Téměř 40 % českých online objednávek míří do zahraničí

čtvrtek, 22. srpna 2024, 13:55 Aktuality, Retail MediaGuru

Až 78 % obyvatel Česka v posledním roce alespoň jednou nakoupilo na internetu. Téměř 40 % ze všech nákupů šlo do zahraničí. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Čtyři z pěti Čechů v posledním roce nakoupilo alespoň jednou na internetu. Na zahraničních e-shopech bylo provedeno téměř 40 % ze všech nákupů, zájem o zahraniční nákupy rychle roste především u mladé generace. Za nákupy na web přitom pravidelně vyrážejí všechny generace, minimálně jednou v posledním roce nakoupil i každý třetí senior. Vyplývá to z nejnovějších dat Eurostatu

„České online prostředí prošlo turbulentními roky. Prudký nárůst online nákupů během covidu vystřídal následný radostný návrat do kamenných obchodů. A s navazujícím prudkým růstem inflace a cen energií Češi nákupy omezili obecně. V posledních měsících po dlouhé době fungujeme stabilně bez různých ‚černých labutí‘, vývoj on-ine byznysu ovlivňuje jen trh, nikoli externí vlivy,“ domnívá se Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits

Trh podle Čupra nyní bude ovlivňovat především konsolidace a nástup velkých agregátorů. „V České republice je nyní okolo 50 tisíc e-shopů, to je na obyvatele prakticky nejvíc v Evropě. Malé e-shopy budou pomalu končit, v konkurenci velkých agregátorů a agresivních velkoskladů z Číny nebudou mít pro klienty velkou přidanou hodnotu,“ říká Čupr a zmiňuje nejen velká tržiště, ale i cenovou politiku čínských obchodů s oblečením. 

Zájem o zahraniční e-shopy podnítil vstup čínských prodejců

Rychlý nárůst vlivu zahraničních e-shopů potvrzuje v aktuální studii i Eurostat. Podle něj Češi pouze v 61 % případů využili domácí e-shopy, dalších 24 % byly nákupy v rámci Evropské unie.

„Zahraniční nákupy v rámci EU budou zpravidla patřit právě velkým tržištím typu Allegro nebo Kaufland,“ vysvětluje Tomáš Čupr. A 12 % ze všech nákupů pochází z mimoevropských zemí. U mladé generace do 25 let je přitom podíl mimoevropských nákupů výrazně vyšší, tvoří 25 % ze všech objednávek, o rok dříve to přitom bylo jen 15 %.

„Prudký nárůst především u mladé generace způsobil raketový vstup čínských prodejců, jako je Shein nebo Temu. Právě tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou zcela ovládly trh. Zajímavé přitom je, že při těchto nákupech už (nejen) mladou generaci netrápí bezpečnost, ekologická stopa ani lidská práva, ale zajímá je jen široký výběr a nízká cena,“ podotýká Tomáš Čupr.

Problémem se stává bezpečnost online nákupů

Kromě oblečení je na internetu největší zájem o hračky, elektroniku, kosmetiku a v posledních letech se naplno rozjely online objednávky jídla. Stále větším problémem se podle Čupra stává i bezpečnost online nákupů. Tu Češi podle něj stále podceňují, ať se to týká ochrany osobních dat, nebo přístupů k platebním metodám. „Různých internetových podvodů, často velmi rafinovaných, stále přibývá. Doporučení je proto jediné: nakupovat pouze na prověřených serverech a sdílet jen to nejnutnější,“ vysvětluje Čupr. Zranitelní jsou přitom především senioři. Každý třetí Čech starší 65 let na internetu pravidelně nakupuje, právě senioři se přitom často řídí jen cenou, nikoli bezpečností nebo hodnocením daného e-shopu. V tomto ohledu je zajímavé, že plná 4 % nákupů Češi provedli na e-shopu, u kterého ani není známa země původu.

Češi v online nákupech patří mezi nejaktivnější v Evropě, více nakupují jen obyvatelé Skandinávie či Nizozemci, průměr v EU je 70 %. Naopak výrazně menší dosah má zatím online byznys v jižní Evropě, v Rumunsku, Řecku či na Kypru nakupuje online jen každý druhý. 

Podle nejnovějších statistik Eurostatu využívá v České republice internet pravidelně 93 % lidí starších 15 let, před 10 lety to bylo 81 procent. I v nejstarší sledované věkové skupině nad 65 let přitom internet používá 68 % lidí. „Kdo chce, internet za rozumnou cenu už dávno má. Největší změnou v online byznysu je v posledních letech způsob doručování, online nákupům přispělo především masivní rozšíření výdejních míst a boxů,“ uzavírá Tomáš Čupr.

V celé EU využívá internet 92 % lidí, 70 % alespoň jednou ročně nakupuje online. Každý pátý pak při nákupu online zaznamenal nějaké potíže, zpravidla se zpožděnou dodávkou či doručením jiného než objednaného zboží. Dvě procenta nakupujících pak přiznávají, že se přímo staly obětí podvodu.

-stk-