Češi nechtějí jinou Kofolu ani radikální změnu
Nemůžeme si dovolit kotrmelce, proto jsme se přiklonili k tomu, co si zvolila naše cílovka, komentuje nové logo Kofoly Ľubica Mieresová.
![Ľubica Mieresová, marketingová manažerka Kofoly, zdroj: Kofola ČS](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/kfhdvbff/lubica-mieresova_marketingová-manažerka-značky-kofola.jpg)
Ľubica Mieresová, marketingová manažerka Kofoly, zdroj: Kofola ČS
Kofola změnila po několika letech své logo. Spolu s ním změní u celého portfolia i etikety, lahve, plechovky či sklenice. Příprava trvala firmě celkem sedm let. „Může se to zdát jako dlouhá doba, ale není jednoduché měnit identitu tak silně zakořeněné značky a lovebrandu, jako je Kofola,“ popisuje Ľubica Mieresová, marketingová manažerka Kofola.
Změna loga není nikterak revoluční, jde spíše o evoluci. I nadále v něm figuruje lístek lékořice, symbolizující jednu ze složek nápoje, který nově obklopuje tvar srdce, jenž odkazuje na spojení značky s láskou. „Pro Čechy a Slováky je Kofola téměř osobní záležitost se silnými vazbami. Nechtějí jinou Kofolu ani radikální změnu, chtějí to, co jim je blízké a vyjadřuje svět a emoce spojené se značkou. S takovými výsledky si nemůžeme dovolit kotrmelce, proto jsme se přiklonili k tomu, co si zvolila naše cílovka,“ vysvětluje Ľubica Mieresová.
Nové logo a vizuální identita se bude propisovat do všech vizuálních touchpointů značky následující jeden až dva roky. Před Velikonocemi se objeví produkty v novém designu na regálech, po svátcích bude představena i v komunikační kampani. Následovat budou další POS a POP materiály. V plánu je i nová korporátní identita firmy Kofola ČeskoSlovensko.
Více o průběhu redesignu i plánech značky Kofoly se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Kofola nyní oznámila změnu loga. Proč jste pro změnu zvolili právě toto načasování?
Na redesignu pracujeme v Kofole už několik let. Životní cyklus designu je třeba oživovat přibližně každých 10 let a moji předchůdci začali před 7 lety. Může se to zdát jako dlouhá doba, ale není jednoduché měnit identitu tak silně zakořeněné značky a lovebrandu, jako je Kofola. Osobně jsem byla u dvou posledních výběrových řízení a u předchozího pokusu jsme se téměř před cílovou páskou vrátili na začátek. Ze zkušenosti musím říct, že to bylo náročné a těžké rozhodnutí, zvlášť když takový projekt s sebou obnáší množství energie a práce kreativní agentury i kolegů v týmu. Se změnou jsme přišli ve chvíli, kdy jsme s ní byli všichni ve firmě – od brand manažerů po stakeholdery – naprosto ztotožněni a cítili jsme, že právě to je ta správná cesta Kofoly.
Logo nově obsahuje kromě lístku lékořice také tvar srdce, které odkazuje k tématu lásky, kterým se Kofola dlouhodobě zabývá. Budete s logem letos více pracovat i v kampaních, například v té tradiční zamilované?
Láska do světa značky patří přirozeně už několik let. Slogan „Když ji miluješ, …“ vznikl v roce 2001 a značka má lásku vepsanou ve svém DNA. Na tom staví komunikační kampaně a lásku v různé podobě budujeme konzistentně. Proto bylo přirozené, že tuto symboliku přeneseme i do vizuálního kódu a distinktivních assetů značky.
V čem ještě spočívá změna vizuální identity?
Aktuální trend je v minimalismu, jednoduchosti a čistotě designu. V moderní typografii, který bude jednoduše fungovat v onlinu. O to nám šlo i v případě Kofoly, alespoň na začátku. Mnozí to nyní budou určitě rozporovat, protože u Kofoly nejde na první pohled o radikální změnu, ale evoluci. Měli jsme kvalitní návrhy, které přinesly čistotu a minimalismus, ale ztratili bychom v nich osobnost a emoci. Bylo to vizuálně krásné, ale už to nebyla Kofola. Stejné výsledky nám ukázaly i spotřebitelské testy. Ve finále jsme si testovali dva silné koncepty, jeden revolučnější, mladicky odvážný, jenž značku posouval více ke světovým trendům, druhý evolučnější, konzervativnější a spojený s tím, jak značku vnímají spotřebitelé.
Pro Čechy a Slováky je Kofola téměř osobní záležitost se silnými vazbami. Nechtějí jinou Kofolu ani radikální změnu, chtějí to, co jim je blízké a vyjadřuje svět a emoce spojené se značkou. S takovými výsledky si nemůžeme dovolit kotrmelce, proto jsme se přiklonili k tomu, co si zvolila naše cílovka.
První produkty v novém designu se na trhu objeví před Velikonocemi. Kde se objeví jako první? Kdy bude redesign dokončen?
Pro nás je byznysově důležité stihnout v retailu Velikonoce, proto se spotřebitelé s produkty v novém designu poprvé setkají na moderním a tradičním trhu a v e-commerce. Postupně budeme přidávat novou identitu v komunikaci, čeká nás letní gastro sezóna a kampaň. Konec se nedá odhadnout, připravujeme aplikace na POS a POP materiály na trhu, jako jsou například slunečníky, ledničky, markýzy, ale není možné vyměnit každý vizuální touchpoint hned. Tato změna bude probíhat přibližně následující jeden až dva roky.
![Portfolio značky Kofola v novém designu, zdroj: Kofola ČS](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/khyegj1p/kofola_redesign-portfolia.png)
Portfolio značky Kofola v novém designu, zdroj: Kofola ČS
Jakým způsobem nové logo komunikujete směrem ke koncovým zákazníkům?
Jako první se o proměně loga dozvěděli naši zaměstnanci, kteří jsou velkými ambasadory značky. Hned po nich zákazníci z řad našich B2B partnerů, které jsme potřebovali na změnu upozornit ještě předtím, než produkty dorazí na trh. Poté byla změna prezentována na našich sociálních sítích, chytila se i některá mainstreamoová média. Od poloviny dubna se s novým logem a identitou setkají spotřebitelé v rámci naší komunikační kampaně.
Jak se posune vizuální jazyk v marketingové komunikaci značky?
Pro nás je aktuálně nejdůležitější konzistentní práce s novým logem a klíčovými prvky, které tvoří značku značkou. Nějakou dobu potrvá, než vybudujeme znalost a spojíme značku s novým symbolem, právě i proto s tím nyní potřebujeme řízeně pracovat ve všech komunikačních výstupech, ať už jde o kampaně, offline aktivity na festivalech, nebo reklamní nosiče v hospodách a sezónách. Chceme se zaměřit na budování jednotného systému a upevňovat vizuální kódy v mysli spotřebitelů.
Korporátní identita je naším dalším krokem. Tím, že jsou to dva neodmyslitelně spjaté světy, čeká redesign i firmu.
Ľubica Mieresová
A jak se změna projeví v celkové korporátní identitě společnosti Kofola ČS?
Korporátní identita je naším dalším krokem. Tím, že jsou to dva neodmyslitelně spjaté světy, čeká redesign i firmu. Opět půjde o postupně řízený náběh.
Co na letošní rok s Kofolou plánujete? Chystáte něco i na jarní období?
Na jaře – před Velikonocemi – se zaměříme na již zmíněnou výbornou exekuci v retailu, po svátcích bude postupně nabíhat kampaň. Mohu zmínit, že opět plánujeme Láskyplný páteček, i tentokrát se zajímavým tématem a zpracováním. Lidé za námi mohou přijít na letní festivaly podpořit lásku a zamilované na svatebních obřadech, nebo se přidat k dobrovolníkům při opravě turistických stezek.
Znamená to, že budete zase oddávat na Colours of Ostrava? Nebo chystáte jiný typ aktivací?
Svatby na festivalech plánujeme i letos. Loni jsme o ně zaznamenali velký zájem a tento rok plánujeme rozšíření také na festival Rock for People. Na našem festivalovém „láskyplném náměstí“ na Colours of Ostrava budou kromě svateb probíhat i další aktivity. Plánujeme rovněž jedinečnou aktivaci na čepovanou Kofolu, ale i kdybych to chtěla prozradit, je ještě brzy (smích). Máme dlouhodobý projekt Stezky z lásky s Klubem českých turistů. Teď už si jen přát slunečné léto, aby to všechno skvěle dopadlo.
-stk-