YouTube rozšiřuje svůj affiliate program

neděle, 25. srpna 2024, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Výrazně vyšší počet značek se nyní může objevit jako součást organického obsahu na YouTube.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Soupeření mezi TikTokem a YouTube dál sílí, nyní v oblasti internetového nakupování. Dceřiná firma Alphabetu tento týden zásadně rozšířila svůj affiliate program v rámci nákupní sekce YouTube Shopping. Ve spolupráci s kanadskou e-commerce platformou Shopify do něj umožňuje vstoupit už ne stovkám, ale řádově tisícovkám amerických značek, vyčísluje YouTube na svém blogu. V praxi to má znamenat, že se vybraným americkým tvůrcům obsahu na YouTube zásadně rozšiřuje okruh produktů, které mohou ve svých videích označit. A následně si přijít k provizím z případného prodeje.

Americký technologický gigant chce kromě toho takovou spolupráci podpořit ještě dalšími prostředky. Souběžně představuje rozšíření svého prohlížeče Chrome. To umožňuje tvůrcům obsahu dát si virtuální záložku mezi konkrétní produkty, které si zrovna prohlížejí na oficiálních stránkách značky nebo prodejce. Při nahrávání videa na YouTube pak snadno mohou konkrétní zboží dohledat v případě, že by jej chtěli ve své tvorbě otagovat. Doplněk Chromu má dokonce umět na první dobrou ukázat, na kolik by si influenceři mohli u označeného zboží přijít na provizi .

Činí se i TikTok

Důvodem pro taková přímočará vylepšení dosavadního affiliate programu je podle serveru TechCrunch mimo jiné tlak konkurence. Velké plány má s vlastní nákupní sekcí ve Spojených státech také TikTok, dokonce ji podle některých dřívějších zpráv chtěl během letošního roku co do objemu obchodů zvětšit desetkrát na skoro 18 miliard dolarů. Kromě toho původně čínská spolupracuje aplikace stejně jako YouTube na rozvíjení svých nákupních funkcí se Shopify a od tohoto měsíce také s Amazonem. Produkty vystavené na největším e-shopu světa jsou k dispozici uživatelům TikToku k zakoupení přímo přes sociální síť.

To neznamená, že by v oblasti e-commerce neměl dobře našlápnuto také americký videoportál. Chlubí se statistikami, podle kterých videa s nákupní tematikou zaznamenala loni na 30 miliard zhlédnutých hodin, respektive čtvrtinový nárůst doby sledování tohoto druhu obsahu. Nahrávat by mu také mohla letos schválená americká legislativa vyžadující po TikToku nejpozději začátkem příštího roku buď změnu vlastníka, nebo stáhnutí se z amerického trhu. Tím spíše se nicméně provozovatelé TikToku snaží uchytit jinde: pro letošní rok si stanovili jako jeden z cílů také expanzi svojí nákupní sekce v Evropě.

Politické faktory ale nepředstavují jediný potenciál problém pro TikTok na nejlukrativnějším světovém trhu. Nejen investory a ekonomy trápí nejednoznačná odpověď na otázku, zda Spojené státy spadnou nejpozději během příštích dvanácti měsíců do hospodářské recese, nebo nikoliv. Například banka Goldman Sachs dává naplnění tohoto scénáře dvacetiprocentní šanci. I když jde o veličiny, které se světem TikToku a YouTube přímo nesouvisejí, na růst prodejů v jejich nákupní sekci by vliv mít mohly.

-riv-