Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v Česku. Mottem kampaně „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“, zdůrazňuje naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost představují dezinformace. Mediálními partnery kampaně jsou Česká televize a Středoevropská observatoř digitálních médií (CEDMO), která spadá pod Univerzitu Karlovu.
„Počet dezinformací šířených online stále roste. Často jsou to koordinované kampaně, které se snaží ovlivnit například nadcházející volby,“ uvedl koordinátor projektu Demagog.cz Petr Gongala. I proto byla kampaň spuštěna před blížícími se evropskými volbami. Projekt Demagog.cz zároveň posílí své kapacity pro ověřování virálního obsahu. „V rámci naší spolupráce s Facebookem jsme jen od počátku roku 2023 označili v České republice přes 861 tisíc nepravdivých či jinak zavádějících příspěvků. Uživatelé zároveň dostali od Facebooku automatickou notifikaci s odkazem na naše podrobné fact-checkové články,” doplňuje Gongala.
„Z dostupných sociologických dat, která si necháváme pravidelně měřit, vyplývá, že většina české veřejnosti vnímá šíření dezinformací jako vážný problém. Tento pocit v posledních pěti měsících dokonce zesiluje. Lidé rovněž vnímají možná bezpečnostní ohrožení České republiky v důsledku šíření dezinformací, a i z toho důvodu potom např. souhlasí i s určitou formou státní regulace médií šířících neověřené informace. Projekt Demagog.cz je v rámci CEDMO naším klíčovým fact-checkerem. Věříme, že jeho osvětová kampaň přispěje k oslovení ještě širšího okruhu veřejnosti, který např. dosud neshledal důvod k samostatnému zamyšlení nad negativními dopady dezinformací,“ dodává Lukáš Kutil, datový analytik Středoevropské observatoře digitálních médií (CEDMO).
Mediální kampaň se opírá o příběh, v němž hlavní postava (které svou tvář propůjčil herec Jan Slovák) uvěří falešnému výbuchu jaderné zbraně v televizním vysílání. „Pro úspěch kampaně bylo klíčové zobrazit odlehčenou formou, jak moc nás neověřené informace mohou ovlivnit v našem každodenním životě. V kampani proto sledujeme reakci protagonisty na falešné záběry a eskalaci situace do absurdních rozměrů,“ přibližuje Alexander Hilli z Behold Pictures, která reklamní spot pro projekt Demagog.cz připravovala.
Spot se v příštích týdnech opakovaně objeví nejen na obrazovkách České televize a ve vybraných kinech v rámci kinoreklamy, ale bude také dostupný na všech hlavních online platformách, včetně Instagramu, Facebooku, YouTube a na nejnavštěvovanějších zpravodajských portálech.
V rámci kampaně byl vytvořen i speciální web, kterým projekt Demagog.cz prezentuje některá zjištěná sociologická data. Zároveň lze na webu nalézt seznam ověřených výroků většiny českých politiků, aktuálně šířené dezinformace na sociálních sítích a některé další informace.
-mav-