Češi letos jeví velký zájem o dovolené v zahraničí. Cestovní kanceláře si pochvalují rekordní čísla. „Podle čísel se letos jedná o rekordní sezonu, která překonala i historické nejsilnější roky před covidem,“ potvrzuje Michal Bošela, Head of Brand and Communication společnosti Invia. Na konec léta cestovní kanceláře plánují komunikaci last minute nabídek, ale také novinek v podobě nových přímých letů do exotiky či nasazení nových destinací.
Češi letos jeví největší zájem o pobyty v Turecku, Řecku, Španělsku, Bulharsku, Tunisku nebo v Egyptě. Velký zájem je však také o dovolenou v exotických destinacích, jako například na Zanzibaru, v Dominikánské republice, na Madagaskaru nebo v Thajsku. „Zájem o dovolené je rekordní, v letošním roce máme u Čedoku prodeje dokonce dvojnásobné oproti loňsku, ten byl přitom nejlepším od roku 1989,“ vysvětluje Edita Rendlová, ředitelka prodeje a marketingu cestovní kanceláře Čedok.
Na konci léta plánují cestovní kanceláře nejvíce komunikovat prodej last minute zájezdů za výhodné ceny. „V druhé polovině prázdnin nás čeká komunikace nabídky last minute, kdy promujeme poslední volná místa v našich destinacích,“ říká Lucie Bukovanská, tisková mluvčí Blue Style. S koncem léta však cestovní kanceláře začínají komunikovat také prodej first minute zájezdů. „Zároveň jsme spustili prodeje first minute do exotických destinací, takže začínáme naši cílovou skupinu oslovovat s tématem ‚ohřátí′ během zimy,“ dodává.
Jako novinku budou cestovní kanceláře komunikovat přímé lety do exotických destinací. „Letos budeme navíc intenzivně propagovat také začátek exotické sezóny a přímé lety novým Airbusem A350 do Vietnamu, Dominikánské republiky a na Kubu,“ říká Jan Bezděk, tiskový mluvčí DER Touristik. Nové destinace plánují v kampaních komunikovat i v Čedoku. „Připravujeme spuštění nové kampaně pro online i televizi, která bude ukazovat hlavní výhody přímých letů do exotiky nejpohodlnějším letadlem na trhu, stejně tak představíme netradičním způsobem nové destinace Čedoku, včetně Srí Lanky a Keni,“ doplňuje Edita Rendlová.
Cestovní kanceláře se do komunikace snaží vnést také originální pojetí. Invia v srpnu spustila soutěž „Out of office“, ve které klienti soutěží o poukaz na dovolenou. „Vyhlásili jsme konec nudným automatickým odpovědím v e-mailu a rozhodli se spolu s klienty, kteří se zapojí do soutěže o poukaz na dovolenou, prolomit nudnou šeď „out of office“ a přidat do oznámení Mimo kancelář trochu hravosti, kreativity a zábavy,“ vysvětluje Michal Bošela.
Češi mají velký zájem také o dovolenou v zimních měsících včetně lyžařských zájezdů. Cestovní kanceláře proto do své komunikace zařadily také nabídku tohoto druhu pobytů. „V létě kombinujeme komunikaci a marketingové aktivity zaměřené jak na doprodej posledních míst z naší last minute nabídky, tak se zároveň propagují zájezdy na zimní sezónu, zejména do exotiky, ale i do našich nových destinací, jako jsou Azorské ostrovy nebo turecké Kayseri, kam budeme pořádat letecké zájezdy na lyže,“ doplňuje Edita Rendlová.
Lyžařské zájezdy plánují komunikovat také v DER Touristik. „V neposlední řadě se v září rozbíhá také first moment zimních lyžařských zájezdů,“ dodává Jan Bezděk.
Podobu komunikace cestovních kanceláří zatím neovlivňují mimořádné výkyvy počasí. „Komunikační strategii u jednotlivých destinací kvůli riziku požárů nebo jiným podobným událostem měnit neplánujeme, nedají se totiž odhadnout s ročním nebo půlročním předstihem, kdy nabídka vzniká,“ vysvětluje za Čedok Edita Rendlová.
Podle cestovních kanceláří se zájem klientů o dané destinace, které postihne živelná pohroma, rychle navrátí do normálu. „Z našich zkušeností vždy, když se v destinaci stane nějaká pohroma, jako požáry, sopka nebo útok žraloka, zájem rychle spadne, ale poměrně brzy po pominutí nebezpečí se zájem klientů vrátí a do destinace se dále cestuje,“ dodává Michal Bošela za cestovní kancelář Invia. Bezpečnost klientů je však pro cestovní kanceláře na prvním místě. „Místní jsou na požáry zvyklí a záchranné složky státu mají jasně definované a plánované postupy, jak zasahovat a ochránit lidi,“ doplňuje také Lucie Bukovanská z Blue Style.
I když je předvídatelnost přírodních katastrof téměř nemožná, cestovní kanceláře se snaží na krizové situace alespoň připravit. „Týden požárů na Rhodosu byl velkou výzvou z hlediska krizové komunikace. Máme pro tyto situace vytvořený postup, toto ale byla znovu příležitost si ho vyzkoušet v praxi a případně vylepšit,“ vysvětluje Jan Bezděk za DER Tourist.
-tšl-