TikTok vstupuje do logistiky
Možnost nechat si objednávky zabalit a odeslat. Takovou službu TikTok nově nabízí obchodníkům v Británii.
Čínská aplikace se nevzdává svých ambicí v e-commerce, nově se kvůli nim rozkročila do logistického byznysu. Tento týden manažeři TikToku oznámili, že provozovatel aplikace nabízí prodejcům nové služby v podobě kompletace objednávek v rámci služby Fulfilled by TikTok. To znamená včetně skladování zboží, jeho zabalení a odeslání. Služba je zatím dostupná jen ve Velké Británii. „Jejím smyslem je ulevit obchodníkům od časově náročných logistických úkonů pomocí jednoduchého, rychlého a levného řešení tak, aby se mohli soustředit na důležité složky svého byznysu. Tedy například na marketing, obsah a produktový vývoj,“ uvádí TikTok v tiskové zprávě. Provozovatel aplikace je schopen e-shopům nabídnout, že si od nich převezme a uskladní klidně i jen část produktového nabídky.
Nemusejí tedy TikToku svěřovat veškeré své zásoby. Podmínkou však je, aby měli prodejci domicil ve Spojeném království a váha doručovaných zásilek nepřekročila 30 kilogramů. TikTok láká obchodníky i na svou cenovou politiku, podle které by mu měli v průměru na jednu modelovou objednávku (například malé noční lampičky) platit 0,3 libry (v přepočtu asi 8,5 koruny; bez daně z přidané hodnoty). Mezi výhody pro uživatele sítě by měla patřit i možnost připlatit si za prémiové doručení během následujícího pracovního dne.
Druhý pokus
Komerční význam Fulfilled by TikTok však mohl výrazně převýšit inkasování plateb za kompletace objednávek. Sociální síť zkouší přivést k životu trend, který jí v domovské Číně zajišťuje podstatnou část tržeb: nakupování během živých tiktokových videopřenosů. Obdoba teleshoppingu, ze které chce TikTok i na Západě učinit důležitý prodejní kanál, přitom dosud ve Velké Británii či Spojených státech tolik nezářila. Před rokem dokonce firma podle Financial Times přiznala, že tam pilotní projekt nákupních přenosů zůstal za očekáváním. „Nesplnil cíle a influenceři o novinku ztratili zájem,“ popsaly FT.
Úkrok TikToku do logistiky není jediným důkazem, že své ambice v e-commerce ani po loňských problémech nevzdává. V červnu se dokonce pustil do nabízení svých vlastních produktů. „Britští uživatelé sítě si začali všímat nové nákupní funkce v tiktokové aplikaci. Sekce pojmenovaná ,Trendy beat’ nabízí produkty, které se staly populární prostřednictvím různých videí,“ uvedly FT s tím, že může jít o produkty typu oblečení, ale i například i kartáče na odstraňování zvířecích chlupů.
TikTok se takto snaží konkurovat řetězcům s rychlou módou typu Shein a nechávat si vyrábět od svých dodavatelů své zboží ihned v okamžiku, kdy se konkrétní položky stanou součástí virálních videí. „Všechno inzerované zboží je vyrobeno v Číně a prodáváno společností registrovanou v Singapuru, kterou vlastní čínská matka TikToku ByteDance,“ doplnily Financial Times. Skeptici by ale dodali, že TikTok nakonec může na Západě doplatit na gigantickou šíři svého záběru. I kdyby nevzbuzoval kontroverze svým napojením na Čínu, antimonopolním úřadům by mohla připadat kombinace obří sociální sítě, e-shopu a logistické firmy jako příliš velké sousto. Zatím má však TikTok k rozmetání Amazonu daleko.
-riv-