Knižní secondhand Knihobot vloni dosáhl tržeb ve výši 301 milionu korun. Expandoval do Rakouska a Německa a noví zákazníci mu přibyli i v Česku, např. díky spolupráci s Rohlíkem. Letos chce především upevnit pozici na zahraničních trzích a zapracovat na personalizaci zákaznických služeb, uvedla společnost v oficiálním oznámení.
V loňském roce přijal Knihobot denně v průměru 10 tisíc knih a za rok jich celkem prodal 2 miliony. Běžně jich má na skladě 600 tisíc. Knihobot uvádí, že se mu daří budovat věrnost zákazníků. Zatímco na začátku loňského roku se jich do měsíce pro další objednávku vracela pětina, teď jde o 30 %.
„Máme radost, že se k nám zákazníci vracejí a potvrzují nám, že je naše služba baví a že jdeme správnou cestou. I když to byl těžký rok, dokázali jsme se poprvé dostat do zisku, přesáhnout 300 milionů v tržbách a na rozdíl od e-commerce stále růst,“ komentuje Dominik Gazdoš, zakladatel a CEO Knihobotu.
Knihobot tak potvrdil trend rostoucí re-commerce a ukázal, že ačkoliv e-commerce se během roku potýkala s propadem – podle dat Heureky v prvním čtvrtletí o 13 % – segment zboží z druhé ruky se tomuto trendu vyhnul.
Knihobot před Vánoci proměnil svou vůbec první pražskou výdejnu v knihkupectví, kde si zákazníci mohou vybrat z tisíců knih přímo na pobočce a knihy si osobně prohlédnout. „Po prvním měsíci fungování můžeme říci, že knihkupectví byl dobrý krok. Máme na něj skvělé ohlasy. V policích s knihami zapátrají ti, co si jdou vyzvednout objednané knihy, zákazníci sem začínají ale chodit i cíleně. Denní prodeje přímo na místě se dostávají ke 200 knihám,“ komentuje brand manažerka Barbora Votavová.
Na jaře vstoupil Knihobot jako Bookbot na rakouský trh a pokračoval na trh německý. V obou zemích uvedl službu knihotaxi. Během předvánoční sezóny zaznamenal exponenciální růst v prodejích a vyšší rostoucí tempo zásilek od zákazníků z Rakouska a Německa .„Ukazuje se, že v Německu jdeme správným směrem. Ve střednědobém horizontu bychom zde chtěli dosáhnout stejného podílu na knižním trhu jako doma, což by znamenalo tržby kolem sedmi miliard korun. V dlouhodobém máme ale ambice větší. Služba našeho druhu může snadno pokrýt 10-20 % knižního trhu,“ říká Dominik Gazdoš.
S růstem firmě nyní pomáhá Ladislav Bárta, který má za sebou několikaleté působení v Rohlíku, kde měl mimo jiné na starost právě expanzi značky na nové trhy.
„Trh v Německu je pro nás rozdílný především v tom, že na něm působí Amazon a my musíme přesvědčit zákazníka, že jsme ta lepší varianta, po které by měl sáhnout. Lidé tu ale zase díky tomu jsou zvyklí knihy nehromadit,” popisuje první zkušenosti Gazdoš.
V letošním roce se chce Knihobot zaměřit především na upevnění pozice na německém trhu, stejně jako v Rakousku. Tak jako v Česku zde chce Knihobot najít partnera, který mu pomůže lidem usnadnit vracení knih do oběhu.
-mav-