Ahinsa shoes: Fyzioterapeutickým rozměrem se lišíme od konkurence

úterý, 28. května 2024, 11:15 Reklama, Marketing Kateřina Straková

Zájem o barefoot obuv se u nás během let určitě zvýšil. Mnoho lidí dnes hledá navíc něco, co jim pomůže cítit se dobře, říká zakladatel značky Ahinsa shoes Lukáš Klimpera. 

Lukáš Klimpera, zakladatel a CEO značky Ahinsa shoes, zdroj: Ahinsa shoes

Lukáš Klimpera, zakladatel a CEO značky Ahinsa shoes, zdroj: Ahinsa shoes

Česká značka Ahinsa shoes vyrábí barefoot a komfortní obuv, která si zakládá na fyzioterapeutickém přístupu, etickém rozměru, veganských materiálech a udržitelnosti. Její hodnoty vycházejí z názvu, sanskrtského výrazu pro nenásilí, které se projevuje jako nenásilí vůči lidskému tělu, vůči zvířatům a přírodě i vůči lidem, které se na výrobě obuvi podílejí. 

„Myslím si, že to nejdůležitější, co nás odlišuje, je, že to dělám, protože mě to baví. Klidně bych se mohl živit lépe jako programátor nebo fyzioterapeut, ale Ahinsa mi dává smysl a dělá mi radost. Proto každé rozhodnutí, které ve firmě činíme, neděláme s ohledem na zisk, ale zda je to dobrá věc,“ popisuje svůj přístup zakladatel značky Lukáš Klimpera, původní profesí programátor a následně vystudovaný fyzioterapeut.

Značka dnes prodává z českého e-shopu do celého světa, nedávno také spustila lokalizovaný e-shop v Německu a letos by se chtěla podobně rozšířit i do USA. „Do USA prodáváme už dlouho, dodáváme naše boty do několika velkoobchodů, rovněž máme reference od tří tamních známých lékařů, kteří razí barefoot, a spolupracujeme se známými influencery. Nicméně bychom i tam chtěli spustit lokalizovaný e-shop a v dohledné době otevřít kamenné obchody. Kdyby to vyšlo, rádi bychom za oceánem spustili i výrobu z materiálů, které jsou tam dostupné,“ vysvětluje Klimpera

Více o přístupu značky, plánech i vývoji trhu s barefoot obuví se můžete dočíst v našem rozhovoru. 

Firmu Ahinsa shoes jste založil v roce 2012. Jak se zájem o barefoot obuv za tu dobu na českém trhu proměnil? 

Zájem o barefoot obuv se u nás během let určitě zvýšil. Mnoho lidí dnes hledá navíc něco, co jim pomůže cítit se dobře. Díky barefoot obuvi mohou začít chodit správně, celé tělo se srovná, uvolní a rozdýchá a s tím přijde i pocit, že jim je v těle hezky. Naopak obuje-li si člověk úzkou botu na podpatku, nezmění se jen nastavení nohy, ale i celého zbytku těla, vznikne napětí, které se přelévá do špatných pocitů. 

Na trhu je řada firem, které vyrábějí barefoot boty, ale ne vždy jsou to takové boty, v nichž může noha, potažmo celý zbytek těla fungovat tak, jak by měly. K barefoot botě nestačí jen tenká podrážka, musí splňovat i další parametry, aby si v nich člověk naopak neublížil více než v klasické obuvi. Každý jsme navíc jiný, máme jiné nohy a fungujeme během dne jinak. Abychom vyhověli všem, máme v Ahinse několik typů kopyt a bot – od úzkých po extra široké. 

Zdroj: Ahinsa shoes

Zdroj: Ahinsa shoes

Na co lákáte lidi, kteří barefoot obuv ještě nemají, ale uvažují o tom, že by si ji vyzkoušeli? 

V naší nabídce máme i řadu Komfort, s níž primárně cílíme na lidi, kteří chtějí extrémně pohodlnou botu, prostornou, lehkou, ohebnou a navíc s odpružením, takže si nemohou ublížit na tvrdém povrchu. Velká část zákazníků tuto řadu využívá k bezpečnému přechodu k barefoot obuvi. Díky tomu si mohou nohy postupně zvyknout na větší prostor, a poté, co se zaktivní, je možné přejít k plnohodnotné barefoot obuvi. 

Nikdy jsme se vůči konkurenci aktivně nevymezovali, ale myslím si, že naše unikátnost tkví v tom, že jsme čistě fyzioterapeutický projekt.

Lukáš Klimpera

Co je důležité pro přilákání vyznavačů barefoot obuvi? 

Nikdy jsme se vůči konkurenci aktivně nevymezovali, ale myslím si, že naše unikátnost tkví v tom, že jsme čistě fyzioterapeutický projekt. Ostatní firmy jsou původem obuvnické firmy, které často začaly barefoot vyrábět, protože si všimly vyšší poptávky. Zadruhé dbáme na to, aby veškeré naše materiály byly původem z Evropské unie s těmi nejpřísnějšími certifikacemi o zdravotní nezávadnosti. Jedinou výjimku, kterou však všude transparentně deklarujeme, tvoří materiál z recyklovaného kokosu, který odebíráme od jedné slovenské designérky, jež ho vyrábí v Indii. V Evropě probíhá i výroba, původně jsme boty vyráběli v Česku, v době covidu jsme se přemístili do Chorvatska, nyní jednáme o rozšíření na Slovensko a Portugalsko. Zatřetí dbáme na kvalitu, a proto dáváme na většinu našich bot tříletou záruku. 

Ale myslím si, že to nejdůležitější, co nás odlišuje, je, že to dělám, protože mě to baví. Klidně bych se mohl živit lépe jako programátor nebo fyzioterapeut, ale Ahinsa mi dává smysl a dělá mi radost. Proto každé rozhodnutí, které ve firmě činíme, neděláme s ohledem na zisk, ale zda je to dobrá věc. 

Jak je etický rozměr vašich bot – ruční výroba v Chorvatsku, veganské udržitelné nebo recyklované materiály – důležitý pro české spotřebitele? Liší se v tom od jiných zemí, kam prodáváte? Kde to například hraje největší roli? 

V Česku je to tak 50 na 50. Jsou lidé, kteří řeší materiál a detaily, a pak ti, co vybírají podle vzhledu boty. Vyhledávají nás často i vegani, a to jen kvůli našim materiálům, barefoot je ani příliš nezajímá. Etický rozměr je obecně důležitější v Německu, kde hraje udržitelnost větší roli než u nás. 

Jak je na tom projekt výroby bot na míru na 3D tiskárně? Už jste ho spustili? 

Celý projekt máme připravený, ale trochu se to zaseklo na kapacitách dostupných 3D tiskáren. Na projektu jsme pracovali s firmou Trilab, kterou před lety koupila společnost Prusa Research. Ta má již onu tiskárnu, co potřebujeme, vyvinutou, jen ji ještě nedala na trhu. 

Dnes se prodejna v Česku podílí na celkových prodejích přibližně 18 %, vůči světu 9 %.

Lukáš Klimpera

Ahinsa shoes začínala jako online projekt, v současnosti má svou prodejnu v Praze na Vinohradech. Jakou roli kamenná prodejna pro značku hraje? A jaký tvoří podíl na celkových prodejích? 

Naším hlavním kanálem je stále online. Před pandemií jsme šli zejména cestou velkoobchodu, ale covid nás donutil k transformaci a spoléhat se sami na sebe. E-shop je tak dnes stěžejní. Pro zákazníky, kteří si chtějí boty nejdříve vyzkoušet a osahat, jsme ale otevřeli kamennou prodejnu, která je od začátku v plusu. Dvakrát týdně je zde možnost konzultace s fyzioterapeutkou, jejíž služby jsou pro naše zákazníky zdarma. Také nabízíme možnost Footscanu, jenž provede detailní analýzu způsobu chůze a stavu nohou a případně doporučí cvičení. Na jaře jsme zde také začali pořádat workshopy pro veřejnost na téma zdravá chůze, pánevní dno aj. Dnes se prodejna v Česku podílí na celkových prodejích přibližně 18 %, vůči světu 9 %. Přes léto plánujeme také její kompletní redesign. 

Letos na jaře jste expandovali do Německa s lokalizovaným e-shopem. Jak to zatím funguje? 

Zatím velmi pěkně. Němci oceňují, že je náš e-shop v němčině, stejně jako naše zákaznická podpora. Tamním zákazníkům jsme vyšli vstříc i nabídkou platebních metod a různými tamními certifikacemi. Příští rok bychom také rádi v Berlíně otevřeli kamennou prodejnu, opět s možností fyzioterapeutické konzultace.

Jak svou značku Ahinsa shoes komunikujete? Na jakých hodnotách značku stavíte? 

Myslím, že nejjasněji to vyplývá z našeho názvu Ahinsa, což je sanskrtský výraz pro nenásilí. Nenásilí se snažíme vepsat do našich produktů ve třech rovinách: jednak je to nenásilí vůči našemu vlastnímu zdraví, nabízíme tedy boty, které nechají vaše tělo fungovat zdravě a přirozeně, dále je to nenásilí vůči zvířatům a přírodě, proto je celý náš sortiment bez výjimky čistě veganský, a nakonec je to nenásilí vůči lidem, kteří naše boty vyrábějí nebo se na nich podílejí. Naší zásadou jsou nadstandardní podmínky pro výrobce i dodavatele materiálů.

Jak se do značky propisuje její fyzioterapeutický rozměr? Slyší na něj lidé? Pomáhá vám to v budování značky? 

Velmi nám to pomáhá, je to jedna z hlavních věcí, která nás odlišuje od konkurence. Fyzioterapeutický rozměr se nepropisuje jen do samotných produktů, ale i do naší komunikace, v níž se snažíme o edukaci. Na toto téma vydáváme různé e-booky, píšeme články na blog, pořádáme fyzioterapeutické semináře a přednášky. Ve spolupráci s Clarou Lewitovou, jež o přínosech barefoot psala již v roce 1998, jsme také natočili sérii videí. 

Na jaké komunikační kanály v marketingové komunikaci spoléháte? 

Spoléháme se zejména na naše webové stránky, sociální sítě, newslettery, PR, tištěnou inzerci a také infleuncery. Spolupracujeme s desítkami menších i větších influencerů v Česku i zahraničí. Z českých mohu jmenovat například terezka_yoga, ze zahraničích třeba anyasreviews, _jake_leary či barefoot.universe. Také se nám vyplácí budování povědomí o značce přímo v komunitách, například ve FB skupinách. Jelikož si stojíme za kvalitou výrobků, necháváme je testovat od nezávislých leaderů v komunitě. 

Američany tolik nezajímají technické vlastnosti materiálů, ale mnohem více dají na příběh značky. Když se jim líbí, jdou a boty koupí.

Lukáš Klimpera

Jak svou komunikaci uzpůsobíte v Německu? 

V Německu se výhledově neobejdeme bez marketplaces, které jsou tam v segmentu Fashion výrazně silnější než u nás.

Jaké máte se značkou letos další plány?

Chceme se rozšířit se značkou do Ameriky. Již dlouho do USA prodáváme, dodáváme boty do několika velkoobchodů, rovněž máme reference od tří tamních známých lékařů, kteří razí barefoot, a spolupracujeme se známými influencery. Nicméně bychom i tam chtěli spustit lokalizovaný e-shop a v dohledné době otevřít kamenné obchody. Kdyby to vyšlo, rádi bychom za oceánem spustili i výrobu z materiálů, které jsou tam dostupné. 

Zajímavé je, že chování amerického zákazníka se dost liší od toho našeho. Američany tolik nezajímají technické vlastnosti materiálů, ale mnohem více dají na příběh značky. Když se jim líbí, jdou a boty koupí. Zároveň jsou také navyklejší zboží vracet, když s ním nejsou spokojeni. Navíc mnohem častěji řeší své problémy přes produkt, který je má spasit, u nás jsou přece jen lidé zvyklí nejdříve cvičit a pak až si jdou koupit boty. Jak ale všude upozorňujeme, samotná bota problém nevyřeší, ta jen umožní lidskému tělu, aby fungovalo přirozeně. Jestli ale bude chodit člověk správně, nebo špatně, je už na něm. 

Plánujete další expanzi i v Evropě? 

Ano, pěkně nám funguje Severní Evropa, skandinávské země či Nizozemí, kam bychom chtěli časem také expandovat.

Lukáš Klimpera, zakladatel společnosti Ahinsa shoes

Firmu Ahinsa shoes založil v roce 2012. Původně se živil jako programátor, následně se však rozhodl vystudovat fyzioterapii na Univerzitě Karlově, kde se setkal s Clarou Lewitovou, jež ho nadchla svůj vizí zdravých a přirozených bot. Největší inspirací však bylo učení jeho jógového mistra, Paramhans Svámího Mahéšvaránandy. Po škole působil na brněnské klinice Logo, kde došel k nápadu založit si vlastní značku barefoot obuvi.