Formát live shoppingu, v němž si lidé mohou nakupovat produkty přímo z živého vysílání, k nám přišel z Asie, kde se už několik let vysoké popularitě. V České republice jej v posledních měsících zkouší zejména prodejci kosmetiky. Úspěch s ním slaví e-shop Notino či drogistický řetězec Dm drogerie markt, pozitivní zkušenosti má i Oriflame.
Podle studie společnosti Arvato Supply Chain Solutions je live shoppingu otevřeno až 70 % evropských spotřebitelů. Do roku 2026 by měl právě livestream generovat až 20 % veškerých tržeb z online prodeje, jak předpovídá studie McKinsey. A Coresight ve svých datech ukazuje, že u nákupů z živého vysílání je o 40 % nižší pravděpodobnost vrácení zboží.
Před rokem spustil formát živého nakupování ve své mobilní aplikaci řetězec Dm drogerie markt. V rámci vysílání dmLive nabízí různorodá témata, užitečné tipy na produkty i odborné poradenství, diváci se v něm mohou nejen inspirovat od odborníků a influencerů, ale také klást dotazy či si prezentované výrobky rovnou objednat. „Prodej produktů pro nás přitom není tím nejdůležitějším aspektem. Hlavní cíl spatřujeme v přímé interakci se zákazníky prostřednictvím dalšího online kanálu, díky kterému jim můžeme představit novinky a šíři sortimentu Dm,“ popisuje Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti.
S live shopping eventy přes rok pracuje také e-shop Notino, který na nich spolupracuje jak s influencery, tak s lékaři nebo vizážistkami. „V souladu se strategií Notina si zakládáme na edukaci zákazníka, proto se v každém videu snažíme nejen o zábavný, ale i zajímavý obsah, který dá našim zákazníkům například návod, jak si správně nastavit rutinu péče o pleť, které produkty používat na problémy s pletí apod.,“ přibližuje Adela Hrivnáková, Livestream Operations Manager v Notinu.
Loni jej začala na tuzemském trhu testovat i švédská kosmetická firma Oriflame, která jej využila například k inspiraci na vánoční dárky, spojení témat Mezinárodního dne žen, podnikání a péče o sebe samu nebo uvedení nové řady Novage+.
Jak uvádí všechny tři společnosti, obliba tohoto formátu se časem zvyšuje. „První díly sledovaly nižší tisíce diváků, aktuálně je počet sledujících průměrně dvojnásobný. Více než 90 % diváků tvoří ženy, nejčastěji ve věku 30–40 let,“ uvádí za Dm Jiří Peroutka. V případě Notina narostl počet diváků od začátku vysílání – v dubnu loňského roku – na českém a slovenském trhu desetinásobně. A popularita rostla s každým novým dílem i u Oriflame. „Zpočátku jsme viděli, že naši brand partneři i sledující na sociálních sítích moc netušili, co od těchto formátů čekat. Ale s každým dalším vysíláním sledovanost rostla a viděli jsme, že se publikum naučilo si na vysílání počkat a být v době vysílání online u svých zařízení,“ dodává za firmu Pavla Hrabánková, Marketing & Sales Support Manager.
Důvodem rostoucí popularity je jednak to, že si lidé na nový formát postupně zvykají, jednak firmy podobu vysílání vylepšují. Notinu se například vyplatilo celkové uvolnění a produkční zjednodušení, rovněž mu pomáhá pravidelné a časté vysílání. Díky tomu produkuje live shopping event každý týden, a zákazníci tedy již vědí, že v úterý či ve čtvrtek mohou očekávat nový.
Záleží rovněž na tématu. Dm drogerie markt například představil produkty dmBio na grilování v rámci živého přenosu z venkovního prostředí. „Pochopitelně se mění témata jednotlivých dílů, která jsou vybírána z hlediska aktuálnosti – ať už jde o tipy na svačinky v hektickém období začátku školního roku, nebo o posílení imunity na podzim, pečení na Vánoce, slavnostní líčení v plesové sezóně atd. Jedním ze stěžejních témat je zdravý životní styl, péče o sebe a své zdraví. Zároveň se snažíme sledovat trendy a témata jim přizpůsobovat,“ vysvětluje Peroutka.
Na samotné eventy upozorňují firmy komunikací, většinou prostřednictvím newsletterů, bannerů, na sociálních sítích či v mobilní aplikaci. „S upoutávkou na další díl se setkají i zákazníci, kteří přijdou nakoupit do našich prodejen, a to ve formě plakátu a vystavených produktů, které se v dalším díle mohou objevit,“ doplňuje Jiří Peroutka. Na Notinu se zase video z vysílání objeví všem návštěvníkům e-shopu, rovněž se propagace eventů propisuje například i do jeho Beauty boxů – dárkových balíčků s produkty na různá témata za zvýhodněné ceny.
Live shopping eventy dokážou firmám přivést nové zákazníky a jejich sledovanost se odráží i na prodejích. V případě dmLive získávají zákazníci exkluzivní eKupony na vybrané produkty. Jejich průměrný response dosahuje v průměru vyšších desítek procent. U Notina záleží na tématu a formě videa – nejlépe fungují ta, která se věnují kategoriím, jako je make-up a péče o pleť. Ta dosahují konverzního poměru až 22 %. Zvýšený zájem o nabízené produkty zaznamenala i Oriflame, která sledující navíc motivovala i malým dárkem, pokud v době vysílání nakoupili. Vzhledem k nízké návratnosti investice se však švédská firma na českém trhu v livestreamu rozhodla nepokračovat.
Zkušenosti s nakupováním z živého vysílání jsou v porovnání s asijským trhem, kde se nakupuje ve velkém i móda či věci do domácnosti, u nás zatím jen na začátku. I tak lze ale říct, že jsou vesměs pozitivní a předčily prvotní očekávání.
-stk-