Vybrat správného influencera (český vlivník či vlivnici) tak, aby se investice vyplatila skrz pozitivní vliv na klientskou značku, není až tak triviální úkol. Můžeme se podívat na to, kolik lidí a kde koho sleduje, jaké jsou interakce a podobně, ale to nám neřekne moc o tom, jak danou osobu lidé opravdu vnímají. Lidé mohou někoho sledovat, i když je pro ně životní styl daného vlivu zcela irelevantní, a pak je otázka, nakolik má takový influencer schopnost ovlivnit názor a chování své publika.
Co tedy rozhoduje o tom, že má influencer opravdu vliv? Nepřekvapí, že důležitá je relevance – pocit, že konkrétní vliv zastupuje hodnoty, životní styl nebo zájmy, se kterými lze ztotožnit. V Česku je ale pro úspěch influencera velmi důležitý smysl pro humor a kreativitu. A zcela zásadní je schopnost nebrat se příliš vážně a umět si udělat srandu sám/sama ze sebe. Neznamená to, že by někoho bez špetky humoru lidé nesledovali, ale jeho šance ovlivnit jejich chování a názory je mizivá. Existují výjimky jako třeba Beha, která je sice jen uměřeně vtipná, ale kompenzuje to silnými pozitivy v jiných oblastech (chytrá, cílevědomá, do určité míry model). Stejně tak pokud jste opravdu dobří v nějaké disciplíně (např. sport, e-sporty a gaming obecně nebo třeba styling), není úplně nutné, aby každý váš příspěvek byl jedna velká řachanda.
Jak jsme to všechno zjistili? Vzali jsme si na pomoc starý dobrý kvantitativní výzkum a zeptali jsme se už podruhé více než 2500 lidí ve věku od 15 do 35 let, co si myslí o 100 vybraných jménech. Influencery jsme vybírali nejen podle sledovanosti, ale i podle toho, jaký potenciál v nich vidíme pro naše klienty. Máme tak zahrnutá jména od statisíců sledujících až po střední a menší influencery třeba jen s několika desítkami tisíc sledujících.
Ani míra znalosti a sledování nejsou tak běžné informace, jak by se mohlo zdát – díky tomu, že jsme se ptali všech na všechna jména, dokážeme zjistit překryvy sledujících u jednotlivých influencerů. Lze tak snadno zjistit koho dalšího sledují třeba followeři Rytmuse – což je vidět v grafu níže. Největší překryv má Rytmus s Leošem Mareše – dvě třetiny jeho následovníků sledují zároveň Leoše Mareše.
Kromě znalostí a sledování jsme se u hodnoceného jména ptali na to, jak se k němu hodí nebo nehodí jeden ze 37 výroků pokrývajících oblasti jako osobní pozitiva/negativa, vnější dojem, schopnost ovlivnit chování/názory, lifestyle a v neposlední řadě každého relevance. Výsledky následně zpracováváme do indexů vyjadřujících potenciál jednotlivého vlivníka/vlivnice oslovit efektivně své followery.
Díky tomu víme, že zrovna Rytmus je influencer, který z našeho pohledu moc influenčního potenciálu nemá. V našem celkovém indexu dosahuje pouze hodnoty 57 – průměr je 100 a ti nejlepší jsou vysoko nad 150.
A co všechno tedy o vybraných influencerech víme? Níže vidíte příklad profilu (karty) Leoše Mareše. Víme, kolik procent lidí v cílové skupině ho sleduje a zná. Víme také, jak si lidé myslí, že danou osobu znají – zda jen zběžně, nebo ji opravdu sledují. Zajímá nás i to, zda už danou osobou nejsou lidé třeba přesyceni (jak moc je vidět v médiích). Jak je patrné z Leošovy karty, zrovna u něj je skoro čtvrtina lidí toho názoru, že je ho už všude moc.
Hlavní informace ale spočívají v ohodnocení každého jména pomocí zmiňovaných 37 atributů. Níže vidíte procentuální skóre, v tabulce je pak celkový výsledek znázorněný indexy. Kromě hlavního indexu sledujeme i jednotlivé podkategorie jako třeba relevanci, to vše přes věk nebo pohlaví. Je vidět, že největší potenciál má Leoš Mareš ve věkové skupině 27-35 let, která ho hodnotí jako vtipného. U nejmladších má naopak vysoké skóre negativních hodnocení a nízké relevance.
Záměrně jsme ukázali data jen za dvě notoricky známá jména, na která má asi každý nějaký názor. Plyne ale z toho, že hodnotit influencery jen podle počtu jejich sledujících může být zavádějící.
Autor textu: Petr Tomáš, Consumer Research Skillhead, GroupM