Umělá inteligence se postupně propisuje do stále více oblastí lidského života. Čím dál důležitější roli hraje v marketingu, kreativě, ale také v e-commerce, kde pomáhá usnadňovat zákaznickou cestu, ať už doporučováním zboží, či jeho virtuálním zkoušením. Obchodníkům však může také přispět i k optimalizaci skladových zásob nebo s detekováním podvodného chování.
Podle Marca Angelidese z agentury Spark Foundry AI commerce „zcela změní dynamiku toho, jak nakupujeme online“. Nakupovat bude možné třeba i na základě televizního seriálu, v němž se nám zalíbí nějaké tričko. Bude stačit si ho vyfotit a požádat umělou inteligenci o radu, kam si ho vzít a s čím ho zkombinovat. Následně ho už jen vyhledá na internetu a koupí. Nebo se díky AI zjednoduší rodinné nákupy potravin, kdy si čtyřčlenná rodina zadá, co jí, co nejí a jaký je její rozpočet, a umělá inteligence připraví recepty, které budou respektovat i zvolenou časovou náročnost, nakoupí potřebné ingredience a nákup nechá doručit domů, na chalupu nebo do práce ve vhodný čas. V neposlední řadě bude AI schopna pomoci i se zúžením doporučovaného zboží a jeho cenovým srovnáním.
„Z pohledu nakupujícího to bude úžasné,“ říká Angelides a dodává: „Úplně to pozmění způsob, jakým přemýšlíme. Budete se více soustředit na čas trávený s rodinou než na nakupování. Z pohledu značky to otevírá mnoho otázek, například, co bude závislost na AI výběru produktů znamenat pro positioning značky.“
Součástí AI commerce začínají být také tzv. AI persony, tedy virtuální influenceři, kteří jsou již dnes běžní například v Číně, kde každý den vystupují v nepřetržitém live streamu. Umělou inteligenci pozvolna aplikují i lidští influenceři, kteří tak trénují ChatGPT na vlastní knihovnu obsahu a následně ji monetizují přes konverzaci s fanoušky. Platformy s vytvářením virtuálních celebrit experimentují a pro značky to představuje další možnost, kterou mohou využít v komunikaci.
Byť slova Marca Angelidese znějí ještě jako předzvěst budoucnosti, už dnes se umělá inteligence propisuje do každodenního fungování e-shopů. Amazon ji například využívá k hlasovému vyhledávání a nakupování, rovněž se podílí i na zlepšování doporučování produktů, rozpoznávání obličejů, odhadování cen nemovistostí nebo k vizuálnímu vyhledávání. Široce využívá umělou inteligenci také čínský gigant Alibaba, který ji aplikuje od zrcadel s rozšířenou realitou po platby s rozpoznáváním tváře. Pomocí AI si rovněž vycvičil nástroj na copywriting, který dokáže sepsat tisíce reklamních textů za sekundu. EBay AI používá k poskytování personalizovaných doporučení, ke zlepšení dodacích lhůt, cenotvorbě nebo k vyhledávání podle obrázků a automatických překladů. Již v roce 2019 dokázalo toto online tržiště díky AI přesně identifikovat 40 % podvodů u online plateb s kreditní kartou. Online prodejce ultra fast fashion Shein prostřednictvím AI nejen personalizovaně doporučuje produkty, ale také předpovídá nadcházející trendy.
Aplikace umělé inteligence se ale rozmáhá i v českém retailu. K lepšímu porozumění potřebám a preferencím svých zákazníků ji používá například prodejce sportovního vybavení a oblečení Sportisimo, který na tom pracuje s technologickým start-upem Zoe.ai. Ten se podílí i na zlepšení personalizovaných doporučení produktů u Astratexu, prodávající spodní prádlo, nebo u prodejce parfémů a kosmetiky Elnino. AI čím dal více zapojuje do svého fungování také módní srovnávač Glami.
„AI do nás narazí jako nákladní vlak,“ upozorňuje Marcos Angelides s tím, že online prodej se ze získávání pozornosti, hypertextových odkazů a popisků posune k tomu, že uživatelé jen přiblíží umělé inteligenci to, co chtějí, a ta jim to podle jejich preferencí najde.
-stk-