuje před nebezpečím půjček na vánoční dárky. S maskotem Zonky a hlasem Kryštofa Hádka vysvětluje, že o Vánocích je důležitější být se svými blízkými, než se zadlužit kvůli drahým dárkům. Na přípravě kampaně se podílela agentura Boomerang Communication.
-stk-