TikTok vylepšuje produktové vyhledávání
Fotka někdy vydá za tisíc klíčových slov. Uvědomuje si to další digitální platforma, která se netají svými ambicemi v oblasti e-commerce.
TikTok zkouší nahlodat postavení Googlu ve světě internetového vyhledávání novým způsobem. Sociální síť začala testovat funkci vyhledávání zboží ve své nákupní sekci pomocí obrázku. Pokud by uživatelé zahlédli mimo TikTok nějaký produkt, který je zajímá, mohou si jej vyfotit a nechat si v tiktokové e-commerce zóně zobrazit podobně vypadající zboží.
Funkce, kterou například již zmíněný Google zvládá už roky, je podle serveruTechCrunch k dispozici všem uživatelům ve Spojených státech a jihovýchodní Asii. Nasazení inovace do svých telefonů poznají podle nové ikony fotoaparátu ve vyhledávácím řádku sekce TikTok Shop. Provozovatelé sociální sítě chtějí novinkou nejen ještě více podnítit vyhledávání na vlastní platformě, ale zároveň i zpopularizovat nákupní sekci a zhodnotit vynaložené investice na její rozvoj. O tom, že si spotřebitelé mají z čeho vybírat, svědčí i některá TikTokem nedávno zveřejněná čísla. Firma se pochlubila, že přes její platformu globálně nabízí své zboží na patnáct milionů prodejců, přičemž na zabezpečení e-shopu a ochranu spotřebitele vynaložila přes 400 milionů dolarů. Vylepšit nákupní sekci o obrazové vyhledávání navíc vypadá jako logický krok už jenom proto, že jej kromě Googlu zvládá například také sociální síť Pinterest nebo největší světový internetový obchod Amazon nebo Klarna specializovaná na odložené platby.
Zvýšit atraktivitu vyhledávacích funkcí TikToku navíc by do budoucna mohlo i využití prvků takzvané umělé inteligence. Minulý měsíc technologický server The Verge zjistil, že sociální síť zkouší využívat schopnosti generativního jazykového modelu ChatGPT k vygenerování odpovědí na vybrané vyhledávací dotazy typu „nejlepší laptopy“. To je trend, který začíná nasazovat i dominantní Google.
TikTok má na své straně nicméně významnou konkurenční výhodu, a to je náklonnost mladších generací. V březnu anglickojazyčná verze magazínu Forbes citovala výzkum technologicko-marketingové společnosti SOCI, podle které Američané ve věkovém rozmezí 18 až 24 let o něco málo častěji než Google používají k vyhledávání Instagram a právě i TikTok. Jiné studie ale docházejí k závěrům, které dávají na zapomenout na případné černobílé interpretace postavení Googlu. Zkraje roku publikovaná analýza společnosti Adobe sice došla k podobným závěrům, že dvě třetiny zástupců mladé generace Z používají ke „googlování“ TikTok, ale zjištění má háček. Ta informace sama o sobě ještě neznamená, že jde o jejich preferovaný přístup k získávání informací. Podle stejného dokumentu totiž používá pro tyto účely původem čínskou sociální síť raději než americký vyhledávač pouze desetina „zetkařů“. A zatímco respondenti napříč generacemi vykazovali více než 90procentní spokojenost s kvalitou informací nalezených pomocí u Googlu, u TikToku tento podíl v souhrnu nepřevýšil 20 procent. TikTokové novinky typu vyhledávání pomocí obrázku by tento podíl mohly do budoucna zvýšit.
-riv-