Spojení značek s lokálními tvůrci berou spotřebitelé pozitivně

úterý, 6. června 2023, 07:00 Marketing MediaGuru

Propojení mezinárodních značek s lokálními tvůrci je u spotřebitelů vnímáno pozitivně, do komunikace to vnáší autenticitu i punc lokálnosti.

Jedním ze spojení mezinárodní značky s lokálním tvůrcem je spolupráce Mionetto Prosecco s Silky Gang designérky Martiny Karafiátové, zdroj: Mionetto.

Jedním ze spojení mezinárodní značky s lokálním tvůrcem je spolupráce Mionetto Prosecco s Silky Gang designérky Martiny Karafiátové, zdroj: Mionetto.

Světové značky často aplikují na českém trhu své globální kampaně, adaptují reklamní spoty vzniklé v zahraničí a využívají vizuály, které byly nafoceny pro vícero trhů. I tak se však stává, že se některé z nich propojí s lokálními tvůrci z řad umělců, designérů či módních návrhářů a nechají je vytvořit něco specificky českého. To vše s cílem přiblížit se tuzemským spotřebitelům. 

„Mezinárodním hráčům to přináší určitý punc lokálnosti, kdy nejen prodávájí či propagují své produkty, ale zároveň podporují lokální tvůrce v jakémkoliv oboru. Kromě toho je to také zajímavé z pohledu spotřebitelů těchto mezinárodních hráčů, kteří takové spolupráce přijímají vesměs pozitivně,“ myslí si Andrea Jandová z agentury Friendly Friends, která má pracovní zkušenosti například s módním e-shopem Zalando. Ten kromě globálních kampaní na českém trhu vytváří i lokální aktivity, kdy se spojuje s místními influencery. V květnu třeba oslovil šest místních osobností, aby se v jarních outfitech podělily o svá skutečná gesta lásky.

Propojení s módními návrháři přináší značkám nový rozměr

Další značkou, která opakovaně spolupracuje s místními tvůrci, je značka Mionetto Prosecco. Její strategii je propojením se světem módy. Zatímco v celosvětovém měřítku se spojuje například s berlínským a vídeňským týdnem módy či podporuje milánskou módní scénu, v tuzemsku každý rok spolupracuje s vybranou módní návrhářkou. „Spolupráce s českými designéry umožňuje značce propojit svou elegantní a sofistikovanou image s kreativními a inovativními prvky, které svět designu a módy přináší. Tímto způsobem značka získává nový rozměr a oslovuje zákazníky prostřednictvím silného sdělení o spojení s módou, světem kultury a umění obecně,“ vysvětluje Marek Žižkovský, brand manažer značky Mionetto Prosecco pro Českou republiku. 

Hlavní cílovou skupinou značky Mionetto Prosecco jsou ženy, a proto  jsou ke spolupráci vybírány návrhářky, které se specializují na ženskou módu, mají osobitý styl a eleganci. „První spolupráce se uskutečnila s návrhářkou Terezou Vu, která vytvořila kolekci luxusního spodního prádla, při které se nechala inspirovat portfoliem značky. Podobně jsme postupovali i při spolupráci se značkou Patrick Poppet návrhářky Lucie Kalousové, která pro značku navrhla kabelky z italské kůže. Letos jsme se rozhodli jít trochu jiným směrem. Chtěli jsme, aby výsledek přímo vyprávěl příběh a dokázal předat to, co značku Mionetto Prosecco charakterizuje. Proto jsme oslovili značku Silky Gang designérky Martiny Karafiátové. Vznikla kolekce hedvábných šátků Bollicine Brillanti, která je dokonalým spojením našich hodnot, tradice a módního umění a která zrcadlí esenci Mionetto Prosecco,“ přibližuje Žižkovský. 

Mionetto vytvořilo se Silky Gang kolekci šátků

neděle 21. května 2023

Do budoucna se chce Mionetto Prosecco s módou spojovat i nadále. „Celkově je pro nás propojení s módou klíčové, protože nám umožňuje být v souladu s aktuálními trendy a představit se jako značka, která reflektuje přání a aspirace moderních žen,“ vysvětluje Marek Žižkovský.

S místními módními návrháři se v minulosti propojila také třeba značka Perwoll, jež loni spolupracovala s Vandou Jandou, nebo společnost Philip Morris, která k podpoře na elektronické cigarety IQOS přizvala Zuzanu Kubíčkovou, Alex Monhart nebo Chatty.

Přes umění lze oslovit i nové cílové skupiny

Kromě módních návrhářů některé mezinárodní značky navazují spolupráci i s místními výtvarníky. Již několik let jde touto cestou značka filipínského rumu Don Papa, jež se nejdřív spojovala s Desigblokem, nyní již tři roky spolupracuje s výtvarnicí Eliškou Podzimkovou. Ta pro značku vytvořila několik obrazů, pro jejichž realizaci čerpala inspiraci přímo na Filipínách, konkrétně na ostrově Negros, který je domovem rumu Don Papa. Jeden z obrazů se promítl i na obalovou tubu, jež byla vůbec první v historii značky, na které byla zapojena rozšířená realita.

„Její tvorba pro značku Don Papa byla inspirací i pro další umělce, kteří se pak zúčastnili prvního českého ročníku soutěže Don Papa Art Competition. Propojení se světem umění je v souladu s celkovým přístupem značky, která je velkým podporovatelem nejen výtvarníků. Jeho prostřednictvím můžeme atraktivní formou přiblížit cílové skupině základy, na kterých značka stojí, i příběh, který vypráví,“ říká Eva Štěpánová, group brand manažerka ze společnosti Ultra Premium Brands (UPB), jež značku Don Papa na českém trhu zastupuje. Díky spojení s uměním se značce navíc daří oslovovat i další cílové skupiny, nad rámec klasických příznivců rumu.

Kromě Elišky Podzimkové spolupracuje Don Papa i s dalšími umělci – letos uspořádala značka první ročník soutěže Don Papa Art Competition, do níž se přihlásilo přes 80 umělců. Práce deseti finalistů byly představeny na výstavě v Domě Radost, vítězné dílo Petra Hajdyly by chtěla UPB dostat na další edici obalové tuby.

Don Papa má v Domě Radost na Žižkově výstavu

sobota 1. dubna 2023

Ze spolupráce mohou těžit i tvůrci

Zatímco značkám to pomáhá budovat vztah s lokálními spotřebiteli, tvůrcům to kromě finančních prostředků může přinést i prestiž či propagaci. „Určitě záleží na druhu spolupráce, ale designérům to kromě finančních prostředků, které mohou využít například na tvorbu svých autorských kolekcí, přináší i možnost spolupráce s mezinárodními brandy a možná trochu odstup od vlastní každodennosti. A samozřejmě v některých případech i prestiž nebo PR, které je s takovými projekty většinou spojeno,“ dodává Andrea Jandová.

Pro úspěšnou spolupráci je podle Jandové nejdůležitější si hned na začátku ujasnit, co je jejím cílem a jestli spojení dává oběma stranám smysl. „Určitě je dobré, aby sdíleli podobné hodnoty a nedošlo během spolupráce k nejrůznějším rozčarováním, ať už na jedné, nebo druhé straně. Je také důležité, aby si mezinárodní hráč nacházel takové lokální partnery, kteří dávají smysl nejen jemu, ale i spotřebitelům,“ upozorňuje Jandová.

-stk-