Retail Summit: Češi jsou na obchodníky naštvaní nejvíc z Evropy
Až 47 % českých spotřebitelů je naštvaných na obchodníky i výrobce, zaznělo na letošním Retail Summitu.
Za 30 let se tuzemský maloobchod významně proměnil, a to zejména tím, že se změnil český zákazník. Místo masového konzumu a materiálních statků nyní vyhledává spíše selektivní konzum a zážitky. Nakupování si chce užít a je k prodejcům a obchodům mnohem kritičtější než dřív. Navíc jak vyplývá z dat agentury GfK, téměř polovina tuzemských spotřebitelů je na prodejce naštvaná. I to zaznělo na letošním 30. ročníku konference Retail Summit, kterou pořádá společnost Blue Events.
Vysoký podíl promocí je cesta do pekla
Kromě větších nároků českých zákazníků dnes ovlivňuje český retail tlak na cenu. „Bohužel jsme sklouzli do pasti. Lidé očekávají nízkou cenu, a tak všichni nabízí slevy, ale je to cesta do pekla,“ podotkl Roman Trzaskalik, obchodní ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj.
„Retail má mnohem více dimenzí než jen cenu, ale je to rozhodnutí každého obchodníka. Například pro Rohlík nebyla cena nikdy velkým tématem. Od začátku se staví jako poskytovatel kvalitního jídla a skvělé služby, cílí na zákazníky, kteří si váží sebe sama i svého času,“ doplnil Martin Dlouhý, jenž v současnosti působí jako Senior Advisor pro Rohlik Group či Notino. Každá firma by měla vědět, koho chce mít za zákazníka a koho si může dovolit naštvat. I proto se před časem rozhodl Rohlík reagovat na protest podnikatelů v zemědělském sektoru a stáhl produkty organizátora demonstrací, společnosti Rabbit CZ.
„Je důležité vědět, co chceme být i to, co být nechceme. I z tohoto důvodu jsme se před několika lety rozhodli skončit s PET lahvemi, i když v to době tvořily 10 % trhu,“ popsal Roman Trzaskalik. PET lahve se jednak nehodily do portfolia prémiových značek pivovarnické skupiny, jednak nepatří mezi udržitelné obaly.
Každý druhý zákazník cítí naštvání
Vysoký podíl promocí i privátních značek na trhu potvrdila svými daty i Lenneke Schils z výzkumné agentury GfK. Podíl nákupů ve slevě dosahuje nyní na tuzemském trhu 53 %, podíl privátních značek řetězců 30 %. To ale nejsou jediné změny, které se za poslední roky, poznamenané nebývalou inflací, odehrály.
Výrazně se změnilo nákupní chování, kdy Češi začali chodit častěji na menší nákupy. Přidáno bylo celkem 41 milionů košíků, zvýšily se menší nákupy i nákupy jen čerstvého zboží. Až pro třetinu spotřebitelů není důležité, od jaké značky zboží kupují.
V příštím půlroce je podle Schils potřeba počítat s tím, že se chování opět změní. Lidé méně než před rokem hlídají ceny, vyhledávají slevy či mění kvůli slevě obchod.
Zajímavé je, že čeští spotřebitelé jsou ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi na obchodníky a výrobce nejvíce naštvaní. Cítí se tak až 47 % Čechů, zatímco v Evropě je to v průměru jen 37 %.
V letošním roce lze očekávat, že lidé po dvou letech nákupního pragmatismu a orientace na cenu budou vyhledávat zejména základní pohodlí, bezstarostnost i možný únik z reality. Obchodníci by se tak vedle ceny měli letos zaměřit na pohodlí nákupu, kvalitní sortiment, nákupní zkušenosti i věrnostní program. S cenou si mohou více pohrát, například prostřednictvím různých odměn. V rámci sortimentu mohou zákazníkům vycházet vstříc tím, že nabídnou různé velikosti, potraviny pro podporu zdravého životního stylu nebo udržitelné výrobky.
-stk-