ChatGPT podněcuje firmy k vyšším investicím do AI
Téměř polovina vedoucích pracovníků přiznává, že je ChatGPT přiměl k vyšším investicím do generativní umělé inteligence.
Zapojení umělé inteligence do běžného chodu firmy je dnes čím dál rozšířenější. Dostává se do zákaznické podpory, komunikace i marketingu. Podle průzkumu společnosti Gartner obliba ChatGPT podnítila až 45 % vedoucích pracovníků k vyšším investicím do generativní umělé inteligence.
Většina z 2544 dotázaných z řad účastníků webinářů o AI (70 %) sice stále jen zkoumá možnosti umělé inteligence, téměř pětina (19 %) však již začala umělou inteligenci testovat a zadávat jí první úkoly. Více než dvě třetiny (68 %) respondentů souhlasilo s tím, že přínosy kontroverzní technologie převažují nad riziky, zatímco jen 5 % se domnívá, že opak je pravdou.
Potenciál ChatGPT si začínají uvědomovat e-shopy
Přínosy umělé inteligenci si začínají uvědomovat i e-shopy, které pracují na automatizaci zákaznické komunikace, zejména nasazováním chatbotů. Dokazují to i data společnosti Smartsupp, jež chatboty poskytuje. „Získat nové zákazníky z placené reklamy je stále dražší. E-shopy se snaží ze stejné návštěvnosti vytěžit více objednávek a kvalitní zákaznická podpora slouží jako nástroj pro růst,” vysvětluje nárůst zájmu ze strany e-commerce hráčů CEO společnosti Smartsupp Vladimír Šandera.
V současnosti nabízí Smartsupp chatbota, jenž dokáže odbavit až 50 % dotazů zákazníků a snížit náklady společnosti na zákaznickou péči o desítky procent. „Na platformě Shoptet jsme Smartsupp chatbota propojili se skladovým systémem, kdy dokáže odpovídat zákazníkům na dotazy ohledně stavu jejich objednávky,“ popisuje Šandera. Společnosti Breno používáním chatbota klesly opakující se dotazy o polovinu a celkové online tržby se zvýšily o 10,8 %. Slovenský e-shop Insportline.sk zase uvádí, že jim chatbot zprocesoval 20 % dotazů.
Letos Smartsupp napojil svého chatbota na umělou inteligenci ChatGPT. „Aktuálně ho interně testujeme a připravujeme pilotní projekty s několika hráči v e-commerce, kde bude AI chatbot pomáhat zákazníkům s nákupem,” prozrazuje Šandera s tím, že chatbot se postupně naučí personalizované doporučení produktů na základě nákupního chování zákazníka, a měl by tak zvednout konverze e-shopu.
Umělá inteligence ve službách módy
Svého vlastního chatbota napojeného na ChatGPT pilotuje také módní e-shop Zalando. Napříč svými platformami – aplikací a webem – brzy spustí módního asistenta, který pomůže zákazníkům při procházení sortimentu s použitím vlastních slov či módních výrazů. Pokud se například zákazník zeptá: „Co si mám vzít na svatbu v Madridu v květnu?“, módní asistent Zalanda dokáže porozumět, že se jedná o formální událost a jaké je v Madridu v květnu počasí, a na základě těchto vstupních údajů poskytne písemné vysvětlení s tipy na oblečení. Postupně by se měly jeho návrhy zpřesňovat. V budoucnu by tyto údaje mohly být kombinovány i s preferencemi zákazníků, jako jsou značky, které sledují, a produkty dostupné v jejich velikostech, aby bylo možné poskytnout personalizovanější výběr produktů.
První beta verze módního asistenta byla na jaře zpřístupněna v angličtině a němčině vybrané skupině zákazníků, a to v Německu, Irsku, Velké Británii a Rakousku. Do budoucna plánuje Zalando i další služby postavené na umělé inteligenci, například módní a beauty poradenství nebo tvorba outfitů.
S umělou inteligencí intenzivně pracuje také český módní vyhledávač Glami, jenž se chce sběrem dat o preferencích uživatelů a datovou analýzou dostat na zcela jinou úroveň personalizované nabídky. Tím, že jsou uživatelům nabízeny ty nejrelevantnější produkty, se očekává, že jejich aktivita bude větší a poroste také loajalita.
„Umělá inteligence přispívá k rychlejšímu a jednoduššímu fungování platformy. Výrazně například zkrátila dobu potřebnou k ruční katalogizaci produktů. Zatímco dříve nebylo kategorizováno necelých 10 % produktů, v současnosti je to pouze 1 %. Tím nám ušetřila zhruba 125 tisíc hodin práce měsíčně,“ říká Antonín Hoskovec, vedoucí týmu umělé inteligence v Glami.
Umělá inteligence se zapojuje do kreativního procesu
Glami se však umělé inteligence nebojí ani v marketingu. Podle Hany Zachové, jenž ve společnosti vede brand marketing, ji využívají na psaní tiskových zpráv, článků do magazínu, copy pro web či na překlady, ale také pro kreativní procesy. „Osvědčuje se nám ji zahrnout do brainstormingu, kdy jí dáme nadefinovanou cílovou skupinu, popíšeme jí naši značku a ona nám předloží docela dobré nápady, s nimiž potom dále pracujeme v týmu. Také nám vytváří návrhy pro titulky, využití nalézá i v interní komunikaci. Rovněž si testujeme generativní modely AI, jako je Midjourney, s nimiž generujeme obrázky pro sociální sítě. Všechny výstupy poté zkontrolujeme, upravíme nebo rozpracujeme,“ přibližuje Hana Zachová.
Nutno říct, že Glami není jedinou firmou, která zapojuje pomoc umělé inteligence do přípravy marketingové komunikace. Na českém trhu vytvořila Komerční banka s pomocí AI svou loňskou vánoční kampaň, McDonald’s s ní podpořil svou sýrovou nabídku, využila ji také společnost Sodexo nebo organizace Compassion in World Farming (CIWF) Česko. Na světovém trhu s ní pracuje třeba Coca-Cola, která spustila platformu, kde shromažďuje umělecká díla vyvinutá umělci za pomoci umělé inteligence.
Zatímco firmy se umělé inteligence nebojí, na straně spotřebitelů vládne stále opatrnost. Podle letošního průzkumu mediální skupiny Dentsu, preferuje značky využívající umělou inteligenci jen 42 % dotázaných. Na AI jsou sice zvědaví, ale jsou k ní také napříč generacemi skeptičtí. I z tohoto důvodu by si měly firmy v souvislosti s umělou inteligencí dobře promyslet i svou PR strategii.
-stk-