Influencer marketing je stále důležitější ve strategii značek
Influencer marketing je stále důležitější součástí strategie značek. Podstatné ale je umět s ním správně pracovat a využívat všech jeho výhod, zaznělo na konferenci Influencer marketing ve službách značky.
Nejen o tom, jak funguje influencer marketing, byla konference Marketing Meeting: Influencer marketing ve službách značky, kterou tento týden pořádala společnost Internet Info. Řečníci mluvili například tom, co je důležité dodržovat při výběru vhodných influencerů, čeho se vyvarovat nebo na co si dát pozor při samotném vyjednání podmínek. Prezentující prozradili také tipy a rady, představili rovněž konkrétní ukázky prací. Konference se zaměřila i na trendy a na směr, kterým se pravděpodobně bude influencer marketing v budoucnu vyvíjet.
Základní aspekty influencer marketingu představil freelancer Ivo Veselý. Ve své prezentaci shrnul, na co se připravit a na co nezapomenout při spolupráci s influencery. Podle něj je klíčové vybrat správného influencera, k čemuž mohou pomoci nástroje, které výběr ulehčují. Představil také nejčastější chyby, mezi které patří například špatné nastavení cílů a očekávání, špatný výběr influencerů a generické oslovování, špatně nastavená pravidla spolupráce nebo také neměření a nevyhodnocování výsledků. Upozornil také na fakt, že až 88 % generace Z se o nových produktech a službách dozvídá právě od influencerů a na sociálních sítích. Potvrdil také, že influencer marketing je na vzestupu. „Tři čtvrtiny marketérů v Česku uvedly, že budou navyšovat marketingový budget na influencer marketing. Investice budou růst,“ doplňuje.
Praktické příklady, jak funguje influencer marketing v Alze, představila ředitelka marketingové komunikace Monika Jančová. Mimo jiné ukázala, jak Alze pomohlo zapojení influencerů Nikol Štíbrové, Jiřího Krále nebo Daniela Štraucha. Influenceři pomáhají Alze ukazovat reálné situace, budovat důvěryhodnost a pochopit služby, jako například Alza Plus+ nebo Cenový scanner v aplikaci.
„Influencery jsme si vybrali hlavně kvůli tomu, abychom odkomunikovali inovace, ale po první čtyřměsíční zkušenosti víme, že je určitě budeme využívat i pro ostatní témata,“ sdělila. Zároveň také zdůraznila, že je velmi důležité pečlivě influencery vybírat, protože nejsou jen komunikačním kanálem, ale hlavně tvůrci, se kterými si zákazníci značku spojují. „Když je vybereme dobře, tak dokážou naši komunikaci dokreslit i nad rámec briefu. Doporučuji také nefalšovat influencery ve smyslu, že používají vaše služby. Vyberte si takové, kteří je opravdu využívají,“ doplňuje. Zároveň také zdůraznila, že influencer marketing musí zapadat do komunikační strategie značky. Celková komunikace musí být ucelená a dávat smysl.
Z právního hlediska rozebrala influencer marketing Andrea Voříšková, která je advokátkou v AK eLegal. Ve své prezentaci upozornila zejména na špatně nastavenou smlouvu, neúplné podmínky nebo porušování předpisů. Podle ní je klíčové je vytvořit dobrou smlouvu, sjednat podmínky předem, mít jasné požadavky na obsah postu nebo mít daná pravidla exkluzivity, která platí nejen v rámci delší časové osy, ale také v rámci jednoho postu. „Připravte vždycky influencerovi brief a pokud pracujete s alkoholem, doplňky stravy nebo s čímkoliv podobným, tak to udělejte vždycky. V tomto případě influencer nebude vědět, že existuje nějaká legislativa. V neposlední řadě vždy doporučuji posty schvalovat a následně také kontrolovat,“ vysvětluje.
Vít Janda, spoluzakladatel TikTokuj.cz, představil, jak fungují influenceři na TikToku. Ve své prezentaci mimo jiné vymezil pojmy influencer a creator. „Na TikToku si influenceři spíše říkají tvůrci, protože jde hlavně o natáčení videí, tvorbu hodnot a obsahu. To více zapadá do označení tvůrce než influencer,“ dodal. Vysvětlil také, že na TikToku příliš nezáleží na tom, kolik uživatelů daného influencera sleduje, ale jak moc je daný člověk kreativní a tvořivý a jak je schopný odprezentovat myšlenku, produkt nebo službu tak, aby to uživatele zaujalo a video se dostalo do co nejširšího povědomí. Jako nejzásadnější vidí ztotožnitelnost a relevanci, která pro uživatele videa představují. Podle Víta Jandy je důležité uvědomit si, že TikTok nekonkuruje sociálním sítím jako Instagram nebo Facebook, ale spíše YouTube a Netflixu.
Na vymezení pojmu tvůrce navázal také Jan Vohralík, který se stará o digitální obsah a influencerské kampaně v agentuře WeDigital. Zásadní rozdíl mezi influecner a content creator je podle něj v tom, že u influencera je jím nabízený produkt sám influencer, zatímco u content creatora je jím nabízený produkt jimi vytvořený obsah. Oba tyto pojmy se však překrývají. U content creatora je hlavní účel edukovat, předávat něco hodnotného nebo jen lidi bavit tím, co tvoří. Zdůraznil také, že v dnešní době je user generated content (UGC) na vzestupu. „Poptávka je po UGC, protože lidé chtějí obsah, který je baví, proto je na vzestupu TikTok a Reels. Uživatele už nebaví sledovat jen grafické posty,“ dodává.
Jak funguji testfluenceři, představil Rostislav Starý z Konektoru. Ve své prezentaci popsal, jak využít influencery k tomu, aby otestovali produkt, dali mu relevantní skóre a tím se zlepšila jeho viditelnost pro potencionální spotřebitele. „Z pohledu zadavatele, ifnluencera i testera je na všech stranách velká spokojenost. Influenceři mohou přinést pozitivní hodnotu pro svoje publikum, testeři mají možnost si něco vyzkoušet a zadavatelé mají rychlé pokrytí autentickými recenzemi a mají možnost s nimi dále pracovat,“ nastínil. Je rovněž důležité nečekat 100 % pozitivních recenzí, protože klíčová je autenticita a upřímnost. V letošním roce byl navíc schválen zákon, který zakazuje psát recenze lidem, kteří produkt doopravdy nevyzkoušeli.
-tšl-