Rádia Media Clubu hlásí na začátku roku vyprodáno
Přestože výhledy pro letošní rok byly na reklamním trhu opatrné, jeho začátek je pro rádia Media Clubu optimistický.
Rádiové stanice zastupované společností Media Club evidují na začátku roku vyprodaný reklamní prostor. „Začátek roku je pro mne překvapivým. Ani ne v polovině února máme naprosto vyprodaný prostor,“ potvrzuje obchodní ředitel rádiové divize Media Clubu Jan Čadek. Media Club prodává reklamu pro celoplošné stanice Impuls, Frekvence 1 a Evropa 2 a dále pro rádia Kiss, Beat, Country, Radio 1, Radio Spin, Signál, RockZone 105.9, Bonton, Dance, Český Impuls a Dechovka. Je nejsilnějším subjektem na rádiovém reklamním trhu s podílem 40,5 %.
Jan Čadek podotýká, že Media Club se dlouho připravoval na modely pro letošní rok – a vzhledem k ekonomické situaci, energetické krizi a válce na Ukrajině počítal s různými scénáři. Začátek roku z pohledu reklamní aktivity rádiových zadavatelů zatím ale vidí optimisticky, byť nepředpokládá, že se letos podaří překonat rekordní rok 2022. „Můj subjektivní názor je, že dojde k mírnému meziročnímu poklesu. Ale žádný extrémní pokles nečekám. Věřím totiž českým majitelům firem a manažerům. Nikdo, kdo buduje roky svůj byznys, nechce končit a udělá psí kusy, aby to zvládl. To je moje víra i zkušenost z osobních schůzek. Všechno je o lidech, o přístupech, motivaci a krizovém managementu. Věci se teď dějí rychleji a kdo se přizpůsobí a je schopen rychle reagovat, nebude mít problém,“ odhaduje Čadek.
Zájem zadavatelů o reklamu v rádiu přičítá tomu, že klienti si uvědomují nutnost neustálé komunikace. „Naši partneři chápou, že reklama nejde vypnout jen proto, že se dobře škrtá z rozpočtu. Může to být hazard s vlastní entitou značky, ztrátou pozic. Může to způsobit odklon zájmu spotřebitelů a snížit tržby. Všechny bolesti současné doby jednou odezní, svět se zrychlil, zkrátí se doba poklesu, růst přijde brzo – a začínat od nuly? Z jiné pozice na trhu? Znovu budovat to, co je ztraceno špatným rozhodnutím, je přístup z doby přelomu tisíciletí. A musím pochválit partnery i za větší erudovanost,“ hodnotí.
Rádio zároveň považuje pro komunikaci zadavatelů za nepostradatelnou. Ze zpětné vazby s klienty se Media Clubu podle jeho slov potvrzuje vysoká výkonnost kampaní. „Rádio má neoddiskutovatelné hodnoty, těžko nahraditelné v mediálním mixu. Rádio je frekvenční médium ve vyšších efektivních frekvencích zásahu 5+ nebo 7+ a dokáže udržet stabilní úroveň inkrementálního zásahu ve spojení s televizí a onlinem. Aktivuje také vhodně postavený komunikační koncept,“ vyjmenovává plusy rádiové komunikace. U komunitních rádií navíc posluchači nepřelaďují tak často, spoty také nejdou přeskočit a míra kreativity v rádiích může být vysoká. „Mohu uvést poslední zkušenost s naším dlouholetým klientem, Českou mincovnou. V tuto chvíli přidáváme rozhlasové speciály na podporu spoření do zlata a odezva je každý týden ve stovkách nových smluv do spoření – díky jedné rozhlasové stanici z našeho portfolia a bez dalších pravidelných kampaní podobného typu jinde napříč mediální trhem,“ dokládá Čadek.
Do roku 2023 vstoupil Media Club s 8% navýšením ceny svého reklamního prostoru. Klientům ale nabídl možnost zastropovat cenu pro letošní rok za ceny z roku 2022. „Odezva u našich klientů byla enormní. Podařilo se nám metodou win-win bookovat 65 % prostoru pro letošní rok a klientům poskytnout prostor v naší síti za velmi solidní podmínky,“ říká dále Čadek.
Přestože reklamní prostor je v současnosti u Media Clubu vyprodán, zdražování pro druhý kvartál roku 20233 není podle Čadka na místě. „Zvyšování cen teď určitě reálné není, byť jsem zastáncem toho zbavit se podvýživy rádia jako mediatypu z dlouhodobého hlediska. Iniciuji zdražování dva roky po sobě, kvůli hodnotě, zájmu o rádio a častou vyprodanost. Choval by se tak každý dobrý hospodář. Musím podoktnout, že rádio je pro zadavatele stále extrémně levné a rozhodně nejsme a dlouho nebudeme na adekvátní ceně za rozhlasovou reklamu. Pokud budeme zdražovat, vyčkáme na to, jak se bude situace vyvíjet v druhé polovině roku. Momentální vyprodanost jsme schopni řešit prozatím přesunem do následujícího období a klienty pochopitelně informujeme, aby svůj booking prováděli s maximálním předstihem.“
Vývoj letošního roku odhaduje celkově pozitivně, přestože do hry mohou vstoupit vnější rozhodnutí, která bude třeba manažersky řešit. „Ale věřím v rozum a věřím v to, že umíme všichni v této malé zemi pracovat a přežít horší nástrahy než ty, kterým čelíme dnes,“ uzavírá Jan Čadek.
-mav-