Instagram utlumuje nákupní funkce

neděle, 19. února 2023, 08:15 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť osekává živé komerční videopřenosy. Spoléhat se na ně obchodně tolik nemůže ani TikTok.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Meta pojala rok 2023 jako rok efektivity a už je to znát na funkcích, jaké nabízejí její sociální sítě. Instagram nedávno v aplikaci vymazal tlačítko vedoucí do nákupní sekce a kromě toho zruší i některé další e-commerce funkce. Za měsíc už nebudou moci influenceři během živých videopřenosů označovat (tagovat) produkty, o nichž je zrovna řeč a které lze prostřednictvím sociálního média koupit. Instagram tím přestane imitovat formát teleshoppingu. Místo toho se zaměří na to, čím si v minulosti získal slušnou konkurenční výhodu – efektivní reklamu, díky které uživatelé objeví nové značky a produkty. Podle portálu TechCrunch firma také plánuje investovat do rozvoje funkce umožňující rychlý nákup přímo v Instagramu či Facebooku. Jde o další příklad toho, jak se síť snaží namísto nejistého experimentování navázat na to, s čím uspěla v minulosti. Kromě „roku efektivity“ má být letošních dvanáct měsíců také rokem, kdy dostanou na Instagramu opět více prostoru fotografie. Kvůli přehnanému důrazu na videoformát začal být podle některých uživatelů Instagram stále obtížněji rozeznatelný od TikToku.

Jenže jak podotkl portál TechCrunch, firmu Marka Zuckerberga žene ke změnám a odklonu od live shoppingu v první řadě byznys namísto závanu nostalgie. Zatímco v Asii je teleshopping 21. století obchodním hitem a jednou z nejvyhledávanějších funkcí populárních aplikací typu Taobao, WeChat nebo čínského TikToku (Douyin), na Západě se tento nákupní model príliš neujal. A to s ním kromě Instagramu experimentuje například také YouTube a velké plány s expanzí živých nákupních přenosů měl na Západě právě i TikTok. Jeho ambice však loni zadrhly.

Vylepšení osvědčeného zkusí i TikTok

Relativně malý zájem publika o livestreamy ale představuje problém i pro čínskou aplikaci, která svůj mohutný růst počtu „západních“ uživatelů v poslední době opírala mimo jiné i o značné marketingové výdaje. Chtě nechtě se tak rok 2023 stává rokem efektivity a do jisté míry návratu k osvědčeným receptům i pro TikTok. Tím spíše, když ve Spojených státech stagnuje meziměsíční růst počtu aktivních uživatelů, jak uvedl portál The Information. Ten však tento týden zveřejnil ještě důležitější informace ohledně směřování TikToku. Podle jeho zdrojů pracuje síť na několika vylepšeních, která by měla zajistit TikToku dostatek atraktivního obsahu. Tvůrci aplikace se snaží dosáhnout toho, aby se výjimečným tvůrcům vyplácelo publikovat svou tvorbu primárně na TikToku. Podle The Information by k tomu měla přispět také funkce umožňující umístit za paywall vybraná videa. Kromě toho má firma pracovat na atraktivnějším odměňování tvůrců virálních videí. Již v minulosti pro tyto účely TikTok vytvořil speciální fond, jenže firma čelila kritice kvůli tomu, že výplaty z fondu údajně už nebyly tak velkorysé jako dříve.

TikTok prý vylepšenou a štědřejší formu odměňování testuje v Brazílii a Francii. Ve Spojených státech by dokonce mohlo příští měsíc dojít k ostrému spuštění. To však neznamená, že by byly pozice obou sítí oblíbených hlavně mezi mladší generací úplně srovnatelné. TikTok opakovaně čelí hrozbě, že dojde na americkém trhu k jeho zákazu z obav z masivního přeposílání dat do Číny. Vedle této skutečnosti se dosavadní neúspěch nákupních streamu v USA či Evropě jeví jako řešitelný problém.

-riv-