Traficon: Reklamní obsah v prodejnách teď budeme určovat my

čtvrtek, 31. října 2024, 12:25 Retail, Outdoor Kateřina Paterová

Síť prodejen s tabákovými výrobky Traficon odhalila nový koncept prodejen a ambici stát se dvojkou na tuzemském trhu. Prvenství dlouhodobě patří síti Geco.

Světelné logo Trafikon v pultu, zdroj: Trafikon

Světelné logo Trafikon v pultu, zdroj: Trafikon

Tomáš Hůlek, výkonný ředitel Traficonu, řekl v polovině října na společenské akci spojené s odhalením nových plánů, že Traficon má ambici stát se jedničkou v inovacích a silnou dvojkou na trhu. 

Síť prodejen, která je součástí DT-holdingu, funguje jako franšízový řetězec a provozuje okolo 180 poboček. Do konce roku jich plánuje 200. Výrazným rebrandingem prošla značka v roce 2018. Vizuální identitu si nechává, ale mění interiér a uspořádání prodejen s cílem proměnit zákaznický zážitek. „Dostávám otázku, proč měníme něco, co funguje. A vždycky na ni odpovídám, že nás k tomu dovedli zákazníci,” řekl Hůlek. Traficon provozuje i vlastní e-shop a spolupracuje s přepravními společnostmi, do prodejen proto lidé chodí i vyzvedávat nebo vracet zboží z on-line nákupů. Cílem je urychlit a zjednodušit veškeré zákaznické interakce a integrovat i partnerské služby do jednoho pokladního a věrnostního systému.

Hůlek potvrdil, že práce s daty bude probíhat na nové, hlubší úrovni, k čemuž má pomoci kromě sběru dat také spolupráce s firmou DataMind.

Pokud jde o technologické inovace, Tomáš Hůlek zmínil také flexibilnější přístup k reklamě s ohledem na segmentaci zákazníka jako např. věk nebo pohlaví. „Navazujeme spolupráci s technologickou firmou, jejíž software v kamerách dokáže například odhadnout věk příchozího zákazníka a vyslat signál k okamžitému vypnutí všech reklam na tabákové výrobky na našich digitálních obrazovkách,” popsal Hůlek. Kamera neukládá data, jen reaguje na vstupní informace. Nejde ale jen o to, software obecně umožňuje efektivnější zásah reklamy.

Kromě center měst, což jsou lokality, kde Traficon začínal, se dál soustřeďuje na expanzi skrz retail parky u menších měst okolo 10 až 15 tisíc obyvatel.

„Zároveň i v současnosti může nová pobočka vzniknout v centru města, ale už neplatí, že když je u zastávky, automaticky zaručí dobré tržby. Po covidu se sice lidé do ulic vrátili, nicméně každou takovou novou prodejnu dlouho zvažujeme. Je to pracnější než u retail parků a nákupních center,“ uvedl pro MediaGuru,cz David Zeman, marketingový ředitel sítě.

Na vlně trendu retail media

V nové podobě už funguje sedm poboček, v plánu je změna konceptu postupně u všech stávajících prodejen. Umožňuje to zejména variabilní a modulární nábytek na míru z dílny firmy Remy Design, která je dlouhodobým dodavatelem nábytku do prodejen Traficon a od roku 2022 také součástí DT-holdingu. „Podařilo se nám navrhnout takové vybavení, které není závislé na sortimentu a díky modularitě se může vyvíjet s budoucími potřebami prodejny,” popsal Concept & Design Developer Jiří Staněk. „Zvládáme pětadvacet metrů čtverečních i pětapadesát,” doplnil výkonný ředitel Tomáš Hůlek s odkazem na to, že zejména prodejny ve starších budovách v centrech měst mohou mít atypické dispozice.

Traficon má velké plány i v přístupu k marketingu a cílené komunikaci v místě prodeje. „V současnosti je to tak, že si náš dodavatel nebo partner sám rozhoduje, jaký obsah na plochách v daný moment zobrazí. A ne vždy se to potkávalo s tím, co zrovna zákazníka zajímá. Rozhodli jsme se proto, že tento přístup chceme změnit: určovat reklamní obsah budeme my,“ řekl marketingový manager David Zeman s tím, že dodavatelé byli zpočátku touto novinkou překvapení. Nedokázali si představit, že by to mohlo být jinak. Nakonec ale nový systém na principu aktuálně nastupujícího trendu retail media přijali. „Tím, že budeme sbírat zákaznická data a vyhodnocovat zákaznické chování, budeme našim obchodním partnerům schopni říct, jestli jimi propagovaný obsah má vůbec smysl v daný okamžik pouštět, nebo ne. Zároveň vidíme velký potenciál i v podpoře dalších lokálních podnikatelů a provozovatelů služeb, například nově otevřeného kadeřnictví v okolí naší provozovny, kterému můžeme reklamní prostor u nás prodejně také poskytnout“ dodal Zeman.

Tím, že budeme sbírat zákaznická data a vyhodnocovat zákaznické chování, budeme našim obchodním partnerům schopni říct, jestli jimi propagovaný obsah má vůbec smysl v daný okamžik pouštět, nebo ne.

S kým se Traficon dělí o český trh 

Koncern DT-holding zastřešuje různé oblasti podnikání. Skupina E&Q se zabývá realitní, developerskou a investiční činností, spravuje mj. některé nemovitosti včetně retail parků, v nichž má Traficon pobočky. Společnost NG Retail je dodavatelem softwarových řešení pro maloobchod. Zmiňovaný Remy design navrhuje a vyrábí nábytek pro maloobchod, nejen tedy pro prodejny Traficon. Čtvrtou oblastí je dětská zájmová činnost, spadající pod skupinu Kroužky. Při mateřských a základních školách provozuje volnočasové aktivity, případně letní tábory. Pátým pilířem holdingu je Traficon, který se aktuálně pohybuje na třetí příčce co do obchodních výsledků v segmentu sítí prodejen s tabákovými výrobky.

  • Největším hráčem na českém trhu je dlouhodobě síť Geco, která jen v ČR provozuje podle údajů z webových stránek 363 prodejen, operuje ale i na Slovensku a v Německu, kde má dalších v součtu cca 150 poboček. Celkový obrat koncernu byl loni 62,9 miliardy korun, v ČR obrat činil 42,1 miliardy. Společnost Geco uvádí, že ve svém věrnostním programu Geco Karta eviduje 1,6 milionu registrovaných uživatelů.
  • Co do obratu je na druhém místě společnost Lagardere Travel Retail provozující mj. Trafiky Relay (160 poboček) nebo Hub (2) a dohromady jich vlastní 178. Dominuje nádražím a stanicím metra (celkem 143 míst) nebo letištím. Loni vykázala obrat v ČR 5,8 miliardy korun.
  • O třetí místo se podle obratu dělí Traficon a Valmont, oba se pohybovaly loni okolo 3 miliard. Valmont provozuje v ČR 130 prodejen. 
  • Dalším hráčem je Don Pealo se 110 pobočkami. Provozovatelem je společnost Peal, která zároveň vlastní velkoobchod s vínem, destiláty, tabákovými výrobky atd. A její celkový loňský obrat činil 7,3 miliardy.