Kaufland Marketplace může odstartovat změny na českém trhu
Kaufland se otevřením online tržiště zařadí mezi lídry trhu. Jeho Marketplace nabízí příležitosti obchodníkům i inzerentům, píše Jaroslav Sodomka z Publicis Groupe.
V dubnu na český trh oficiálně vstupuje online tržiště Kaufland Global Marketplace. Obchodní platforma, která od poloviny února funguje i na sousedním Slovensku, má potenciál rozhýbat stojaté vody českých „marketplaců” a stát se reálným katalyzátorem změny. Výchozí podmínky k tomu má víc než dobré.
Kaufland je v Česku známá a pozitivně vnímaná značka. Její síť 140 kamenných prodejen u nás má výrazné pokrytí a souhrnně generuje tržby kolem 60 miliard Kč s více než 2 miliardami zisku. U dodavatelů je Kaufland známý silnými vyjednávacími schopnostmi, díky nimž zákazníkům často přináší výrazné slevové akce. Nyní řetězec ke svým kamenným pobočkám v Česku přidává svůj nejnovější pilíř byznysu: online tržiště (marketplace), ve kterém nabídne převážně nepotravinové zboží.
Kaufland se v Česku zařadí mezi největší hráče
Současný Kaufland Global Marketplace vznikl v roce 2021 sloučením dřívějšího webu Kaufland s online tržištěm Real.de, které již v tu dobu zákazníkům nabízelo cca 25 milionů různých produktů. . Pojetím svého byznysu, který kombinuje světy kamenného a online prodeje, se Kaufland blíží Wallmartu. I jeho marketplace těží z regionální dostupnosti kamenných prodejen a vysoké frekvence návštěv.
Kaufland Global Marketplace v současnosti operuje v Německu, na Slovensku a v Česku. Jeho nabídka čítá 45 milionů převážně nepotravinářských produktů, čímž se u nás rázem dostává do čela lokálních online tržišť. Pro srovnání: marketplace Mall.cz má zalistovaných asi 10 milionů produktů, Heuréka přibližně 5,7 milionů a marketplace Alzy představuje okolo 0,5 milionu produktů.
Tradiční pořadí předních českých e-shopů tedy z pohledu jejich marketplaců úplně neplatí. Kartami navíc v budoucnu nejspíše zamíchá ještě Allegro, současný majitel Mall.cz, jehož marketplace dnes v zahraničí nabízí přes 200 milionů produktů a vstup na český trh má jako jednu z priorit. Zákulisní zdroje hovoří o chystaném dokončení rebrandingu z Mall.cz na Allegro přibližně v polovině letošního roku. A je také docela dobře možné, že současná expanze Kaufland Global Marketplace umete cestu na náš trh i pro Amazon, který zatím plány na plný vstup do Česka neoznámil.
Šance pro zákazníky, prodejce i inzerenty
Českým zákazníkům přináší otevření online tržiště Kauflandu vesměs pozitiva. Pro tuzemské značky a prodejce je však efekt dvousečný. Na jednu stranu mohou značky díky nové platformě získat nové zákazníky z jiných zemí a rozšířit tak své podnikání. Marketplace jim navíc přináší vyspělou technickou infrastrukturu, která umožňuje automatizaci a procesní zefektivnění prodeje. Současně ale budou tuzemští obchodníci čelit nové konkurenci mezinárodních prodejců, kteří budou nabízet podobné nebo stejné zboží a tlačit na cenu. Čeští prodejci tedy musí zvážit, zda a kdy se jim zapojení do Kaufland Marketplace vyplatí.
Spuštění Kaufland Global Marketplace má ale ještě jeden podstatný aspekt. Rozšíření o online tržiště totiž řetězci otevírá cestu k daleko robustnější datové znalosti nákupního chování svých zákazníků. Díky tomu může zlepšit schopnost cílit na zákazníky relevantní reklamy ve své síti retail médií a nabídnout obchodníkům sadu pokročilých reklamních nástrojů, které nás posouvají o krok blíž západním standardům.
Jaroslav Sodomka, Commerce Director, Publicis Groupe