Iniciativa Dám respekt, která se zaměřuje na vztah cyklistů a motoristů a snížení počtu dopravních nehod, vypustila do světa nové video, ve kterém se věnuje tzv. dooringu a Holandskému chvatu. Jeho cílem je zvýšit povědomí o životu nebezpečné situaci nejen pro cyklisty, když se řidič při vystupování z vozidla nerozhlédne.
„Takový náraz do otevřených dveří auta je pro cyklistu podobný jako náraz do zdi. Řidič riskuje i svoje zdraví, když nečekaně vystoupí do ulice. Může ho smést nejenom cyklista, ale i auto. Kdybychom tímto videem naučili i třeba jen dva lidi se pravidelně při vystupování z vozidla nejprve rozhlédnout, stojí to za to a někomu to zachrání zdraví, možná i život,“ říká Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt. Desetinásobný účastník Tour de France si ve videu zahrál právě cyklistu, jenž kvůli nepozornosti řidiče skončí na silnici. „Opět se snažíme o nadsázku, naším hlavním cílem je, abychom o sobě na silnici vzájemně věděli. Každý by měl začít u sebe, být ohleduplný a dodržovat pravidla. A je jedno, jestli jsem za volantem, nebo na kole,“ dodává.
Dooring je termín používaný pro situaci, kdy řidič otevírá dveře svého vozidla a dochází k nárazu cyklisty, který projíždí kolem. Statistiky se liší, ale například platforma Dutch Reach Project odhaduje, že dooring může až za 20 procent dopravních nehod s účastí cyklisty a motoristy. „Holandský chvat je technika, kdy otevřete vůz pravou rukou a vyhlédnete před vystoupením do ulice,“ vysvětluje Roman Kreuziger.
Produkce spotu se ujalo uskupení Blue Hour Cult a v rolích různých typů řidičů se ocitli Viera Pavlíková jako babička, Andrea Sestini Hlaváčková jako blondýna, Ivo „Rafan“ Traxmandl jako kolotočář a Petr Vančura jako frajírek na rande s Hannah Saleh. Režie se ujal Radim Vaňous.
Iniciativa Dám respekt vznikla v roce 2019. Zaměřuje se na osvětu v online prostředí i na akcích mezi lidmi. Jejím cílem je zvýšení znalosti a dodržování dopravních předpisů souvisejících s cyklistikou, větší ohleduplnost mezi všemi účastníky silničního provozu a v konečném důsledků snížení nehodovosti zranitelných účastníků. Spolupracuje s Policií ČR, BESIPem, Autoklubem ČR a dalšími institucemi.
-stk-