Lidé kvůli obavám z vysokých cen stále odkládají své nákupy, hledají výhodné nabídky i při nákupu levnějšího zboží a čekají na slevové akce. Opatrnost při nakupování potvrzuje i celkový výsledek české e-commerce za uplynulý kvartál. Její obrat se oproti předchozím třem měsícům zhoršil o 3 procentní body, oproti loňsku poklesl celkově o 11 procent. Vyplývá to z dat společnosti Heureka.
Slibný konec předchozího kvartálu dodal online obchodníkům víru, že výsledky české e-commerce se vrátí do pozitivních hodnot. Tu navíc prohloubil červenec, který vykazoval nadějné výsledky. Srpen však naději v lepší skóre definitivně zlomil a klesající trend pokračoval i v září. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot. Celkově se za uplynulé čtvrtletí zastavil na -11 procentech, nicméně tentokrát vidíme na úrovni e-shopů velké výkyvy v jejich výsledcích,“ hodnotí uplynulé tři měsíce David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1400 Kč. Lidé čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají. „Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť. To sice nyní celkovému obratu na první pohled nepomáhá, ale dlouhodobě je nutné tuto změnu vnímat pozitivně, ať už kvůli pravidelně se vracejícím zákazníkům, nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,” upozorňuje Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.
Tradiční online kategorie, jakou bývalo například elektro, jsou momentálně na ústupu, stále více se na výsluní online nákupů dostává zboží z lékáren a drogerií. To se odráží i v nejvíce rostoucích kategoriích. „Zákazníci stále více na internetu pořizují zboží, jako jsou přípravky do myčky (meziroční nárůst +44 %), prášky na praní (+27 %), deodoranty (+15 %), opalovací krémy (+14 %) nebo doplňky stravy (+13 %). To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,“ dodává Mayer.
Dlouhotrvající teplé počasí mezi skokany kvartálu vytáhlo i typicky letní kategorie, například bazény, které meziročně rostly o 106 procent, mobilní klimatizace (+82 %), vířivky (+80 %) nebo sekačky na trávu (+21 %). Teplé počasí přálo také sportovcům, což se odrazilo zejména u doplňků pro cyklisty – rychle rostoucí kategorií byly cyklistické lahve na vodu (+36 %), jejichž cenu dřív lidé neřešili, podobně také brýle na kolo (+49 %). Závěr letních prázdnin pak přál také kategoriím souvisejícím s návratem do školních lavic, meziročně tedy rostly tablety (+ 9 %) nebo klávesnice (+ 15 %).
Překvapivým propadákem kvartálu se staly notebooky (-22 %), které mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku, podobně monitory (-35 %). „Podle očekávání je velký propad u zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje. Můžeme sem zařadit bojlery a ohřívače vody s poklesem o téměř 50 procent, krbová kamna (-70 %), elektrické trouby (-23 %), kotle (-59 %), varné desky (-32 %), izolační materiály (-48 %) nebo mrazáky, které loni lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny zakoupené ve slevách. U těch je nyní propad o 42 procent,“ říká Mayer.
Vývoj vybraných kategorií ve 3. kvartále 2023
Vybrané rostoucí kategorie |
Q3/23 vs Q3/22 |
|
Vybrané klesající kategorie |
Q3/23 vs Q3/22 |
sedací soupravy |
140 % |
|
krbová kamna |
-70 % |
bazény |
106 % |
|
kotle |
-59 % |
mobilní klimatizace |
82 % |
|
bojlery a ohřívače vody |
-49 % |
vířivky |
80 % |
|
izolační materiály |
-48 % |
brýle na kolo |
49 % |
|
mrazáky |
-42 % |
přípravky do myčky |
44 % |
|
elektrokoloběžky |
-36 % |
cyklistické lahve na vodu |
36 % |
|
monitory |
-35 % |
prášky na praní |
27 % |
|
varné desky |
-32 % |
sekačky na trávu |
21 % |
|
elektrické trouby |
-23 % |
klávesnice |
15 % |
|
notebooky |
-22 % |
deodoranty |
15 % |
|
robotické vysavače |
-20 % |
Objednávky si stále častěji lidé nechávají doručovat na výdejní místa. Jak ukazují údaje společnosti Balíkobot, jež je součástí Heureka Group, meziročně se podíl oproti doručení domů zvýšil o 9,7 procentních bodů. Češi také stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online. Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o 3 procentní body. Na konci srpna tento typ placení zvolilo více než 60 % kupujících.
„Ačkoliv e-commerce zažívá několik posledních měsíců propad tržeb, ani náhodou to neznamená snižování kvality českých e-shopů. Naopak, e-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doprovodné služby, což se odráží ve stále rostoucí spokojenosti zákazníků. Ta v uplynulém kvartále opět mírně vzrostla na 96,2 procent,” uzavírá David Chmelař.
-stk-