Portu: Učíme lidi překonávat strach z investic
V letošní kampani se investiční platforma Portu soustředí na různé strachy. O jejich překonávání hovoří Július Bartók a Martin Beneš.
Portu je česká platforma pro jednoduché investování. Funguje zcela online a za pět let své existence získala přes 200 tisíc registrovaných uživatelů z Česka, Slovenska a Polska.
Ve svém úsilí se Portu zaměřuje na vzdělávání investorů i široké veřejnosti o tom, jak ke zhodnocování úspor přistoupit zodpovědně a jak začít bez zbytečných chyb. V loňském roce na sebe platforma upozornila Indexem investiční gramotnosti, který byl oceněn Grand Prix v soutěži Lemur. Letos se v kampani zaměřuje na různé strachy, ať už z výšek, pavouků, nebo investování. „Každý z nás zápasí s nějakou obavou či strachem. My jsme se zaměřili na ty nejběžnější a přidali jsme k nim často přehlíženou obavu z rozhovorů o financích a zhodnocování vlastních úspor,“ popisuje marketingový specialista Portu Július Bartók, který ve firmě tvoří obsah pro sociální sítě, videa a také kampaně pro slovenský trh.
Portu se soustředí na obsahový marketing – píše newslettery, komunikuje na sociálních sítích či vytváří vlastní magazín. „Pro čtenáře máme obsáhlý magazín, pro sledovatele videí YouTube kanál a pro posluchače podcast. Tato rozmanitost nám i pomáhá k zastihnutí cílové skupiny v jakékoliv situaci,“ přibližuje Martin Beneš, jenž má v Portu na starosti strategii obsahové komunikace a marketingových kampaní.
Více se o marketingové strategii, přístupu k tvorbě obsahu i plánech Portu dočtete v našem rozhovoru.
Online investiční platforma Portu letos komunikuje kampaní „Překonejte svůj strach“, v níž se věnujete různým druhům strachů. Proč jste si zvolili právě toto téma? A jak se vám daří jej navázat na vaši oblast investic?
Július Bartók: Každý z nás zápasí s nějakou obavou či strachem. My jsme se zaměřili na ty nejběžnější a přidali jsme k nim často přehlíženou obavu z rozhovorů o financích a zhodnocování vlastních úspor. Každý z nás má v životě cíle, které zcela jasně závisí na tom, jestli na ně budeme mít dost peněz. Pokud ale máte pocit, že financím a investování nerozumíte, jen stěží se pustíte do investování, které vám přitom může dosažení těchto cílů výrazně usnadnit. Prostřednictvím kampaně jsme chtěli komunikovat jednoduchou myšlenku: „Překonejte svůj strach s Portu.“ Začali jsme u běžných strachů a postupně jsme se dostali až k oblasti investic.
Jaké kanály pro kampaň využíváte?
Július Bartók: Pro kampaň jsme vytvořili samostatné podstránky na našem webu, pustili jsme se do natáčení podcastů, natáčeli jsme videorozhovory s lidmi na veřejnosti a napsali nespočet článků. Následně jsme kampaň spustili na našich sociálních sítích a postupně jsme přidali další online kanály.
Na koho s kampaní primárně cílíte? Podařilo se Vám přes kampaň již získat nové zákazníky?
Július Bartók: Jen stěží byste našli někoho, kdo se nebojí ničeho. To nám na začátku kampaně umožnilo cílit na širší populaci a v pozdějších fázích kampaně na lidi se zájmem o finance a investování. Namísto okamžitých konverzí jsme se zaměřili na budování vnímání Portu jako partnera, se kterým mohou lidé své obavy z financí bez obtíží překonat. Následná remarketingová kampaň pak přinesla dobré výsledky.
Jen stěží byste našli někoho, kdo se nebojí ničeho. To nám na začátku kampaně umožnilo cílit na širší populaci a v pozdějších fázích kampaně na lidi se zájmem o finance a investování.
Jaké máte na kampaň prozatím reakce? Jak ji budete dále rozvíjet? Jak dlouho s ní chcete pracovat?
Július Bartók: Kampaň si na sociálních sítích získala velkou pozornost. Od diskusí ze strachu z pavouků či výšek jsme se brzy dostali k obsáhlým debatám o možnostech investování na důchod nebo k doporučením, jak dodržet svoji investiční strategii. Aktuálním tématem kampaně jsou Důchody. Je tady někdo, kdo se chce za desítky let spolehnout pouze na státní důchod? Pro naši cílovou skupinu jsme vytvořili jednoduchou kalkulačku, se kterou si dokáže kdokoliv za pár sekund spočítat, kolik by si měl na vlastní důchod odkládat. Portu je pak přirozeným krokem, jak s tím začít.
Téma investic přibližujete široké veřejnosti také prostřednictvím článků, shrnutí událostí ze světa financí, podcastů, videí, rozhovorů a dalších formátů. Jak vám fungují? Jaké formáty jsou nejpopulárnější?
Martin Beneš: Nejlépe nám funguje právě mix více formátů dohromady. Pro čtenáře máme obsáhlý magazín, pro sledovatele videí YouTube kanál a pro posluchače podcast. Tato rozmanitost nám i pomáhá k zastihnutí cílové skupiny v jakékoliv situaci: Jedete někam autem, ale chtěli byste si pustit náš nový rozhovor? Video asi nebude ta nejbezpečnější varianta. Stačí si tedy pustit podcast. Tím, že si veškerý obsah tvoříme in-house, snažíme se content vytěžit na maximum. Z jednoho rozhovoru může být tedy content všech formátů.
Nechceme psát další nudný finanční newsletter, kterých je milion. Soustředíme se na čtivost, tedy na krátká a úderná sdělení, která musí naše investory (i neinvestory) bavit.
Součástí Vaší obsahové strategie je i pravidelný newsletter, který dosáhl na jaře hranice 100 tisíc odběratelů. Čím si tento zájem vysvětlujete? Na co při jeho psaní kladete důraz?
Martin Beneš: Nechceme psát další nudný finanční newsletter, kterých je milion. Soustředíme se na čtivost, tedy na krátká a úderná sdělení, která musí naše investory (i neinvestory) bavit. Z ohlasů víme, že náš newsletter je jedna z našich nejsilnějších aktivit a zakládáme si na ní. Za pár týdnů nás čeká jubilejní 300. newsletter, což si bude určitě žádat řádnou oslavu. Ne, vážně. Newsletter je pro nás priorita, na které pracuje v našem týmu hned několik lidí.
Rovněž v marketingové komunikace využíváte různé sociální sítě. Jak se obsah liší podle jednotlivých platforem? Na co se například zaměřujete na takovém Instagramu?
Július Bartók: Komunikace byla na jednotlivých platformách výrazně odlišná. Na Instagramu jsme se zaměřili na sdílení nejzajímavějších zjištěních a poznatků z kampaně. Sdíleli jsme například klíčové části z rozhovoru s psychologem, výsledky anket z Facebooku, ve kterých lidé srovnávali, čeho se z dvojice strachů bojí více, nebo také rozhovory s lidmi na veřejnosti. Na rozdíl od Facebooku, kde jsme se u příspěvků a článků zapojovali do rozsáhlých diskusí, Instagram jsme využili ke stručnému shrnutí klíčových výstupů.
Využíváte i LinkedIn?
Martin Beneš: Na LinkedInu nevyužíváme reklamu. Je to pro nás spíše taková firemní výkladní skříň úspěchů, kterých dosahujeme a milníků, které zdoláváme. Pro bonitnější klientelu to pak také může dodávat kredibilitu.
V loňském roce se váš projekt „Investice nejsou jen pro milionáře“, na kterém jste spolupracovali s agenturou PRAM Consulting, stal absolutním vítězem soutěže Lemur – Česká cena za PR. Jak s Indexem investiční gramotnosti nyní pracujete? A budete jej dále rozvíjet?
Martin Beneš: Na tento projekt jsme hrdí. Od začátku Portu se snažíme lidi vzdělávat v oblasti investic a osobních financí. Zjistili jsme ale, že se zde nikdo nevěnuje průzkumu investiční vzdělanosti, a tak není možné naši snahu nijak měřit a porovnávat. Nápad PRAMu tedy přišel v pravý čas a my jsme souhlasili s projektem Indexu investiční gramotnosti. V měření pokračujeme jednou ročně a postupně přidáváme i okolní země. Jsme tedy schopni na meziroční bázi třeba říci, jestli Češi investicím rozumějí více než Slováci.
Na jaké další aktivity se chcete v letošním roce ještě zaměřit? Co nového plánujete?
Július Bartók: Teď je pro nás hlavním tématem důchod. Na druhou polovinu roku chceme jít ven s větší brandovou kampaní, kterou momentálně připravujeme. Mimo to bychom se chtěli zase setkat s našimi klienty na setkání investorů a přenést tak Portu i do offline světa.